دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1394 - 15:19

ابتکار: ایران جزو چهار کشور اول از نظر شتاب در توسعه انسانی معرفی شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ریزی و تصمیم گیری صحیح را نیازمند پژوهش‌های علمی دانست و گفت: داد: با توجه به شاخص‌های سال 2010 رشد پژوهش در کشور ما بسیار شتابان بود و بر اساس آخرین گزارش توسعه انسانی جهانی که یک ربع قرن گذشته را ارزیابی کرد، ایران جزو چهار کشور اول از نظر شتاب در توسعه انسانی معرفی شد.
کد خبر : 55873

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، معصومه ابتکار در مراسم بزرگداشت هفته ملی پژوهش و معرفی پژوهشگران و فناوران برتر سازمان حفاظت محیط زیست، مساله پژوهش در حوزه محیط زیست را به دلیل ماهیت مسائل اعم از علمی بودن، پیچیده بودن، چند فاکتوری بودن و میان رشته ای بودن آن بسیار مهم دانست و گفت: سالانه چند ده هزار ماده شیمیایی جدید تولید می شود که بررسی تاثیر آنها بر محیط زیست نیازمند پژوهش است بنابراین باید بخش پژوهش در این زمینه پویا و روزآمد باشد که این مساله در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد.


وی ادامه داد: حفاظت از 11 درصد از عرصه‌های طبیعی کشور جزو وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است که در تلاشیم با استفاده از آخرین فناوری و بازنگری طرح‌های پژوهشی به بهترین نحو از این عرصه‌ها حفاظت کنیم. همچنین بسیاری از طرح‌های تفضیلی و جامع در راستای حفاظت از مناطق حفاظت شده آماده اجرا در برخی از استان‌ها است که هدف از این کار ارتقاء سطح مدیریت مناطق حفاظت شده است.


ابتکار با بیان اینکه در زمینه پایش و هوشمندسازی نیازمند استفاده از فناوری های به روز هستیم، افزود: کارهای مطالعاتی خوبی در زمینه برنامه‌های مدیریتی و حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید انجام شد که برخی از آنها در حال تکمیل است، زیرا حفاظت از گونه‌ها نیازمند داشتن اطلاعات کافی از حیات وحش است. همچنین در زمینه سرشماری حیات وحش نیز اقدامات خوبی با رویکرد علمی در سازمان محیط زیست انجام شده است. رویکردها باید کاربردی و مطالعات به گونه ای باشند که به دانش منتهی شوند تا مناطق حفاظت شده بهتر مدیریت شوند.


معاون رئیس جمهوری در مورد همکاری با سایر کشورهای در زمینه تحقیقات و پژوهش‌های علمی گفت: همکار‌ی‌‌های بین المللی خوبی با سایر کشورها داریم که با توجه به اهمیت موضوع درصدد توسعه آن هستیم، یکی از این کارها همکاری با بزرگترین موسسه آزمایشگاهی در ایتالیا است که امیدواریم نتایج آن بتواند به ارتقا سطح پایش در کشور کمک کند.


ایتکار یادآور شد: در بخش معاونت انسانی سازمان هم مطالعات خوبی در زمینه ارزیابی زیست محیطی انجام شده و بر این اساس هر طرحی باید ارزیابی زیست محیط داشته باشد تا اجرای آن حداقل آسیب را به محیط زیست وارد کند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از سال گذشته دولت اعتباری را برای نوآوری‌ها در حوزه محیط زیست پیش بینی کرد که در آن سال اندک بود اما امیدواریم امسال افزایش یابد که بر این اساس شرکت‌های دانش بنیان که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند، اقدام سازنده‌ای داشته باشند که به حفظ محیط زیست منتهی شود که 50 درصد از هزینه آن طرح از طریق اعتبار نوآوری تامین می‌شود.


ابتکار ادامه داد: با توجه به شاخص‌های سال 2010 رشد پژوهش در کشور ما بسیار شتابان بود و بر اساس آخرین گزارش توسعه انسانی جهانی که یک ربع قرن گذشته را ارزیابی کرد، ایران جزو چهار کشور اول از نظر شتاب در توسعه انسانی معرفی شد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یکی از مهمترین شاخص‌های این بخش آموزش و پژوهش است که با توجه به مشکلات و فراز و نشیب‌هایی که در کشور با آن روبرو بودیم، با این حال منحنی رشد ما نشان می‌دهد که ایران در زمینه توسعه انسانی در جامعه جهانی حرفی برای گفتن دارد.


وی تاکید کرد: با توجه به چالشی بودن حوزه محیط زیست این روند باید با جدیت بیشتری ادامه یابد و سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری انرژی خوبی به ما داده و در برنامه ششم توسعه هم توجه ویژه‌ای به محیط زیست شده است.


ابتکار در ادامه به نقش فناوری در حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: امروزه موضوع فناوری‌های سبز یکی از رهیافت‌های بهبود وضعیت محیط زیست در دنیا محسوب می‌شود که دستیابی به این فناوری در برنامه توسعه و اقتصاد مقاومتی نقش کلیدی دارد. رسیدن به این هدف نیازمند سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان، بخش خصوصی و صنعت است و دولت نیز مشوق‌های خوبی پیش بینی کرده است که سبب می‌شود به سمت فناوری سبز حرکت کنیم.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز برنامه‌های متعددی در این راستا دارد که از جمله برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست در اسفند ماه است که باید فن بازار فناوری سبز را در کنار این نمایشگاه داشته باشیم همچنین همکاری خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده‌ایم که یکی از آنها اجرای استارت آپ ویکند است که اولین استارت آپ ویکند سبز برگزار شد.


ابتکار گفت: این فرصت خوبی برای تجربه اندوزی و راه اندازی کسب و کار فناوری سبز برای علاقه مندان در این زمینه است همچنین صندوق ملی محیط زیست نیز همکاری خوبی در زمینه توسعه فناوری و پژوهش‌های محیط زیستی دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته