دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 بهمن 1399 - 13:36

جزئیات پروژه انتقال آب دریای عمان

فاز اول طرح انتقال آب از دریای عمان آبرسانی به ۳ استان شرقی کشور است اما در افق بلندمدت ۷۹ درصد مساحت کشور زیر پوشش این طرح خواهد رفت.
کد خبر : 558072
انتقال-آب-1.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، فاز اول طرح انتقال آب از دریای عمان آبرسانی به ۳ استان شرقی کشور است اما در افق بلندمدت ۷۹ درصد مساحت کشور زیر پوشش این طرح خواهد رفت.


تاکنون راهکارهای بلندمدت مختلفی برای رفع مشکل کم‌آبی شرق کشور مطرح بوده که انتقال آب از خراسان شمالی به خراسان جنوبی و انتقال آب از دریای عمان به 3 استان شرقی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از جمله این راهکارها است.


بر اساس این طرح قرار است خط لوله‌ای به طول 1510 کیلومتر آب شیرین شده دریای عمان را به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی برساند.


هزینه اجرای این پروژه در مطالعات اولیه 3.9 میلیارد دلار برآورد شده و به تازگی این رقم تعدیل شده و به 2.2 میلیارد دلار رسیده که بناست تمام آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی شود.


مطابق بررسی‌های هیدرولیکی و مسیریابی قطعه اول، خط انتقال آب به طول 585 کیلومتر و قطر 2200 میلی‌متر در استان سیستان و بلوچستان واقع بوده و دبی موردنیاز شرب و صنعت در مقطع میان‌مدت این استان تا افق سال 1405 به میزان MCM 70 است که از خط برداشت می‌شود، پس از تحویل آب موردنیاز شرب و صنعت استان سیستان و بلوچستان، قطعه دوم خط انتقال با قطر 1800 میلی‌متر و طول 465 کیلومتر مسیر خراسان جنوبی را تا مرکز این استان یعنی شهر بیرجند طی می‌کند.


قطعه سوم خط انتقال نیز با قطر 1600 میلی‌متر، مسیر460 کیلومتری را تا مرکز استان خراسان رضوی طی و دبی معادل MCM 110 برای مصارف شرب و صنعت مقطع میان‌مدت این استان را در مشهد تأمین می‌کند.


انتهای پیام/۴١۵١/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته