دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1399 - 12:24
نیویورک‌تایمز گزارش کرد؛

بروز شواهدی از پیوستن نظامیان آمریکایی به هواداران ترامپ در روز تحلیف بایدن/ پنتاگون از حمله احتمالی گارد ملی به شرکت‌کنندگان وحشت‌زده است

پنتاگون که اجازه حضور 25 هزار نیروی امنیتی را در واشنگتن دی. سی. برای حفاظت از مراسم تحلیف جو بایدن داده، شدیداً نگران حضور افراط‌گراهای معترض در صفوف نیروهای امنیتی یا پیوستن گسترده این نیروهای نظامی به معترضان است.
کد خبر : 557762
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از نیویورک تایمز، پنتاگون تلاش‌های خود برای شناسایی و مقابله با افراط‌گراها و قائلان به برتری نژادی سفیدپوست‌ها در میان نیروهای خود را تشدید کرده است.


در همین حال بازرسان فدرال نیز به دنبال این هستند که مشخص کنند چه تعداد از کارکنان نظامی و بازنشستگان نیروهای مسلح در حمله خشونت‌آمیز روز ششم ژانویه به کنگره حضور داشتند.


علی‌رغم اینکه نیروهای نظامی در این کشور سابقه خنثی کردن تمایلات ملی‌گرایانه و فعالیت‌های راست افراطی را دارند؛ اما محاصره و حمله به کنگره در ششم ژانویه یک ضرورت خاص ایجاد کرده است تا مقامات نظامی و امنیتی برای این موضوع اهمیت خاص قائل شوند و هر چه سریع‌تر اقدام به پاک‌سازی نیروهای مسلح ازاین‌گونه افراد کنند.


حداقل 6 درصد از مهاجمان به کنگره، نظامی فعلی یا سابق بودند


درست در روزهایی که حامیان دونالد ترامپ که از نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ناراضی بودند و به همین دلیل روز ششم ژانویه به کنگره یورش بردند، این فرماندهان ارشد بیش از 2 میلیون و 100 هزار نیروی کادر و ذخیره نیروهای مسلح بودند که شدیداً نگران حضور اعضای فعلی و سابق ارتش در میان خیل عظیم معترضان مخصوصاً افراد افراطی و مسلح شدند.


پنتاگون


تحقیقات اف.بی.آی. در خصوص حمله به کنگره هنوز در مراحل اولیه است و تاکنون مشخص کرده است که حداقل 6 مظنون از 100 مظنون بازداشتی دارای ارتباطات نظامی بوده‌اند. البته این تحقیقات هنوز ادامه دارد و احتمال اینکه این درصد افزایش یابد باعث نگرانی مقامات نظامی و امنیتی کشور شده است.


یکی از این 6 مظنون بازداشتی یک سرهنگ دوم نیروی هوایی از تگزاس است، دیگری یک افسر ارتش از کارولینای شمالی و فرد سوم یک نیروی ذخیره ارتش از ایالت نیوجرسی است. یک فرد دیگر که مشغول انجام خدمت سربازی بوده است نیز در حمله تیر خورد و جان خود را از دست داد.


این‌که یک نیروی نظامی بخواهد وفاداری نیروهای خود را به بوته آزمایش بگذارد، برای پنتاگون یک ضرورت جدید است؛ زیرا وزارت دفاع ایالات‌متحده به‌صورت عادی و برنامه‌ریزی‌شده از بروز و حضور ملی‌گراها یا راست‌گراهای افراطی در صفوف نظامیان ممانعت می‌کرده است اما به‌هرحال این امر در دیگر کشورها هم وجود دارد مثل آلمان که به‌صورت مداوم در حال یافتن افراد افراطی نفوذی در ارتش است.


در همین راستا ژنرال مارک میلی، رئیس‌ ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات‌متحده در مصاحبه‌ای گفته است: این افراد نماینده ارتش کشور ما نیستند. اغلب نیروهای کادر فعلی و بازنشستگان نیروهای مسلح به خدمت صادقانه به کشور و پیمان محافظت از قانون اساسی وفادار هستند.




بیشتر بخوانید:


بازرسی امنیتی از اعضای گارد ملی مستقر در واشنگتن


واشنگتن قلعه نظامی شد




اما کمی بیش از یک هفته پیش بود که ژنرال میلی با بررسی تحلیل‌ها، خواندن گزارش‌ها و تماشای ویدئوها از شورش‌ها گفت که تعداد نامشخصی از نیروهای قدیمی و کارکشته ارتش در شورش‌ها دخالت داشته‌اند.


وی ادامه داد: افرادی را در تظاهرات و شورش‌ها دیده است که پرچم نظامی حمل می‌کرده‌اند ازجمله در حمله به کنگره. شورشی‌ها پرچم و نشان نیروی دریایی، نیروهای مخصوص و نیروهای وابسته به ارتش را حمل می‌کردند.


به دلیل همین گزارش‌ها از حضور نیروهای نظامی در میان شورشی‌ها است که مقامات فدرال در حال بررسی سابقه هزاران نیروهای گارد ملی هستند که برای کمک به حفظ نظم و امنیت برای روز تحلیف جو بایدن وارد واشنگتن دی سی شده‌اند.


از 21 هزار و 500 نیرویی که تا دوشنبه به واشنگتن وارد شدند هر نیرویی که به جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب و کامالا هریس، معاون وی نزدیک باشد باید سابقه‌اش بیش از بقیه نیروها بررسی شود تا احتمال تهدید حمله خودی به خودی به حداقل برسد. البته این اقدام در زمان تحلیف دونالد ترامپ در سال 2017 هم انجام شد اما نه به این شدت، دقت و گستردگی.


مقامات وزارت دفاع گفته‌اند که در حال بررسی دقیق پست‌های نیروهای نظامی در رسانه‌های اجتماعی هستند. به‌عنوان‌مثال «اشلی بابیت» که در حال تلاش برای بالا رفتن از یکی از درهای مجموعه کپیتول بود و مورد اصابت  گلوله قرار گرفت یک افسر قدیمی نیروی هوایی بود که حضور فعالی در رسانه‌های اجتماعی داشت.


نظارت بر فعالیت‌ها در رسانه‌های اجتماعی همچنین به نیروهای امنیتی کمک کرد که روز یکشنبه «داناوان کراlول» 50 ساله که سابقاً در نیروی دریایی خدمت کرده بود و نیز «جسیکا واتکینز» 38 ساله که وی نیز سابقاً نظامی بود را بازداشت کنند. هر دوی این افراد تصاویری از خود با لباس و ادوات نظامی منتشر کرده بودند و اعلام کرده بودند که در حمله به کپیتول حضور داشتند.


مأموران فدرال هم گفته‌اند که «تیموتی هیل کاسانلی» نیروی رزرو از نیوجرسی یک نئونازی و حامی برتری نژاد سفید است که در یک پایگاه تسلیحات دریایی هم کار می‌کرده است.


نامه فوق‌العاده ستاد کل ارتش به نظامیان آمریکا در خصوص وفاداری به قانون اساسی


یکی از بازجویان فدرال هم گزارش داده است که در تحقیقات خود متوجه شده است «لاری آر بروک» که یک افسر بازنشسته نیروی هوایی است تمایل داشته در گروگان‌گیری کنگره شرکت داشته باشد.


نمونه دیگر «امیلی رینی»است که یک سروان ارتش است و به آسوشیتدپرس گفته است که وی حدود 100 نفر از حامیان ترامپ را برای راهپیمایی ششم ژانویه به واشنگتن انتقال داده بود. رینی هم‌اکنون تحت نظر و تحقیقات بازرسان ارتش است تا مشخص شود آیا وی ارتباطی با شورش داشته است. سروان رینی سال گذشته از مقام خود استعفا داد اما قرار شد تا بهار سال 2021 به کار خود ادامه دهد.


 


مارک میلی


سه‌شنبه هفته گذشته بود که ژنرال میلی و دیگر اعضای ستاد کل نیروهای مسلح ارتش در یک نامه فوق‌العاده به همه کارکنان نظامی متذکر شدند که جو بایدن به‌زودی فرمانده کل نیروهای مسلح ایالات‌متحده خواهد شد و همه نیروهای مسلح موظف‌اند که از وی پیروی و از قانون اساسی محافظت کنند.


شایان ذکر است که بازپرس کل وزارت دفاع در یک تحقیقات که هفته گذشته انجام داد کارآمدی و تأثیر سیاست پنتاگون در ممنوعیت نظامیان در حمایت و مشارکت در گروه‌های افراطی و نژادپرستانه را بررسی کرده است.


درهرصورت با حضور افراد کادر و سابق نظامی در گروه‌های افراطی گاها مسلح و حداقل در صفوف معترضان خشمگین و خشن به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایالات‌متحده با یک چالش جدی درزمینهٔ حضور افراد نظامی کارکشته در صفوف مخالفان روبه‌رو هستند. و اما امروز معلوم نیست که آیا نزدیک‌ترین نیروی امنیتی به بایدن یکی از افراطی‌های راست‌گرا هست یا نه؟


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته