دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1399 - 14:50

کدام دستورهای ترامپ توسط بایدن لغو خواهند شد؟

انتظار می‌رود پس از مراسم تحلیف در روز چهارشنبه جو بایدن اقدام به صدور چندین فرمان اجرایی کند که برخی از آن‌ها خط پایانی بر سیاست‌های دونالد ترامپ خواهند بود.
کد خبر : 557551

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، همگان منتظرند که ببینند جو بایدن پس از اتمام مراسم تحلیف و سوگند چگونه با صدور فرمان‌های اجرایی خط‌مشی کلی دولت خویش در خصوص مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد، تغییرات آب و هوایی، بهبود عدالت نژادی، مهاجران و غیره را روشن خواهد ساخت.


البته دستیار ارشد بایدن روز شنبه اعلام کرده بود که جو بایدن در روز اول ریاست‌جمهوری‌اش چند فرمان اجرایی صادر خواهد کرد.


بایدن ترامپ


اهمیت اقتصادی رفع ممنوعیت ورود مسافران کشورهای مسلمان به آمریکا برای دولت بایدن


بازگشت به معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس و ابطال محدودیت ورود مسلمانان از برخی کشورها به آمریکا که ترامپ دستور آن را صادر کرده بود دو دستور اجرایی مهم بایدن در ساعات اولیه ریاست جمهوری محسوب می‌شوند.


رفع محدودیت ورود مسلمانان به آمریکا به‌احتمال بسیار زیاد با اقبال عمومی مردم در کشورهایی مسلمان روبرو خواهد شد و در ضمن به‌وسیله جامعه مسلمانان ایالات‌متحده هم استقبال خواهد شد. جامعه حدوداً یک‌میلیاردی مسلمانان با برخورداری از بزرگ‌ترین ذخایر انرژی در سطح دنیا با این اقدام احتمالاً دلارهای بیشتری را به ایالات‌متحده سرازیر خواهند کرد.


فعالان محیط‌زیست در سراسر جهان مخصوصاً ایالات‌متحده از بازگشت این کشور به معاهده تغییرات آب‌وهوایی پاریس مسرور خواهند شد.


فرمان پیوستن اعضای خانواده‌های جداشده در مرز آمریکا با مکزیک هم ازجمله دستورات اجرایی بایدن در روز اول خواهند بود. این موضوع همیشه در صدر لیست انتقادهای فعالان حقوق بشر علیه آمریکا قرار داشته است.




بیشتر بخوانید:


تصمیم ضد ترامپی بایدن برای اولین روز بعد از تحلیف


احتمال حمله به مناطق مسکونی واشنگتن دی سی در روز تحلیف/ بازداشت عاملان حمله به کنگره ادامه دارد




اما بایدن آن‌چنان‌که گمانه‌زنی‌ها مطرح کرده‌اند به موضوعات دیگر نیز خواهد پرداخت و دستورات اجرایی در خصوص تمدید مهلت پرداخت وام‌های دانشجویی، متوقف کردن خلع ید و سلب حق فک رهن و استفاده از ماسک در مسافرت‌های داخلی و اماکن دولتی را صادر خواهد کرد.


دو دستور اول به دلیل اینکه به بخش عمده‌ای از مردم ازجمله دانشجویان مربوط می‌شود موجب افزایش حمایت از دولت بایدن خواهند شد اما به دلیل اینکه بار مالی به همراه خواهند داشت امکان دارد که در آینده دولت وی را زیر تیغ منتقدان اقتصادی ببرند.


و اما استفاده از ماسک که بایدن احتمالاً آن را تا آوریل اجباری خواهد کرد به دلیل اینکه به همکاری مردم بازمی‌گردد احتمالاً موردتوجه مخالفان سیاسی وی یعنی حامیان ترامپ قرار نگیرد. اما شاید تزریق یک میلیارد و 900 میلیون دلا به بدنه اقتصاد که بایدن درخواست آن را به کنگره خواهد داد بتواند اقتصاد کشور را احیا کند و درنتیجه وی بتواند کمک 600 دلاری به هر فرد نیازمند کمک را به دوهزار دلار افزایش دهد که این خود می‌تواند جمع کثیری از مخالفان سیاسی بایدن را به اردوگاه وی نزدیک کند و نیز بتواند واکسیناسیون سراسری را هم تسریع بخشد.


بایدن همچنین درخواست افزایش بودجه برای کمک به مهاجران را به کنگره خواهد داد تا این کشور مهاجرپذیر که اقتصادش ده‌ها پیش بر دوش مهاجران بنا شد و رونق گرفت بتواند تا حدی انتظارات این قشر را برآورده کند و نیز از جنبه سیاسی هم حمایت آن بخش از مهاجران را که حق رأی دارند را جلب کند.


کالاما هریس - جو بایدن


دولت بایدن درصدد تقویت فرهنگ استفاده از تولید داخلی است


دو دستور احتمالی دیگر که در 10 روز اول تکیه زدن بایدن بر کرسی کاخ سفید صادر خواهند شد احتمالاً افزایش سریع آزمایش کرونا و نیز الزام دوایر دولتی به خرید اجناس ساخت ایالات‌متحده است.


در همین راستا "ران کلین" گزینه بایدن برای پست رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید اعلام کرده است که دستورات اجرایی بایدن تنها برای جبران خسارات فراوانی که دولت ترامپ ایجاد کرد ابلاغ نخواهند شد بلکه برای سروسامان دادن به امورات کشور هم هستند.


اما مهم‌ترین موضوعی که هم‌اکنون توجه همه تحلیلگران سیاسی و امنیتی را به خود جلب کرده است تهدیدات امنیتی احتمالی در روز تحلیف است. به گفته رسانه‌های محلی شهر واشنگتن دی سی مملو از نیروهای نظامی و امنیتی است و احتمال حمله به مناطق مسکونی در این شهر هم وجود دارد. همه 50 ایالت آمریکا در حالت آماده‌باش هستند زیرا گزارش‌هایی حاکی از تجمعات و تظاهرات مخالفان بایدن در تمامی کشور در روز تحلیف در همه گروه‌های رسانه‌ای به چشم می‌خورد.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته