دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1394 - 12:00

میزبانی آذربایجان شرقی از 250 هزارگردشگر خارجی در نیمه نخست سال جاری

نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی با حضور نمایندگان اعضای کارگروه‌های تخصصی ستاد سفر با هدف بررسی مسائل و رایزنی برای آماده‌سازی بسترها و رفع نواقص خدمات سفر در نوروز 1395 به ریاست معاون عمرانی استاندار استان برگزار شد.
کد خبر : 55754

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، فرزین حق پرست مدیر کل میراث فرهنگی این اداره کل در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه گردشگری اداره کل از 1120 مورد بازدید و سرکشی از مراکز اقامتی و تاسیسات مرتبط گردشگری در 6 ماهه نخست سالجاری خبر داد.


وی خاطر نشان کرد: «در ارزیابی‌های وزارت کشور ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی امسال مقام دوم کشور را از آن خود کرده است و همین مسئولیت ما را در سال‌های آتی دو چندان می‌کند.»


حق پرست برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی و چندین جشنواره محلی با هدف توسعه گردشگری روستایی و بوم‌گردی را از جمله اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل در راستای معرفی و توسعه گردشگری آذربایجان شرقی عنوان کرد.


وی با بیان این‌که در 6 ماهه نخست سال‌جاری نزدیک به یک میلیون گردشگر از مراکز اقامتی تبریز استفاده کرده‌اند گفت: «در این مدت 250 هزار گردشگر خارجی نیز از تبریز و جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی دیدن کرده‌اند.»


استانداردسازی مراکز اقامتی از دیگر موارد مطرح شده از سوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این نشست بود.


مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با تاکید بر کیفیت خدمات سفر افزود: «طرح استاندارد سازی مراکز اقامتی آغاز شده است و به شکل جدی در حال پی‌گیری است.»


فرزین حق پرست اهمیت مقوله آموزش و ارتقای آگاهی و توانمندی فعالان و صنوف مرتبط در حوزه گردشگری را یاد آور شد و با ابراز تاسف از نگاه موجود به آموزش در سطح مدیریتی و سازمان‌های ذی‌صلاح گفت: «متاسفانه آموزش به عنوان زیر ساخت گردشگری محسوب نمی‌شود و نتوانسته‌ایم اعتباری برای آن بگیریم.»


وی کمبود و حتی نبود تابلوهای اطلاع‌رسانی گردشگری در شهرها و روستاهای هدف گردشگری از دیگر نقایص در بحث گردشگری استان دانست و افزود: «باز نبودن مساجد در طول روز و تعطیلی بازار تاریخی تبریز در ایام نوروز از دیگر گلایه‌مندی‌های گردشگران داخلی و خارجی در سفر به تبریز و آذربایجان شرقی بوده که بارها مطرح شده‌اند.»


وی خواستار همراهی بازاریان برای دایر بودن بازار تاریخی تبریز در ایام نوروز شد و خاطر نشان کرد: «نواقصی همچون این موارد می‌تواند به گردشگری استان لطمه بزند که با همراهی مردم و مسئولان ارائه خدمات بهتر صورت می‌گیرد.»


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به کمبود مراکز اقامتی در استان گفت: «مهمان‌پذیرها برای بهسازی و بهبود شرایط خود توان مالی مناسبی ندارند و بانک‌ها هم تسهیلاتی در این خصوص نمی‌دهند که باید شرایط برای این منظور مناسب‌سازی شود.»


پی گیری اصلاح ورودی های شهر و ایجاد بازارچه های صنایع دستی در مبادی ورودی از دیگر مواردی بود که توسط مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان شرقی مطرح شد.


محمد صادق پور مهدی قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر استان خواستار پی‌گیری مصوبات ستاد اجرایی خدمات سفر از سوی اداره کل میراث فرهنگی شد و تاکید کرد: «پی‌گیری مصوبات تضمین عملیاتی شدن آنها است.»


قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر استان ضمن قدردانی از تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بحث آموزش بر تداوم این روند تاکید کرد.


وی بهره ‌برداری هرچه سریعتر از هتل لاله تبریز را خواستار شد و گفت: «افتتاح این هتل می‌تواند سبب رقابت و ارتقای سطح خدمات سایر مراکز اقامتی استان باشد.»


رضا خلیلی نیز در این نشست مشارکت‌دهی بخش خصوصی در ستاد اجرایی سفر را خواستار شد و گفت: «سهم بزرگ کار بر عهده بخش خصوصی است.»


وی توجه به پتانسیل‌ها و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌ها را در کنار رفع نواقص حوزه گردشگری ماحصل یک کار گروهی دانست و اظهار کرد: «انجام این کار از عهده صرفا یک اداره یا نهاد دولتی خارج است. توسعه و گسترش مراکز اقامتی در شهرستان‌ها به خصوص در منطقه آزاد ارس و بهره‌گیری از ظرفیت خانه‌های تاریخی به عنوان هتل بوتیک از سایر موارد مطرح و مورد تاکید در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب