دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1399 - 11:01

همه چیز درباره کیف هسته‌ای رئیس‌جمهور آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا کارتی با خود دارد که شامل کدهای فعال‌سازی در درگيری‌های هسته‌ای است و می‌تواند آن‌ها را با ابزارهایی که در کیف هسته‌ای وجود دارد، فعال و دستور حمله هسته‌ای صادر کند.
کد خبر : 557442
GettyImages_632318822.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، انتقال فرماندهی و کنترل اختیارات زرادخانه هسته‌ای آمریکا یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در زمان انتقال قدرت از یک رئیس‌جمهور به رئیس‌جمهور دیگر در آمریکاست. این وسیله کمکی در بحران موشکی کوبا در دهه ۱۹۶۰ میلادی، به‌خاطر نگرانی «جان اف. کندی»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در رابطه با توانایی نسبتاً مطلق صدور فرمان حمله، به‌وسیله رئیس ستاد مشترک سه قوه طراحی شد.


کیف هسته‌ای


با وجود این، به نظر می‌آید «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا روند انتقال فرماندهی زرادخانه هسته‌ای را دشوار کرده است و معلوم نیست چه بلایی بر سر «فوتبال هسته‌ای» یا کیف هسته‌ای که همواره همراه رئیس‌جمهور است، خواهد آمد و چطور به  «جو بایدن» تحویل خواهد شد. 


گفته می‌شود کدهای مربوط به کیف هسته‌ای ظهر روز معرفی بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، برای ترامپ غیرفعال خواهند شد. مقام‌های نظامی فوتبال هسته‌ای دیگری آماده خواهند کرد و به مجرد اینکه بایدن فرمانده کل قوا شود، او را همراهی می‌کنند.


مشخصات کیف هسته‌ای


این کیف پوشش چرمی و حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارد که در آن وسایل زیر وجود دارد:


- کارت پلاستیکی موسوم به «بیسکویت» با مدار مجتمع به ابعاد سه اینچ (۷.۳ سانتی‌متر) در پنج اینچ.


کیف هسته‌ای


- پوشه کاغذی مانیل ( Manila paper) دارای هشت تا 10 برگ با موضوع دستورالعمل فعال‌سازی سیستم هشدار اضطراری.


- کتابی شامل لیست سایت‌های محرمانه پرتاب موشک.


- یک کتاب سیاه


قدرت هسته‌ای در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا


معمولاً جلسه‌ آشنایی رئیس‌جمهور در زمینه نحوه‌ فعال‌سازی این مکانیسم پیش از مراسم تحلیف، به دور از انظار عمومی و به‌صورت محرمانه برگزار می‌شود. رئیس‌جمهور تنها قدرتی است که هرجا باشد، اختیار صدور دستور حمله هسته‌ای دارد. همواره یک مشاور نظامی رئیس‌جمهور را همراهی می‌کند که وظیفه‌اش حمل کیفی است که فوتبال هسته‌ای نامیده می‌شود.  این کیف به رئیس‌جمهور امکان می‌دهد دستور حمله هسته‌ای را حتی درحالی‌که به‌طور فیزیکی در مراکز فرماندهی و کنترل نیست، صادر کند. 




بیشتر بخوانید:


ترامپ «کیف هسته‌ای» را به بایدن تحویل نمی‌دهد


چه سناریوهایی در سایه دونالد ترامپ پیش روی برجام است؟




این چمدان حاوی کلیدی است که بلافاصله کلاهک‌های هسته‌ای مستقر در پایگاه‌های موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای و موشک‌های بالستیک مستقر در زیردریایی‌ها را فعال می‌کند. همچنین بمب‌افکن های راهبردی را آماده می‌کند.  حاوی ابزارهای ارتباطی، کدها و تمامی گزینه‌ها برای جنگ هسته‌ای است. 


جدای از فوتبال، رئیس‌جمهور کارتی را با خود دارد که به «بیسکویت» معروف است و شامل کدهای فعال‌سازی در درگيری‌های هسته‌ای است. رئیس‌جمهور می‌تواند این کدها را با ابزارهایی که در کیف وجود دارد، فعال، خود را برای فرماندهان ارتش شناسایی و دستور حمله هسته‌ای صادر کند.  


فرمان حمله اتمی چگونه صادر می‌شود؟


پس از اینکه رئیس‌جمهور گزینه‌ حمله‌ را از فهرست آماده‌شده طولانی انتخاب کرد، فرمان از ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا به اتاق جنگ پنتاگون و بعد به‌وسیله کدهای شناسایی محرمانه به پایگاه نیروی هوایی «اوففوت» متعلق به فرماندهی یکپارچه مبارزاتی ایالات متحده در ایالت «نبراسکا» انتقال داده می‌شود.


فرمان آتش به خدمه‌ شروع واقعی حمله با استفاده از کدهای رمزگذاری شده ارسال می‌شود که باید با کدهای محرمانه داخل گاوصندوق‌های‌ آن‌ها تطبیق داشته باشد.


دونالد ترامپ


اگر حمله، تصمیم سیاسی سنجیده‌ طولانی‌مدت (مانند حمله‌ پیش‌گیرانه) باشد، آن‌گاه افراد بسیاری مانند معاون رئیس‌جمهور، مشاور امنیت ملی و بیشتر اعضای کابینه آمریکا احتمالاً در فرآیند تصمیم‌گیری دخیل خواهند بود.


اما اگر آمریکا با تهدید راهبردی قریب‌الوقوع مواجه باشد، مانند اینکه اگر پرتاب یکی از موشک‌های بالستیک قاره پیما از جانب کشور متخاصم شناسایی شود و دقایقی تا رسیدن به آمریکا مانده باشد، آن‌گاه رئیس‌جمهور آزادی عمل فوق‌العاده‌ای برای تصمیم‌گیری فردی برای آغاز حمله دارد.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته