نبود نظامنامه آموزش الکترونیکی چالش نوظهور دانشگاهها/ محتوای بارگذاری شده توسط برخی اساتید استاندارد نیست
به گزارش خبرنگار آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تغییرات فضای آموزشی بعد از شیوع ویروس کرونا آموزش عالی را با چالشهای جدیدی مواجه کرده است و دریچههای جدیدی از دنیای آموزش مجازی را به روی مسئولان آموزشی گشوده است.
یکی از این چالشها نبود نظامنامه مدون برای بارگذاری محتوای الکترونیکی و فقدان محتواهای آموزشی مجازی است که موجب شده اساتید و مدرسان دانشگاهها هر کدام، محتواهایی بر اساس نظر و صلاحدید خود را برای تدریس به دانشجویان بارگذاری کنند.
در این رابطه خبرنگار آنا سراغ معاون آموزشی دانشگاه تهران و شهید مدرس رفته تا نظر آنها را در این رابطه جویا شود.
بیشتر بخوانید
مقررات تدوین نظامنامههای آموزش الکترونیکی وجود ندارد/ مراکز دیجیتال دانشگاهها نیاز به حمایت مالی دارد
حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به وضعیت قابلقبول زیرساختهای آموزش مجازی در این دانشگاه اظهار کرد: در دانشگاه تهران از گذشته نیز زیرساختهایی وجود داشته است اما مشکلاتی در حال حاضر کموبیش وجود دارد.
وی با بیان اینکه در مجموع آموزش مجازی در این دانشگاه با توجه به تعطیلی فیزیکی دانشگاهها در پی شیوع کرونا در حال برگزاری است، گفت: مشکلات غیرقابلحلی وجود ندارد و شرایط نسبتاً خوبی برقرار است.
حسینی در خصوص یکی از مشکلات آموزش مجازی در کشور اظهار کرد: در تدوین نظامنامههای آموزش الکترونیکی تجربههای خیلی طولانی نداریم و قوانین و مقررات مدونی در این زمینه وجود ندارد.
پشتیبانی مراکز دیجیتال دانشگاهها نیاز به حمایت مالی دارد
معاون آموزشی دانشگاه تهران بیان کرد: در گذشته بخشی از دورههای کارشناسی ارشد بهصورت مجازی برگزار میشد ولی در حال حاضر با این وضعیت جدید نیاز است که مقررات و دستورالعملها و مسئله تولید محتوا بیشتر مطالعه شود.
وی تأکید کرد: هر چه بتوانیم کارشناسی بیشتری در این زمینه داشته باشیم برای کیفی کردن دورههای آموزشی الکترونیکی اقدام مؤثرتری خواهد بود.
حسینی خاطرنشان کرد: پشتیبانی مراکز دیجیتال دانشگاهها نیاز به حمایت مالی دارد و بهتر است که در این زمینه نیز تدابیری اندیشیده شود.
بارگذاری محتواها توسط اساتید استاندارد نیست
همچنین محمدرضا کلباسی، معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به وضعیت آموزشی این دانشگاه در ایام کرونا و لزوم آموزش مجازی، اظهار کرد: ترم تحصیلی این دانشگاه در سال جاری دیرتر از هر سال شروع شد و در تلاش هستیم بتوانیم بهموقع ترم را به پایان برسانیم.
وی با اشاره به اینکه آموزش مجازی در این دانشگاه کموبیش بهخوبی پیش میرود، ادامه داد: البته در زمینه زیرساختهای آموزش مجازی مشکلاتی داشتیم که برطرف شده و در حال حاضر تعداد زیادی از اساتید بدون مشکل از سایتهای رسمی دانشگاه استفاده میکنند.
از دانشگاه مختص به تحصیلات تکمیلی انتظار بیشتر است
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه مشکلات زیرساختی آموزش مجازی در این دانشگاه صد درصد حلنشده است، بیان کرد: البته شرایط آموزش مجازی در حال حاضر قابلقبول است اما از دانشگاه تربیت مدرس بهعنوان دانشگاه تحصیلات تکمیلی انتظار بیشتری وجود دارد.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با برطرف شدن مشکلات بودجه، زیرساختهای بهتری برای آموزش مجازی دانشگاه تربیت مدرس ایجاد شود.
کلباسی اظهار کرد: در خصوص مجازی شدن آموزش دانشگاهها باید بودجه اضافهای اختصاص داده شود، تا در مستحکم کردن زیرساختهای مجازی برای آن برنامهریزی شود.
وی در رابطه با نحوه تولید محتوای مجازی اساتید دانشگاهها اظهار کرد: محتوای آموزشی که برخی اساتید در سامانهها بارگذاری میکنند استاندارد نیست و هر استادی بهصورت سلیقهای و بر اساس علاقهمندی، محتوایی را با عنوان محتوای آموزشی ضبط و روی سایت بارگذاری میکند.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در آینده رکن آموزش، مسائل آموزش مجازی خواهد بود، بر نظاممند شدن محتواهای آموزشی تأکید کرد و گفت: باید این محتواها با روش استاندارد تولید شوند و اساتید پروتکل خاصی در این رابطه را دنبال کنند.
انتهای پیام/4139/پ
انتهای پیام/