سریالی که در اسم «راهبردی» است و نه در رسم/ «روزهای ابدی»؛ ناتوان در قصهگویی، ناکام در ایجاد جذابیت
بهگزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با پخش 12 قسمت از سریال «روزهای ابدی» تا اندازهای قد و قواره این مجموعه تلویزیونی شبکه یک سیما مشخص شده است.
این سریال به نویسندگی کارگردانی جواد شمقدری و تهیهکنندگی محسن علیاکبری، 9 ماه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بهمثابه مقطعی حساس و سرنوشتساز از تاریخ معاصر ایران در بستر یک اثر داستانی به تصویر کشیده است. مقطعی که جامعه ایران متأثر از شرایط انقلابی تحولات گستردهای را در عرصههای گوناگون تجربه کرده و هنوز به ثبات نرسیده است.
سریالی که میخواست راوی روزهای آشفته باشد خود دچار آشفتگی شد!
این بیثباتی بهویژه در عرصههای نظامی و سیاسی نمود بیشتری داشت و در این بستر شاهد تلاش دولتمردان ایالات متحده آمریکا برای نفوذ به ارکان اداره کشور هستیم. این تلاش با دو هدف مهم صورت میگیرد: اول جلوگیری از افشای عمق و گستره روابط ایران و آمریکا در دوران حکومت محمدرضا پهلوی و دوم، برقراری ارتباط با چهرههای سیاسی و نظامی به منظور حفظ منافع سیاسی و نظامی آمریکا در منطقه و جلوگیری از نفوذ شوروی در ایران.
سریال «روزهای ابدی» که نام اولیه آن «نفوذ» بود، در آغاز قصه خود تلاش ایالات متحده آمریکا برای انتقال تجهیزات و نابودی سایت جاسوسی کبکان در شمالشرق ایران (شهرستان درگز) بود. از سوی دیگر موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و زمینهها و پیامدهای آن نیز محور اصلی این سریال تاریخی است.
در «روزهای ابدی» که تصویربرداری آن ۱۷ماه طول کشیده است، شاهد حضور ترکیبی از بازیگران ایرانی و خارجی هستیم.
کارگردانی که در بیان یک قصه جذاب ناکام ماند
جواد شمقدری کارگردان ۶۱ ساله این مجموعه تلویزیونی پیش از این و در سال ۱۳۷۴ علاقه خود به این مقطع از تاریخ پس از انقلاب را با سخت فیلم سینمایی «توفان شن» نشان داده بود. اثری که با بضاعت آن روزگار سینمای ایران روایتی جذاب از زمینگیر شدن نیروهای آمریکایی در صحرای طبس ارائه داده بود.
نسخه تلویزیونی این فیلم هم در سال ۷۷ روی آنتن رفت و پس از آن بارها بازپخش شد. این فیلم را میتوان تنها اثر نمایشی داستانی درباره حادثه طبس و از معدود آثار تصویری درباره تسخیر لانه جاسوسی دانست.
شمقدری از اوایل دهه هفتاد با فیلم دفاع مقدسی «بر بال فرشتگان» به صورت حرفهای کارگردانی سینما را نیز آغاز کرد. در این فیلم بازیگرانی همچون جلیل فرجاد، حسن جوهرچی، اردلان شجاع کاوه و سودابه آقاجانیان ایفای نقش میکردند.
او در اواخر دهه هفتاد سریال «آفتاب و زمین» را با موضوع زندگی و نحوه شهادت پدر امام خمینی (ره) و دوران خردسالی حضرت امام (ره) تولید کرد. سریالی که سرانجام در زمستان سال ۷۹ روی آنتن تلویزیون رفت.
شمقدری که در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ به عنوان رئیس سازمان سینمایی در دولت نهم بیشتر درگیر فعالیتهای اجرایی بود، از چند سال پیش پژوهش درباره این مجموعه تلویزیونی را آغاز کرده است.
گسست در چرخه پخش سریالهای راهبردی
«روزهای ابدی» در دایره سریالهای راهبردی با محوریت تاریخ معاصر ایران قرار میگیرد.این سریال جایگزین مجموعه تلویزیونی «خانه امن» شده است که آن هم با مضمونی امنیتی و جاسوسی در زمره آثار راهبردی تولیدشده در سیمافیلم قرار داشت. چرخه تولید سریالهای راهبردی پیش از این با مجموعههایی نظیر «ترور خاموش»، «گاندو»، «سارق روح» و «ارمغان تاریکی» شروع شده بود.
«خانه امن» را میتوان یکی از جدیدترین آثار در این حوزه دانست که موضوع مهم امنیت منطقهای و خطر تروریستهای تکفیری و چگونگی عضوگیری و فعالیت آنها را موردتوجه قرار داده است. از سوی دیگر پیوند این جریانها با منابع مالی در خارج از کشور و تروریسم دولتی نیز از دیگر محورهایی است که در این مجموعه تلویزیونی به زبان درام و تصویر بیان میشود.
با این حال یک مقایسه اجمالی بین این دو مجموعه تلویزیونی نشان میدهد که «روزهای ابدی» به هیچ وجه نتوانسته است نه درحد «خانه امن» و نه حتی در اندازه یک سریال معمولی، قصه خود را ارائه دهد و تا بدینجا در این امر ناکام بوده است.
البته که «خانه امن» هم دارای معایب و ایراداتی از نظر فنی و ساختاری بود،اما در مجموع توانست به عنوان یک مجموعه جذاب، مخاطبان زیادی را به خود جذب کند اما سریال «روزهای ابدی» در قسمتهای آغازین خود از ارائه یک قصه دیدنی ناتوان بود.
این فضای آشفته در قسمتهای بعدی هم ادامه پیدا کرد به گونهای که روایتهای گسسته و ریتم نامناسب سریال امکان پیگیری آن توسط مخاطب علاقهمند را گرفت. شمقدری در مقام نویسنده هم نتوانسته است شخصیتهای چند لایه و پرجذبه ای را برای این سریال طراحی کند.
تجربه تهیهکننده نامآشنا هم چارهساز نشد
وجود یک تهیهکننده باتجربه همچون محسن علیاکبری هم نتوانسته است به ساختار آشفته این سریال کمک کند.
او کارنامه قابلتوجهی از تولیدات تاریخی در تلویزیون دارد؛ سریالهای «ایوب پیامبر»، «مردان آنجلس»، «فرستاده»، فیلم و سریال «مریم مقدس»، «نردبام آسمان» و «خاطرات مرد ناتمام» از جمله سریالهای تاریخی است که علیاکبری تهیهکنندگی آنها را به عهده داشته و هرکدام روایتگر مقاطع مختلف تاریخی و در جغرافیای متفاوت هستند.
او همچنین تولید فیلمهایی همچون «پرواز در شب»، «بلمی به سوی ساحل»، «پاداش سکوت»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «تلفن همراه آقای رئیس جمهور» و «استرداد» را نیز در کارنامه تهیهکنندگی خود دارد که از او یک تهیهکننده باسابقه و شناختهشده در عرصه سینما نیز ساخته است.
با درنظر گرفتن معیارهای یک سریال راهبردی که داستان جذاب و شخصیتپردازی مناسب از ویژگیهای آن است، آن چه این شبها از روزهای ابدی دیدیم در این دایره نمیگنجد.
با توجه به مدت زمان طولانی تولید سریال «روزهای ابدی» و تبلیغاتی که پیرامون آن در این دو سال رقم خورد توقع مخاطبان و منتقدان، یک سریال حرفهای با ساختار مستحکم و شخصیتهای استخواندار بودند، اما آنچه در این شبها روی آنتن رفت نمایانگر یک مجموعه زیرمتوسط بود. حال باید منتظر ماند و دید دستپخت شمقدری و علیاکبری در شبهای آینده خواهد توانست نگاه مخاطبان را به خود جلب کند یا خیر؟
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/