دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1399 - 20:43
پوتین، آذربایجان و ارمنستان را دور هم جمع کرد؛

علی‌اف: موردی برای نگرانی وجود ندارد/ پاشنیان: مناقشه حل‌وفصل نشده است

رئیس‌جمهور روسیه، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور آذربایجان را برای اولین بار از زمان درگیری مسلحانه پاییز بین دو کشور خود بر سر منطقه قره‌باغ، برای جلوگیری از « از بین رفتن توافق آتش‌بس » در کنار هم جمع کرد.
کد خبر : 556062
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رئیس‌جمهور روسیه، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان را برای اولین بار از زمان درگیری مسلحانه پاییز بین دو کشور خود بر سر منطقه قره‌باغ، برای جلوگیری از « از بین رفتن توافق آتش‌بس » در کنار هم جمع کرد.


این توافق‌نامه که با حمایت مسکو در ماه نوامبر منعقد شد، به شش هفته درگیری پایان داد. در این درگیری هزاران نفر از نیروهای ارمنی و آذربایجانی و افراد غیرنظامی کشته شدند.


اما تنش‌ها همچنان ادامه دارد و دو اردوگاه هنوز زندانیان خود را حفظ کردند و همچنان در مورد عملکرد دالانی که ارمنستان و قره‌باغ را متصل می‌کند با هم اختلاف دارند.


این منطقه که عمدتاً ارمنی‌نشین است و توسط جامعه بین‌المللی به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از جمهوری آذربایجان شناخته‌شده است تا ماه اکتبر تحت کنترل نیروهای جدایی‌طلب ارمنستان بود که توسط نیروهای جمهوری آذربایجان به عقب رانده شدند.


ولادیمیر پوتین با استقبال از مهمانان خود در کرملین گفت: توافقنامه ماه نوامبر که حفظ نیروی صلحبان روسی را پیش‌بینی می‌کند، در حال اجرا است.


نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان دست ندادند، فقط قبل از نشستن روی میز بیضی روبروی رئیس‌جمهور روسیه، از دور سلام کردند.


به عقیده دیمیتری ترنین، تحلیلگر سیاسی در مرکز «کارنگی» در مسکو، کرملین امیدوار است که گفتگوهای روز دوشنبه به او اجازه دهد تا تأثیر خود را در منطقه نشان دهد.


دیمیتری ترنین در توییتر خود نوشت: مأموریت حفظ صلح یک مزیت برای مسکو در رابطه رقابتی با آنکارا است.


جمهوری آذربایجان متحد نزدیک ترکیه است که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور آن قصد دارد وزن دیپلماتیک و نظامی خود را در خارج از مرزهای خود افزایش دهد.


پوتین: در آینده نزدیک طرح توسعه قره‌باغ را ارائه می‌شود


رئیس جمهوری روسیه که میزبان این نشست سه‌جانبه درباره قره‌باغ و توافق اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود، گفت: به این نتیجه رسیدیم که مفاد توافق قره‌باغ رعایت می‌شود و مورد جدی وجود ندارد.


پوتین افزود: در نتیجه نشست امروز رهبران سه کشور، بیانیه مشترک در خصوص توسعه قره باغ امضاء شد. معاونین نخست وزیران روسیه، آذربایجان و ارمنستان در آینده نزدیک طرح توسعه قره‌باغ را ارائه خواهند داد.


علی‌اف: موارد جدی برای نگرانی وجود ندارد


هم‌چنین الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: ما برای حصول نتیجه هدف گذاری کردیم تا بتوانیم تلاش‌ها در راستای حل و فصل را به سرانجام برسانیم. توافقات مربوط به قره‌باغ رعایت می‌شوند و موارد جدی برای نگرانی وجود ندارد.


پاشینیان: مناقشه قره‌باغ هنوز حل و فصل نشده است


نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان هم اظهار کرد: مناقشه قره‌باغ هنوز حل و فصل نشده است و مسئله وضعیت حقوقی قره باغ باید مشخص شود، ایروان آماده مذاکره است. امروز نتوانستیم موضوع اسرا را حل کنیم و فعالیت‌ها در این راستا ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته