دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1394 - 13:07
در دو تذکر آیین‌نامه‌ای مطرح شد

توکلی: تأخیر در بررسی لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی به ضرر مجلس است/ انتقاد از نحوه سؤال از وزرا

نماینده تهران در مجلس گفت: تأخیر در بررسی لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی به ضرر مجلس است و آفت دارد.
کد خبر : 55601

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز ـ دوشنبه ـ مجلس، در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 144 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: طبق ماده 144 آیین‌نامه داخلی مجلس، هیئت رئیسه مجلس باید هر لایحه‌ای را که اعلام وصول شد، بلافاصله به کمیسیون مربوطه ارجاع دهد.


وی در ادامه با انتقاد از تأخیر در رسیدگی به لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی افزود: لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی 15 روز است که یک فوریت آن رأی آورده اما هنوز به کمیسیون ارجاع نشده است و این تأخیر آفت دارد و این به ضرر مجلس است، لذا خواهش می‌کنم که این کار زودتر انجام شود تا آیین‌نامه نیز رعایت شود.


انتقاد از نحوه سؤال از وزرا: مشروط کردن قانع شدن، در آیین‌نامه جایگاهی ندارد


احمد توکلی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به نحوه سؤال نمایندگان از وزرا در مجلس اشاره و تصریح کرد: وقتی نماینده‌ای از هر کدام از وزرا سؤال می‌کند، هیچ حقی در اینکه رأی‌گیری شود یا نشود در آیین‌نامه داخلی برای نماینده سؤال‌کننده در نطر گرفته نشده است و نماینده سؤال‌کننده فقط باید بگوید که قانع شدم یا قانع نشدم، به محض اینکه بگوید قانع نشدم این وظیفه مجلس می‌شود که اظهارنظر کند.


وی تأکید کرد: مشروط کردن قانع شدن نماینده سؤال‌کننده اصلاً در آیین‌نامه جایگاهی ندارد و خواهش می‌کنم وقتی که سؤال مطرح می‌شود شما به عنوان رئیس جلسه بفرمایید که قانع شدند یا نشدند و دیگر شرط گذاشتن جایی ندارد.


ابوترابی: لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی، معطل اعلام اعضای کمیسیون مشترک است


سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که اداره صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر نخست توکلی توضیح داد: درباره تذکر اول باید بگویم با توجه به اهمیت موضوع، اداره قوانین مجلس پیشنهاد داد که کمیسیون مشترک تشکیل شود و هم کمیسیون شوراها و هم کمیسیون قضایی و هم کمیسیون امنیت ملی در این کمیسیون مشترک حضور داشته باشند. برای تشکیل کمیسیون مشترک نامه‌ای ارجاع شده که کمیسیون‌های تخصصی نمایندگانشان را برای این کمیسیون انتخاب کنند تا کار این کمیسیون آغاز شود.


وی افزود: البته نظر اداره قوانین در این باره درست بود و بنده با کمیسیون‌های شوراها و قضایی هم مشورت و صحبت کردم و آنها هم این روند را پذیرفتند.


نایب رئیس اول مجلس ادامه داد: ما گفتیم همه اعضایشان باشد چون عدد کمیسیون مشترک نباید از 23 نماینده کمتر باشد.


ابوترابی‌فرد همچنین در پاسخ به تذکر دوم توکلی پیرامون نحوه سؤال نمایندگان از وزرای دولت، تصریح کرد: در مورد این تذکر باید بگویم آیین‌نامه منعی ندارد از اینکه نهایتاً نماینده سؤال‌کننده بگوید چند موضوع مد نظرم بوده است، به طور روشن وزیر و نماینده سؤال‌کننده مطالبی داشتند که گفتند و ایرادی نداشت.


وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ آقای عبدی در جریان سؤالش از وزیر تعاون رسماً گفت که قانع شده است. کلیت فرمایش شما صحیح است و در همین چارچوب هم عمل شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته