شگفتانههای فیلمسازان در فجر سینمایی/ منتظر کدام فیلمهای جشنواره باشیم؟
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فیلمهای متقاضی جشنواره فجر سی و نهم از امروز به شکل رسمی مورد ارزیابی هیئت داوری قرار میگیرند تا برخلاف سالهای قبل و زودتر از موعد همیشگی، شکل منسجمتری به این دوره از جشنواره داده شود.
امسال همچنان شیوه قطعی برگزاری جشنواره مشخص نیست و به رغم قطعیت نمایش آثار منتخب برای اهالی رسانه و سینماگران اما اکران آثار در سینماهای مردمی به قطعیت نرسیده است.
برایناساس قرار است تا پیش از 12 بهمنماه یعنی شروع جشنواره، تیم داوری به ترکیبی از آثار منتخب دست یابند تا در صورت امکان این فیلمها به شکل محدود به نمایش عمومی برای رسانهها درآیند.
در جشنواره سی و نهم بازهم شاهد تعدد آثار متقاضی هستیم، اما بسیاری از این فیلمها به دلیل نداشتن شرایط سینمایی و شاید نرسیدن به جشنواره در زمان مقرر، از لیست داوری حذف شوند اما همچنان میتوان روی جمعی از آثار حساب جدیتری باز کرد.
در جمع 110 فیلمی لیست اعلامی لااقل 20 فیلم کنجکاوبرانگیز در مقام اسم و رسم کارگردان و البته تیم بازیگری منتشره وجود دارند که در این بین برخی بیشتر به چشم میآیند. ضمن اینکه باتوجه به رقابت همه فیلمسازان چه فیلماولی و چه باسابقهها در جشنواره امسال، این رقابت نیز دیدنیتر خواهد بود.
حمید نعمتالله با پروژه پرسر و صدای «قاتل و وحشی» از امیدهای جدی جشنواره 39 فجر است؛ فیلمی که گفته میشود قصهای جنایی دارد و در کنار همکاری چهارباره این فیلمساز با لیلا حاتمی و حضور امین حیایی از داستانی جذاب خبر میدهد. ضمن اینکه همایون شجریان مجدداً برای حمید نعمتالله خواهند خواند.
این پروژه قرار بود سال گذشته به جشنواره برسد اما به دلیل توقفهای متعدد بر سر مشکلات مالی و درگیریهای تیم تولید با سرمایهگذار فیلم به سرانجام نرسید اما گویا این مشکلات برطرف شده و هماکنون نسخه نهایی آن در فجر سی و نهم رونمایی خواهد شد. شهرام حقیقتدوست، ستاره اسکندری، عزتالله رمضانیفر، سام نوری، یاسمین معینی و… از بازیگران تازهترین فیلم نعمتالله هستند.
«آفتاب نیمه شب» تجربه تازه شهریار بحرانی بعد از سالها دوری از سینماست که دست روی موضوع فناوری موشکی گذاشته و با هنرمندانی گمنام و از فضای تئاتری ساخته شده است. مراحل فیلمبرداری این فیلم یک سال پیش به اتمام رسید ولی مراحل فنی آن ساخت فیلم را طولانی کرد و بالاخره شاهد رونمایی از نسخه نهایی آن در جشنواره سی و نهم خواهیم بود.
این فیلم بر مبنای تحقیقات مستند قرار است برای اولینبار بخشی از توان موشکی نیروی هوا و فضا را به نمایش بگذارد. «آفتاب نیمه شب» را باید پروژهای ملی در حوزه مقاومت اسلامی جای داد. «ملک سلیمان» آخرین فیلم ساخته بحرانی در سال 1387 است.
«شیشلیک» ششمین تجربه محمدحسین مهدویان، کارگردان پراقبال جشنواره فجر است که اینبار با موضوعی کمدی و کاملاً برخلاف رویه فیلمسازی سفت و سخت خود سراغ کارگردانی رفته؛ فیلمی که در لحظات آخر فرم حضور در این رویداد را پر کرد.
به نظر در این فیلم باید منتظر تجربه جدید اما همچنان باکیفیت از مهدویان بود خصوصاً اینکه رضا عطاران را جلوی دوربین خود میبیند. پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مهلقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشمپور ترکیب بازیگران اصلی فیلم را تشکیل دادهاند.
«شیشلیک» با فیلمنامهای از امیرمهدی ژوله، تیرماه امسال کلید خورد اما تا به امروز تنها یک فریم عکس از آن منتشر شده است! اینگونه هم باید شاهد اثری خاص در فجر باشیم. این اثر قطعاً جز فیلمهای خاص و کنجکاوبرانگیز فجر سال 99 خواهد بود.
«بدون همهچیز» دومین ساخته سینمایی محسن قرایی پس از فیلم خوب «سد معبر» است که سابقه این فیلمساز و ترکیب بازیگران آن میتواند نوید یک پروژه پرمخاطب را بدهد.
هرچند شهاب حسینی به شکلی پرحاشیه و نامعلوم از این پروژه کنار کشید اما همچنان حضور چهرههایی همچون هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی و ... نشان از فیلمی باقابلیت را میدهد.
باید دید اینها صرفا یکسری اسامی وصله شده به فیلم هستند و یا قرار است سورپرایزی برای جشنواره باشند. این فیلم در دوران کرونا و در لوکیشنهای متعدد تهران، کُندر و گرمسار جلوی دوربین رفته است.
«روشن» روحالله حجازی را باید یکی دیگر از فیلمهای دیدنی امسال دانست که اینبار ترکیب پربازیگر و متفاوتی را با خود دیده و از حضور چهرههایی همچون رضا عطاران، سیامک انصاری و سارا بهرامی استفاده کرده است. این فیلم سال گذشته کلید خورد و به دلیل شرایط ناشی از کرونا چندین بار نیز متوقف شد اما سرانجام به نسخه نهایی رسید تا اولین نمایش آن در جشنواره فجر امسال باشد.
فیلمنامه «روشن» را روح الله حجازی به نگارش درآورده و تهیهکنندگیاش را مانند ۲ فیلم قبلی خود بر عهده داشته است.
نرگس آبیار طی سالهای اخیر تجارب متفاوت و دیدنی را در عرصه سینما پشت سرگذاشته به شکلی که با «شبی که ماه کامل شد» توانست بهترینهای جشنواره فجر را از آن خود کند. این فیلمساز موفق زن سینما در فیلم تازهاش یعنی «ابلق» با ترکیبی نسبتا مشابه با فیلم قبلی خود، از امیدهای رویداد فجر سینمایی است. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی و گلاره عباسی و ... در این فیلم سینمایی ایفای نقش کردهاند.
بخش عمده «ابلق» اردیبهشتماه در یک لوکیشن در شمال تهران جلوی دوربین رفت و گفته میشود تجربه جدید دیگری در کارنامه آبیار خواهد بود.تاکنون تصویری از این فیلم به تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی منتشر نشده و گویا قرار است ماجراجویی دیگر جشنواره باشد.
«تک تیرانداز» علی غفاری نیز از جمله فیلمهای سخت سال کرونایی سینمای ایران است که در ژانر دفاع مقدس قرار دارد و به تازگی نیز پس از سه ماه ضبط در شهرک دفاع مقدس، مراحل فیلمبرداریاش را به پایان برده است.
غفاری فیلم برگزیده جشنواره فجر یعنی «استرداد» را تجربه کرده و شاید با «تک تیرانداز» بتواتند چنین رویهای را ادامه دهد. «تکتیرانداز» با نقشآفرینی کامبیز دیرباز سراغ بخشی از مجاهدتهای شهید عبدالرسول زرین در جبهههای جنگ تحمیلی رفته تا برشی کوتاه از حضور حماسی بهترین تکتیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان روایت کند.
عبدالرضا نصاری، علیرضا کمالی، امیررضا دلاوری، انوش معظمی، حسین شریفی و ... بازیگران اصلی این اثر سینمایی را تشکیل دادهاند.
حوزه هنری طی سالهای قبل دو فیلم «بیستویک روز بعد» و «دیدن این فیلم جرم است» را تولید کرده که هرکدام مورد اقبال نیز قرار گرفتند. در سومین تجربه با «مصلحت نظام» ساخته حسین دارابی سراغ قصهای در دهه شصت رفته است. این فیلم به تهیهکنندگی محمدرضا شفاه در سکوت خبری ساخت شد و از حضور بازیگرانی همچون بازی فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینینیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی و نازنین فراهانی بهره گرفته است. بنابر سوابق قبلی خصوصا فیلم درحال اکران «دیدن این فیلم جرم است» گویا دوباره باید با اثری قصهگو اما با حواشی خاص خود مواجه شویم.
جدای از فیلمهای ذکر شده همچنان آثار دیگری هم هستند که باید آنان را جز فیلمهای شاخص و نادیده سینمای ایران در سال جاری دانست که اولین رونمایی خود را در جشنواره فجر خواهند داشت.
«روزی روزگاری آبادان» حمیدرضا آذرنگ، «یدو» مهدی جعفری، «برای مرجان» حمید زرگرنژاد، «زالاوا» ارسلان امیری، «روز ششم» حجت قاسم زاده اصل، «رقص دلفینها» و «راند چهارم» علیرضا امینی، «گیجگاه» عادل تبریزی، «زمستان بود» وحید پرشاد و «طلاخون» ابراهیم شیبانی از جمله این فیلمها هستند که لااقل به ظاهر و ترکیب تولید از محصولاتی درخور توجه حکایت میدهند.
نکته جالب اینکه در بین فیلمهای متقاضی آثار بسیاری دیده میشوند که بارها در جشنوارههای خارجی اکران شده و به رقابت پرداختهاند و جوایزی نیز بردهاند اما همچنان مشخص نیست به طور قطعی راهی به جشنواره فجر 39 پیدا میکنند یا خیر؟
«گورکن» کاظم ملایی، «صحنه زنی» علیرضا صمدی، «خط فرضی» فرنوش صمدی و ... از جمله این فیلمها هستند که اتفاقا به خوبی دیده شدهاند. گویا باید شاهد تغییرات در اساسنامه جشنواره امسال هم بود.
بنابراین باید منتظر ماند که از جمع 110 فیلم متقاضی جشنواره فجر، کدامها میتوانند در این دورهمی کرونایی رخنمایی کرده و در غیاب برخی فیلمسازان بزرگ سینمای ایران خودی نشان دهند.
انتهای پیام /4143/
انتهای پیام/