دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1394 - 11:54

ساخت دیوار مرزی میان ترکیه و سوریه با چراغ سبز آمریکا

آنکارا دور جدیدی از مذاکرات با واشنگتن به‌منظور نظارت و حمایت از مرزهای خود و سوریه را در منطقه‌ای به مسافت 100 کیلومتر میان «اعزاز» و «جرابلس» آغاز کرد.
کد خبر : 55546

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از رویترز، ترکیه از احداث دیوار بتنی به طول حدود 100 کیلومتر در امتداد مرزهای ترکیه با سوریه خبر داد.


پروژه احداث این دیوار مرزی در حالی انجام می‌شود که مذاکرات میان آنکارا و واشنگتن با فشار آمریکا و به‌دنبال اظهارات «اشتون کارتر» وزیر دفاع این کشور درباره لزوم افزایش تلاش ترکیه برای جلوگیری از ورود عناصر داعش به سوریه و خروج از آن، آغاز شده است.


این در حالی است که به‌نظر نمی‌آید وعده ترکیه درباره ایجاد دیواری به ارتفاع 4 متر در طول مرزی به مسافت حدود 100 کیلومتر که احتمالا عملیات اجرایی آن تا تابستان سال آینده پایان خواهد یافت به‌طور کامل واشنگتن را که خواهان انسداد کامل منطقه است، راضی کند.


تاکنون این منطقه مرزی شاهراه عبور داعش به سوی ترکیه بوده است و از این مسیر مهم، مواد غذایی، کمک‌های بشردوستانه و حمایت‌های پشتیبانی و نظامی به گروه‌های معارض سوری که از سوی ترکیه حمایت می‌شوند، ارسال می‌شده است. طبعا بستن این مرز، مانع رسیدن این کمک‌ها می‌شود و ترکیه مجبور است تا از تنها مسیر موجود، یعنی مرز «باب‌الهوی» در انطاکیه این دسته از کمک‌ها را به گروه‌های معارض در حلب و ادلب برساند.


از سوی دیگر، آنکارا درباره گسترش فعالیت کردها در منطقه مرزی سوریه و ترکیه از شرق «حسکه» تا غرب «عفرین»، بسیار نگران است؛ موضوعی که منجر به انزوای جغرافیایی و جمعیتی ترکیه شده است.


به‌نظر می‌آید موضوع ساخت دیوار در «اعزاز» به اصرار ترکیه برای حضور نظامی در اردوگاه «عشیقه» در غرب موصل و شمال عراق مربوط باشد، جایی که نیروهای عرب اهل‌ سنت که با «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق هم‌پیمان هستند، در آن منطقه حضور دارند. ترکیه در سال‌های اخیر مناسبات حسنه‌ای با این گروه‌ها برقرار کرده است.


به هر روی، ساخت دیوار مرزی در حالی قرار است آغاز شود که دولت آنکارا متهم به چشم‌پوشی از عبور جنگجویان خارجی برای پیوستن به گروه‌های تروریستی در سوریه است و احزاب مخالف این کشور از سیاست‌های دولت ترکیه در ارسال سلاح و مهمات به گروه‌های حامی خود به‌ویژه ارتش آزاد سوریه انتقاد کرده‌اند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته