مهآبادی: به جز فرودگاه امام، همه فرودگاههای کشور زیاندهاند
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمتالله مهآبادی با تاکید بر اینکه این فرودگاهها نه تنها با اهداف تجاری ساخته نشده بلکه هرگز تجاری و اقتصادی هم نمیشوند، افزود: : برخی فرودگاهها در چارچوب توجیه فنی٬ تجاری و اقتصادی ایجاد نشدهاند و نیازهای محلی و سیاسی در ایجاد آنها دخیل بودهاند.
به گفته وی، رونق و توسعه فرودگاههای کمتر برخوردار نیازمند تصمیمگیری در سطح طرحهای ملی است.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه به دنبال تعریف فرودگاهها در قالب «شرکت» است، اظهار کرد: در این صورت با ایجاد رقابت میان فرودگاههای کشور شرایط برای جذب ایرلاینها و راهاندازی خطوط پروازی فراهم میشود. در همین راستا اخیرا با تشکیل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، این فرودگاه رسما از شرکت فرودگاههای کشور تفکیک شد و به عنوان یک شرکت فعالیت میکند.
وی درباره سیاستها و برنامههای ایجاد رونق در فرودگاههای مناطق کمتر برخوردار گفت: توسعه پروازها از وظایف شرکت فرودگاههای کشور نیست بلکه از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است.
مهآبادی با تاکید بر اینکه ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه مسیرهای هوایی مخصوصا به مقصد فرودگاههای مناطق کمتربرخوردار از وظایف شرکت فرودگاههای کشور است، بیان کرد: ایجاد زیرساختها از وظایف این شرکت و ایجاد خطوط پروازی و توسعه پروازها از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاینهاست تا با مدیریت بازار این امکان را فراهم کند.
وی با بیان اینکه هزینههای فرودگاهی را در نظام بینالمللی، ذینفعان پرداخت میکنند، خاطر نشان کرد: عموما این ذینفعان در فرودگاههای بزرگ و پرترافیک، مردم هستند اما در فرودگاههای اقماری و کوچک مجموعه سازمانها و نهادهایی که برای تداوم فعالیت خود نیاز به وجود این فرودگاهها دارند، ذینفع هستند. در حالی که در کشور ما متاسفانه از این قاعده استفاده نمیشود و اگر رویکرد ما تغییر نکند قدرت اداره فرودگاهها و توان خدماتدهی را به نحو قابل ملاحظهای از دست خواهیم داد.
انتهای پیام/