دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1394 - 10:13
در پاسخ به آنا

سخنگوی وزارت امورخارجه: سوریه درخواست مداخله نظامی مستقیم از ایران نداشته است/ اجرای توافق‌ درباره تحریم‌ها نیمه دی آغاز می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین کنفرانس خبری در سمت جدید در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا تایید کرد که ایران به دولت سوریه در زمینه مبارزه شبه‌نظامیان مخالف مشاوره نظامی می‌دهد.
کد خبر : 55518

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، جابر انصاری در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا مبنی بر اینکه «دولت سوریه از روسیه درخواست کرد تا برای سرکوب شورشیان به این کشور نیروی نظامی اعزام کند. روسیه نیز به این درخواست پاسخ مثبت داد. آیا درخواست مشابهی از طرف سوریه از ما شده است؟ و اگر پاسخ منفی است، در صورت چنین درخواستی در آینده، پاسخ ما چه خواهد بود؟» گفت: «سیاست جمهوری اسلامی در مورد بحران سوریه از ابتدا روشن و مبتنی بر چند اصل بوده است که یکی از آنها مخالفت با استفاده از تروریسم در اهداف سیاسی و در چارچوب اختلافات داخلی این کشور است


وی افزود: «این سیاست استمرار دارد و بر اساس درخواست دولت سوریه حضور مستشاری نظامی تاکنون انجام شده است و این روند ادامه دارد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «درخواستی مبنی بر مداخله مستقیم نظامی از سوی سوریه از جمهوری اسلامی صورت نگرفته است و اگر درخواستی شود بر اساس اهداف اصولی در سیاست‌های جمهوری اسلامی به صورت مقتضی پاسخ داده خواهد شد.»


سیاست ثابت جمهوری اسلامی گفت‌و‌گو با همسایگان است


جابر انصاری همچنین درباره روابط ایران و عربستان و آغاز گفت‌و‌گوهای جدید گفت: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفت‌وگو با همسایگان است و این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد.


وی افزود: عربستان همسایه ماست است و اگر اراده قطعی در دولت عربستان وجود داشته باشد با توجه به سیاست جمهوری اسلامی زمینه‌ها برای تغییر وضع وجود دارد. رئیس سفیر جدید عربستان معرفی شده و روند در حال طی شدن است.


گزارش آژانس تایید بی‌گناهی ما بود


انصاری در پاسخ به سؤالی درباره تحلیل از گزارش آمانو مبنی بر اینکه برخی فعالیت‌های ایران تا سال 2009 صورت گرفته است، گفت: در گزارشی که آژانس ارائه کرد در برخی از زمینه‌ها صراحت ادعاهایی در مورد ایران مطرح‌شده بود. ولی گزارش آخر آژانس نفی ادعاهای سابق و پایان ادعاهایی بود که در طول سالهای گذشته مطرح‌شده بود. گزارش اخیر آژانس در دو زمینه مطرح‌شده بود . یک بحث انحراف بود که در این گزارش به ادعاها خاتمه داده‌شده بود. همچنین انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز مطرح‌شده بود و در این گزارش برخی از ادعاها در مورد انجام فعالیت‌های مطالعاتی تا سال 2009 تکرار شده بود.


انصاری بابیان اینکه ایران از ابتدا ادعاهای ساختگی در قبال پرونده هسته‌ای را رد کرده بود،گفت: با آخرین گزارش آژانس پرونده این ادعاها خاتمه یافت و از این‌ پس دستور کار آژانس در رابطه با ایران تغییر خواهد کرد. در ادامه بر اساس توافق‌های ایران و 1+5 و ایران و آژانس، مراحل ادامه خواهد داشت.


دی ماه، آغاز رفع تحریم‌ها


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان برداشته شدن تحریم‌ها گفت: همان‌طور که اعلام‌شده است اگر روند توافق دو طرف نهایی شود در بازه زمانی نیمه دی‌ماه روند اجرای توافق‌ درباره تحریم‌ها و سایر موارد آغاز می‌شود.


وی بابیان اینکه امیدواریم با مجموعه توافق‌ها و اقدامات صورت گرفته آنچه پیش‌بینی می‌شود در اجلاس شورای حکام محقق شود، گفت: به‌زودی شاهد اجرای توافق هسته‌ای خواهیم بود.


وی در پاسخ به سؤالی درباره انتقال اورانیوم به قزاقستان یا کشور دیگر گفت: ورود به جزئیات نمی‌کنم اما طبق توافقی که بین ایران و 1+5 شده گام‌هایی برداشته‌شده و کار در مسیر اجرا است و قاعدتاً ظرف سه هفته آینده مسیر نهایی خود را طی خواهد کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته