دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 دی 1399 - 13:48
#واکسن_خارجی_آلوده/ 1

سید نظام‌الدین موسوی: آمریکا و انگلیس کشورهای دیگر را آزمایشگاه خود کردند/نباید اجازه بدهیم از ایران به عنوان آزمایشگاه انسانی واکسن کرونا استفاده شود

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی می‌گوید، به دلیل اینکه آمریکا و انگلیس از کشورهای دیگر به عنوان آزمایشگاه استفاده کردند، بنابراین نباید اجازه بدهیم که از ما به عنوان آزمایشگاه انسانی استفاده کنند.
کد خبر : 555141
نظام الدین موسوی.jpg

سید نظام‌الدین موسوی درگفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با واکسن کرونا، گفت: مقام معظم رهبری در رابطه با بحث واکسن نکات دقیقی را بیان کردند.با توجه به اینکه در روزهای اخیر شاهد این بودیم که برخی افراد در رابطه با ساخت واکسن داخلی از عبارات کنایه‎آمیزی استفاده می‌کردند، لذا ایشان تأکید کردند که ساخت واکسن داخلی مایه افتخار است و در ادامه صحبت‌های خود به ساخت سانتریفیوژ و سلول‌های بنیادین اشاره کردند.


وی افزود: اینکه برخی با طعنه و کنایه ایران را قادر به ساخت واکسن نمی‎‌دانند، توهین به ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی کشور است. چرا که ایران در داروسازی و به ویژه ساخت واکسن سابقه طولانی دارد، همچنان که سابقه شرکت‌های ساخت واکسن در ایران به حدود قرن می‌رسد، که این نشان‌دهنده این نکته است که پیش از این نیز در ساخت واکسن موفق بودیم و نیروهای متخصص داخلی توانایی این چنینی را داشتند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به سابقه ایران  در ساخت واکسن تصریح کرد: ایران در زمینه ساخت واکسن از روش‌های کاملا علمی استفاده می‌کند و به این صورت نیست که بدون اتکاء به روش‌های علمی این واکسن را بسازند. کمااینکه مجموعه‌های مرتبط با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال ساخت این واکسن هستند که این مجموعه‌های داروسازی جزو بهترین شرکت‌های داروسازی در ایران هستند که در حال حاضر داروهای مختلفی را تولید می‌کنند. علاوه براین شرکت مرتبط با ستاد اجرایی فرمان امام زمانی که در کشور ماسک نبود و این فضاسازی ایجاد بود که توانایی ساخت ماسک را نداریم، به این قضیه ورود پیدا کرد و ظرف چند هفته نیاز کشور به ماسک را برطرف کرد تا جایی که در شرایط فعلی هیچ‌کس احساس کمبود ماسک در کشور نمی‌کند. علاوه براین ساخت داروهای تخفیف‌دهنده کرونا، نیز یکی دیگر از دستاوردهای این مجموعه است.


موسوی ادامه داد: پروسه ساخت واکسن کرونا از همان ابتدا تحت‌نظر وزارت بهداشت صورت گرفته است. به این ترتیب که وزارت بهداشت به عنوان مرجع اصلی نظارت‌کننده بر داروها به فرآیند ساخت واکسن اشراف داشته است. علاوه براین، هیئت‌های علمی کاملا شناخته شده در حوزه مسائل بهداشتی و درمانی بر روی مراحل ساخت واکسن نظارت عالیه داشتند. واکسن کرونای ساخت ایران همه مراحل را طی کرده و در حال حاضر همدر مرحله آزمایش انسانی قرار دارد. لازم به ذکر است که سازندگان این واکسن به اندازه‌ای در مورد تأثیر آن اطمینان خاطر دارند که ابتدا بر روی نزدیکان و عزیزان خود امتحان می‎کنند.


این نماینده مجلس شورای اسلامی با تکید بر اینکه سلامت مردم در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: لذا با توجه به توامندی که در ساخت دارو و واکسن داریم و در گذشته هم این توانمندی را ثابت کردیم، واکسن کرونای ساخت ایران به تولید انبوه خواهد رسید و فضا به سمتی خواهد رفت که نیاز به واردات واکسن خارجی نباشد. کمااینکه فحوای کلام مقام معظم رهبری هم دال بر این بود که مخالف وارد کردن واکسن خارجی نیستیم، همانطور که  در حال حاضر داروهای مختلفی را وارد می‌کنیم چرا که سلامت مردم در اولویت قرار دارد و برای ایجاد امنیت جسمی مردم هر جا لازم باشد از داروها و خدمات بهداشتی خارج از کشوز استفاده می‌کنیم، منتها مقوله واکسن بسیار حساس است و دلیل اینکه مقام معظم رهبری فرمودند از آمریکا و انگلیس وارد نمی‎کنیم به دلیل این است که واکسن‌های ساخت این دو کشور هنوز در مرحله آزمایش قرار دارند لذا به قطعیتی راجع به اثر درمانی واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی نرسیدیم. برای نمونه افرادی که بر روی آنها واکسن فایزر تست شده، دچار حساسیت‌های جسمی شدند، برخی فوت کردند و تعدادی مجدداً مبتلا به کرونا شدند.


وی با تأکید بر اینکه وارد کردن واکسنی که هنوز قطعیت درمانی ندارد، عقلانی نیست، خاطرنشان کرد: از طرفی به دلیل اینکه این کشورها در سیاست‌های دارویی پیشینه خوبی ندارند و  قبل از این در حوزه واکسن و دارویی، از کشورهای دیگر به عنوان آزمایشگاه استفاده کردند، بنابراین نباید اجازه بدهیم که از ما به عنوان آزمایشگاه انسانی استفاده کنند.  به همین مقام معظم رهبری در رابطه با وارد نکردن واکسن از این دو کشور بسیار تأکید کردند.


موسوی به دستگاه پالایش خون ساخت فرانسه که منجر به اشاعه ایدز در ایران شد، اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل این سوابق، باید در برخورد با این کشورها با احتیاط عمل کنیم اما اگر به اطمینان برسیم که کشورهای دیگر واکسن موثری در پیشگیری از کرونا تولید کردند، با رعایت احتیاط می‎توانیم وارد کنیم.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته