لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای فروپاشی کشور تنظیم شده است
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ صبح امروز (پنجشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: یکی از واردکنندهها با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه میگیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.
نادران افزود: آیا ما میخواهیم این شیوه را ادامه دهیم؟ ما که برای انتخابات ریاستجمهوری اسپانسر نداریم، طرف ما مردم هستند. متولی و ولینعمت ما مردم هستند؛ بنابراین به هیچکسی در کشور بدهکار نیستیم و با هیچکسی رودربایستی نداریم.
وی تأکید کرد: آنها از طریق انحصارات قطعاً تلاش میکنند که در بازار تلاطم به وجود بیاورند ولی برای این هم سناریو پیشبینی کردیم. ما بنا نداریم الآن در حوزه مصارف و نحوه مدیریت واردات و بازار از آنچه در نظر داریم رونمایی کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه گفت: من خیلی به مواضع رسمی مدیران دولت کاری ندارم چون اگر دولت در این سطح امنیتی مدیرانش را اداره نمیکرد و آنها از نظرات کارشناسانهای که سالهای سال، در خصوص رفع رانتهای ناشی از دوگانگی نرخ ارز در بازار، دفاع میکردند، امروز پشتیبان مجلس میشدند.
لایحه بودجه ۱۴۰۰ قابل دفاع نیست
نادران گفت: وقتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت به مجلس تقدیم شد، برآوردهای اولیه این بود که این لایحه قابل دفاع نیست و امروز هم من در جمعهای کارشناسانه از هیچکس نشنیدم از آنچه دولت تقدیم مجلس کرده است، دفاع کند.
وی افزود: به همین دلیل تعبیر اولیه بر این بود که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده است نه برای اداره کشور. این هنر کمیسیون تلفیق و عزیزان ما در مجلس بود که این مریض بدحال اورژانسی را به نحوی معالجه کنند که امکان ادامه حیات برای آن باقی بگذارند.
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: من خوشحالم عرض کنم که نشاط جوانی و تجربه مجربان در کمیسیون تلفیق، ترکیبی را ایجاد کرده است که یکی از بهترین کمیسیونهای تلفیق در سالهای اخیر داریم. عزیزانی در کمیسیون کمک میکنند که سابقه اجرایی، سوابق متعدد قانونگذاری در بودجه و سالهای سال کار پژوهشی در حوزه کشور داشتهاند و این ترکیب امروز به کمک ما آمده است.
نادران تأکید کرد: ما از بازوهای کارشناسی خود مجلس مثل مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیمگیری که خارج از قاعده رسمی دولت به ما کمک میکنند، چه در سازمان برنامهوبودجه و چه در مجموعه کارشناسی وزارتخانهها، حداکثر استفاده را میکنیم.
وی افزود: خوشحالم به ملت ایران عرض کنم که ما در جلسات خودمان صمیمانهترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم و حداکثر تفاهم برقرار است، نظرات استماع میشود و در یک فرصت موضع دولت را پیشنهادهای خودش دفاع میکند و دوستان ما در کمیسیون تلفیق تصمیم میگیرند.
نادران خاطرنشان کرد: در مورد نرخ ارز باید عرض کنم نه در لایحه دولت، نه در مصوبه کمیسیون و نه در هیچ سالی، نرخ ارزی برای کشور تعیین نمیشود. برخلاف آنچه گفته میشود، اگر به سالهای گذشته مراجعه کنیم همیشه یک نرخ ارز محاسباتی در بودجه بوده است که وقتی به نرخ ارز واقعی کف بازار و حتی نرخ ارز رسمی بانک مرکزی مراجعه میکنیم، شکاف قابل توجه است.
قرار بر این بود که بعد از گشایشها دلار هزار تومانی تقدیم مردم شود
وی ادامه داد: قرار بر این بود که بعد از گشایشها دلار هزار تومانی تقدیم مردم شود اما امروز دولت اگر بتواند در سطح ۲۵ هزار تومان قیمت دلار را نگه دارد، آن را جزو افتخارات خودش میداند. تفاوت این نگرش نسبت به بودجه در ارز محاسباتی و ارز واقعی چیست؟ لایحه بودجه ردیفی دارد که مقابل آن یک ریال نوشتند یعنی هیچ ارزش ریالی وجود ندارد و جلوی آن نوشتهاند مابهالتفاوت نرخ ارز ترجیحی و نرخ ارز رسمی بازار (ETS).
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: این جزو حیاطخلوت دولتهاست و همان پولهای زیر فرشی است و همانهایی است که دولتها اراده میکنند تا به هر شکلی که مناسب دانستند بر سر مردم منت بگذارند و اینها را هزینه و توزیع کنند.
وی در ادامه افزود: یکی از واردکنندهها با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه میگیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.
نادران افزود: آیا ما میخواهیم این شیوه را ادامه دهیم؟ ما که برای انتخابات ریاستجمهوری اسپانسر نداریم، طرف ما مردم هستند. متولی و ولینعمت ما مردم هستند؛ بنابراین به هیچکسی در کشور بدهکار نیستیم و با هیچکسی رودربایستی نداریم.
وی تأکید کرد: آنها از طریق انحصارات قطعاً تلاش میکنند که در بازار تلاطم به وجود بیاورند ولی برای این هم سناریو پیشبینی کردیم. ما بنا نداریم الآن در حوزه مصارف و نحوه مدیریت واردات و بازار از آنچه در نظر داریم رونمایی کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه گفت: امروز صحبت از این میشود که اگر نرخ ارز محاسباتی در بودجه از فلان رقم به فلان رقم برسد چه خواهد شد. من عرض میکنم که ارقام محاسباتی دولت محترم و مجالس در سالهای گذشته از سال ۹۶ تا ۹۹ چقدر بوده است. غیر از این است که از ۳۶۰۰ تومان شروع کردند، ۴۲۰۰ تومان گذاشتند، ۸۸۰۰ تومان گذاشتند و یک نظام ترکیبی از ۴۲۰۰ تومان و ۸۸۰۰ تومان آر پیشنهاد کردند؟
نادران گفت: در عمل چه اتفاقی افتاد؟ آیا این در سفره مردم نشست؟ آیا اینکه دلت در ۱۳۹۹ به دلیل فقدان درآمدهای ارزی، درست اندازی به ذخایر بانک مرکزی برای تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده است و آن را در اختیار ۱۰ شرکت وارداتی گذاشته است، در جهت تأمین منافع مردم است؟
وی گفت: اگر این ۸ میلیارد دلار وجود میداشت چرا در ۹۹ استفاده نشد؟ اصلاً یک محاسبه سادهتر میکنیم. ۸ میلیارد دلار برای ۸۰ میلیون نفر میشود نفری ۱۰۰ دلار. آیا مردم از کاهش ارزش پول ملی و از این ارزهای ۴۲۰۰ تومانی این را احساس میکنند که سفرهشان به اندازه ۱۰۰ دلار بزرگتر شده است؟ یا اینکه همه آنچه مصرف میکنند را با قیمت بازار تهیه میکنند و منافع آن به جیب واردکنندهها و بعضاً مصرفکنندههای کشورهای همسایه میرود.
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: من راجع به ارقام واردات کالاهایی که قبل و بعد از ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد حمایت بودند نمیخواهم صحبت کنم، همین قدر میگویم که حداقل ۵۰ درصد مصرف این کالاها بالا رفته است. آیا مردم ایران بیشتر مصرف کردند یا صرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است؟ ما میخواهیم پول را به جیب قاچاقچیان برای قاچاق معکوس از ایران به سایر کشورها بکنیم؟ آیا متولی تأمین منافع و رفاه سایر کشورها هستیم یا متولی تأمین منافع ملی برای مردم ایران؟
نادران گفت: اگر دولت قادر نیست صادرات معکوس کالاهای اساسی و دارو به سایر کشورها را مدیریت کند کما اینکه در مورد سوخت همین اتفاق دارد میافتد، آیا چاره کار در حفظ نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی است یا نه. تدبیر جدیدی باید اندیشیده شود.
رئیس کمیسیون تلفیق افزود: آنچه ما در منابع با مشورت دوستان به انجام رساندیم انشاءالله در بخش مصارف هم به انجام خواهیم رساند اما مردم عزیز مطمئن باشند عامه مردم خصوصاً طبقات محروم و طبقات متوسط آنچه از این تغییر نرخ ارز در بودجه دولت ایجاد درآمد کند مستقیم به سفره مردم خواهد رفت و دست واسطهها و واردکنندههایی که تا امروز از این منابع استفاده کردند قطع خواهیم کرد.
وی افزود: البته آنها حتماً مقاومت و جوسازی خواهند کرد و هیچ تردیدی نیست. آنها حتماً از طریق رسانهها و ابزاری که دارند علیه مجلس صحبت خواهند کرد فارغ از دولتی و غیردولتی.
وی در ادامه افزود: یکی از واردکنندهها با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه میگیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.
نادران افزود: آیا ما میخواهیم این شیوه را ادامه دهیم؟ ما که برای انتخابات ریاستجمهوری اسپانسر نداریم، طرف ما مردم هستند. متولی و ولینعمت ما مردم هستند؛ بنابراین به هیچکسی در کشور بدهکار نیستیم و با هیچکسی رودربایستی نداریم.
وی تأکید کرد: آنها از طریق انحصارات قطعاً تلاش میکنند که در بازار تلاطم به وجود بیاورند ولی برای این هم سناریو پیشبینی کردیم. ما بنا نداریم الآن در حوزه مصارف و نحوه مدیریت واردات و بازار از آنچه در نظر داریم رونمایی کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزود: مردم مطمئنم باشند که پس از کسب منافع آنچه حاصل از اصلاح نرخ ارز در کشور برای آنها حاصل خواهد شد، جلوی بسیاری از این انحصارات و آنچه اتفاق افتاده است را خواهیم گرفت و اجازه نخواهیم داد دوباره آنها بر گرده مردم گرانیها را تحمیل کنند. مردم مطمئن باشند که از فروردین ۱۴۰۰ هر تفاوتی که نسبت به بهمن ۱۳۹۹ برای آنها اتفاق بیفتد از پیش برای آنها جبران شده است. هیچ تردیدی در آن نیست. من همه آنچه آبروی کارشناسی چندین ۱۰ ساله خودم هست را پای این کار میگذارم.
نادران بیان کرد: ما در یارانههای سوخت دو تجربه داریم. یکی تجربه ۱۳۸۸ و دیگری تجربه ۱۳۹۸. در ۱۳۸۸ بعد از سالها مطالعه و انتخاب شیوههای مختلف تأمین مالی برای یارانه سوخت مردم قبل از آنکه قیمت بنزین گران شود یارانه در کارتهای سوخت آنها بود و وقتی قیمت سوخت تغییر کرد مردم اجازه برداشت آن را برای جبران هزینههای خود داشتند. در ۹۸ دقیقاً برعکس اتفاق افتاد؛ یعنی مردم شب و آقای رئیسجمهور فردای آن فهمیدند بنزین گران شده است. نتیجهاش چه شد؟ سرمایه اجتماعی را کاهش و آشوبهای اجتماعی را افزایش دادیم و ناچار شدیم یارانه اندکی را به مردم دهیم.
وی با تأکید بر اینکه ما این مسیر را طی نخواهیم کرد و تجارب دهساله گذشته را در بودجه ۱۴۰۰ استفاده خواهیم کرد، گفت: مردم مطمئن باشند ما به این شیوههای افزایش که با این شوکدرمانی بخواهند زندگیشان را مورد آشوب قرار دهند اجازه نخواهیم داد و انشاءالله با کمک دوستان و کارشناسان در حوزه مصارف به نحوی تنظیم خواهیم کرد که عدالت اجتماعی برقرار و از تولید حمایت شود و اشتغال افزایش پیدا کند و معیشت مردم در وضعیتی بهتر از امروز قرار گیرد و امنیت اجتماعی، اقتصادی در کشور برقرار شود. این مطلوب ماست و امیدوار هستیم بتوانیم در بخش مصارف این کار را بکنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: بعضی از عزیزان در دولت که کارشناس اقتصادی نیستند و شاید کارشناسان اقتصادی شجاعت لازم را نداشتند که به آنها مشاورههای درست دهند، با تغییر نرخ ارز محاسباتی حقوق گمرکی گفتند قیمتها ۴ برابر خواهد شد.
امروز ضریب جینی کشور به ۴۳ درصد رسیده است
نادران گفت: من از ملت ایران میپرسم، آیا واردات کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ در کشور اتفاق افتاده است نصیب مردم شده است یا واردکنندهها؟ آیا هزینه ارز ۴۲۰۰ را مردم ایران باید بدهند یا تولیدکننده؟ تولیدکننده خودرو در کشور همه اجزای آنچه را مورد استفاده قرار میدهد و داخلی است، به قیمت بازار تهیه میکند ولی واردکننده چه؟ آیا ما اجازه داریم محاسبه حقوق گمرکی موبایل ۶۰۰ دلاری و ۱۰۰۰ دلاری با ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق بیفتد؟ منافع آن به جیب چه کسی میرود؟ ما تمام توان کارشناسی مجموعه را برای این گذاشتیم و دلیلش این است که نظام گمرکی کشور امکان اعلام دونرخی در محاسبه تعرفههای گمرکی ندارد و باید به آن یک نرخ اعلام کرد.
نادران خاطرنشان کرد: آیا این نرخها باید در جهت حمایت از تولید، اشتغال و مصرفکننده داخلی باشد یا در جهت حمایت از واردکنندهها که بخش کوچکی از حجم واردات کالاهای اساسی است و بخش قابلتوجهی از آن کالاهای غیرضروری است که در سبد کالاهای مصرفی تعریف نمیشوند و هیچ جای جبران هم برای عامه مردم نگذاشتند. تفاوت ما در نحوه محاسبه روی اینها است. عرض ما به دوستان دولت این است که به جای ناترازیها در بازار ارز و بازار پول و بازار کالا، بیاییم منافع حاصل از رانتهای ایجادشده را به مردم برگردانیم و انشاءالله این کار را خواهیم کرد.
وی بیان کرد: در حوزه مالیاتی کشور همین اتفاق افتاد. در روزهای اخیر برای حمایت از تولید و حمایت از اصنافی که بر اثر کرونا بیشترین آسیب را دیدند ۵ واحد درصد برای مالیاتشان تخفیف قائل شدیم. در عوض برای خودروهای لوکس و افراد با درآمدهای بالای چند صد میلیاردی حتماً مالیات بیشتر وضع کرده و کردیم. متأسفم که دولت ناچار است به این واقعیت اقرار کند که امروز ضریب جینی کشور به ۴۳ درصد رسیده است؛ یعنی فقیر فقیرتر و ثروتمند ثروتمندتر شده است و شکاف درآمدی بین فقیر و غنی افزایش پیدا کرده است. ما بنا داریم این نسبتها را اصلاح کنیم.
بودجه کشور، بودجه حزب کارکنان دولت نیست
نادران با بیان اینکه همه وظیفه ما در مواجهه با بحث بودجه استفاده از این ابزار برای این کار است، تصریح کرد: برای ما بودجه تنها عدد و رقم و مجموعه از اعداد که نوشته میشوند نیست بلکه بودجه آثار مستقیم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی در زندگی مردم دارد. ما آمدیم این نسبتها را اصلاح و معیشتها را درست کنیم و فاصلهها را اصلاح کنیم. اعداد برای ما تقدسی ندارد و تلاش ما بر این است از این خط قرمزها حراست کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: ما قول داده بودیم آسیبهای اجتماعی را با ابزار بودجه علاج کنیم و امروز بر سر وعدهمان هستیم و منابع آن را ایجاد کردیم. حتماً طرق تأمین مصارف آن را در حوزههای اجتماعی و فرهنگی که مظلومترین بخش در بودجهنویسی کشور هستند را مورد توجه قرار میدهیم. تجربه عملکردمان در بودجه سال ۱۳۹۵ نشان داد که هر واحد پولی که برای کاهش آسیبهای اجتماعی هزینه شد، دهها برابر، در حوزه امنیت ملی و امنیت اجتماعی و آرامش در حوزههای مختلف بهخصوص در حاشیه شهر به ارمغان آورد.
وی تأکید کرد: ما بودجه را برای کارمندان دولت نمینویسیم و این بودجه، بودجه حزب کارکنان دولت نیست بلکه بودجه عمومی کل کشور، مردم ایران و همه آنهایی است که تریبون ندارند و دستشان به مقامات سیاسی نمیرسد. ما به دنبال آنها میرویم و افتخار میکنیم نوکر مردم باشیم افتخار میکنیم که رضایت مردم از آنچه در بودجه اتفاق میافتد حاصل شود.
انتهای پیام/4151/پ
انتهای پیام/