دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حسین‌زاده لطفی عنوان کرد

رتبه هشتم دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در تولید علم

معاون امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی نیاز کشور بود که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در تولید علم رتبه هشتم را دارد.
کد خبر : 55461

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی در همایش تجلیل از پژوهشگران بر‌تر واحد‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان افزود: تا قبل از این، برخی پس از گذراندن مقطع کار‌شناسی و تحصیل در مقاطع بالا‌تر از ایران مهاجرت می‌کردند اما توسعه تحصیلات تکمیلی زمینه را برای تحصیل علاقه‌مندان در داخل کشور فراهم کرد و این توسعه نیاز کشور بود که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شد.


معاون امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار یاد شده، کشور ایران در رابطه با تحصیلات دانشگاهی از کشورهای رقیب هم پایین‌تر است.


وی با بیان اینکه در زمان حاضر نسبت دانشجو به عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی یک به ۴۲ است، تصریح کرد: بر اساس هدف گذاری این نسبت باید در سال ۹۹یک به ۳۷ و در سال ۱۴۰۴ یک به ۲۷ برسد.


حسین‌زاده لطفی با بیان اینکه بر اساس آمار‌ها (مرکز آمار ایران) در زمان حاضر ۴ / ۱۴ درصد جمعیت ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، اظهار کرد: با توجه به این آمار، این همه هیاهو در رابطه با افزایش تحصیلات تکمیلی بی‌معنی است.


حسین‌زاده با بیان اینکه در تولید علم در حوزه کشاورزی رتبه اول را داریم، افزود: در علوم انسانی رتبه سوم و در تولید مهندسی در منطقه جایگاه بسیار خوبی داریم و رتبه ما رتبه زیر ۲۰۰در دنیا است که رتبه خوبی دارد.

معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی کشور هیات علمی را پشتوانه هر دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: هیات علمی سرمایه است، هزینه نیست.


این مسئول با بیان اینکه سوییس در رأس کشور‌های فعال در حوزه فناوری قرار دارد، افزود: در حوزه مقالات، ایران دارای رتبه پانزدهم تولید علم است و این امر نشان می‌دهد که ایران در بحث کیفی جایگاه خوبی ندارد.


وی با تاکید بر ضرورت توجه تولید علم با کیفیت در دانشگاه تصریح کرد: طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ و اوج آن تا ۲۰۱۲ رشد خوبی به لحاظ چاپ مقالات داشتیم که باید در کیفی کردن آن‌ها تلاش بیشتری صورت گیرد.


حسین‌زاده با بیان اینکه در تولید علم در حوزه کشاورزی رتبه اول را داریم، افزود: در علوم انسانی رتبه سوم و در تولید مهندسی در منطقه جایگاه بسیار خوبی داریم و رتبه ما رتبه زیر ۲۰۰در دنیا است که رتبه خوبی دارد.


این مسئول با بیان اینکه در سال ۲۰۰۹ و۲۰۱۰تولید علم قابل توجهی داشتیم و اکنون در حال پیدا کردن جایگاه خوبی هستیم، تصریح کرد: رشت رتبه هشتم کشوری را دارد و در استان گیلان، رشت، لاهیجان و آستارا ثبت رکورد کرده‌اند.


حسین‌زاده لطفی با بیان اینکه واحد‌های دانشگاه آزاد باید شاخص‌های کمی و کیفی را در دستور کار خود قرار دهند، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت سهم خوبی در تولید علم داشته و در سال ۲۰۱۵بیش از ۱۸درصد سهم تولید علم داشته است و در سال ۲۰۱۳رتبه خوبی نداشته که اکنون شاهد شیب صعودی خیلی خوبی در این راستا هستیم.


وی تأکید کرد: نگاه علمی باید به تولید علم به لحاظ کیفی و کمی داشته باشیم و باید تلاش کنیم تا جایگاه آزاد اسلامی را در کشور در حوزه بین الملل افزایش دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته