دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1399 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/378

آلویموپان؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

آلویموپان دارویی است که برای کمک به بازیابی عملکرد طبیعی روده در بیمارانی که به تازگی عمل جراحی برداشتن روده را انجام داده‌اند تجویز می‌شود.
کد خبر : 554493
Entereg-alvimopan.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از mayoclinic، آلویموپان دارویی است که برای کمک به بازیابی عملکرد طبیعی روده در بیمارانی که به تازگی عمل جراحی برداشتن روده را انجام داده‌اند، استفاده می‌شود.


این دارو با جلوگیری از اثر برخی مواد (به عنوان مثال هورمون‌ها و مواد افیونی) بر حرکت و ترشح روده کار می‌کند بنابراین به جلوگیری از بیماری به نام ایلئوس بعد از عمل کمک می‌کند.


نکات مهم در مصرف آلویموپان



  • در زمان مصرف این دارو باید از مصرف داروهایی همچون مورفین، نالدمدین، نالوکسگل، اکسی‌کدون و لیپوزوم سولفات مورفین پرهیز شود.



  • مصرف این دارو تنها برای دوره کوتاه‌مدت تجویز می‌شود.



  • میزان مصرف آلویموپان برای بازگرداندن عملکرد طبیعی روده پس از جراحی روده برای بزرگسالان - 12 میلی گرم (میلی گرم) 30 دقیقه تا 5 ساعت قبل از جراحی، سپس 12 میلی گرم دو بار در روز با شروع از روز بعد از جراحی تا حداکثر 7 روز یا تا زمان ترخیص است.



  • در صورت فراموشی دوز مصرفی نباید میزان مصرف در نوبت بعدی اضافه شود.



  • در صورتی‌که بیمار با شیر خود کودکش را تغذیه می‌کند پیش از عمل جراحی و مصرف دارو باید موضوع را به پزشک معالج اطلاع دهد.



  • مصرف این دارو برای بیش از 15 ممکن است خطر حمله قلبی را افزایش دهد.


 



  • استفاده از این دارو همراه با مسکن‌های مخدر همچون مورفین یا کدئین ممکن است احتمال اثرات ناخواسته ناشی از مصرف این دارو را افزایش دهد.


عوارض جانبی آلویموپان چیست؟


کاهش ادرار، تشنج، مشکل در مدفوع، تشنگی بیش از اندازه، ضربان نامنظم قلب، از دست دادن اشتها، تنگی نفس، ناراحتی معده، حالت تهوع و استفراغ از عوارض شایع مصرف این دارو است که در صورت مشاهده هر یک از این موارد باید به پزشک معالج اطلاع داده شود.


منبع اصلی


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته