دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 دی 1399 - 13:59
مقام روس:

غنی‌سازی 20 درصد پاسخ ایران به عهدشکنی‌های مکرر غرب بود

آندره سیدروف رئیس دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو (ام. گ. او) اعلام کرد: افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران به سطح ۲۰ درصد پاسخ تهران به عهدشکنی‌های مکرر طرف‌های غربی برجام است.
کد خبر : 554404

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سیدوروف درباره آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد در ایران گفت: این اقدام تهران قابل پیش‌بینی و موضوعی خارق‌العاده نبود.


وی افزود: ایران دو سال صبور بود و این درحالی بود که طرف‌های غربی به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکردند اما همان‌طور که می‌دانیم هر صبر و شکیبایی حدی دارد و ایران نیز اکنون به عهدشکنی غربی‌ها پاسخ داد.


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته درباره آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد خاطرنشان کرد: ما بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفتیم.


به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما بر اساس مصوبه پارلمانمان، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفتیم و به نحو مقتضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است.


ظریف افزود: اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند ۳۶ برجام است و بعد از سال‌ها عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: تدابیر ما در صورت پایبندی همه به تعهداتشان به‌طور کامل بازگشت‌پذیر است.


مقام دانشگاهی روس در ادامه با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام بزرگ‌ترین ضربه را به این توافق بین‌المللی وارد کرد، اظهار داشت: واشنگتن نباید انتظار داشت که این اقدام غیرقانونی و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بدون پاسخ است و تهران به این مسئله بی‌تفاوت نمی‌ماند.


وی افزود: چنین انتظاری از سوی مقام‌های آمریکایی به‌ویژه ترامپ نشانگر این واقعیت است که سیاستمداران آمریکا هنوز در حال و هوای امپریالیستی و برتری‌جویی بر کل جهان بسر می‌برند.


سیدروف خاطرنشان کرد: اما وضع جهان تغییر کرده است و هیچ‌کس نباید اقدامات یک‌جانبه آمریکا را بپذیرد و ایران نیز با داشتن سیاست خارجی مستقل استثنا نیست.


طرف‌های اروپایی نیز برجام را نقض کردند


رئیس دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو تصریح کرد که طرف‌های اروپایی برجام شامل انگلیس، فرانسه و آلمان نیز به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکردند.


وی گفت: در دو سال اخیر که ساز و کار اینستکس برای کمک به تجارت با ایران آغاز بکار کرده تنها یک معامله از طریق آن صورت گرفته است.


سیدروف گفت: این در حالی است که طرف‌های اروپایی در هنگام توافق برجام وعده‌های زیادی داده بودند که به ایران در عرصه تجارت خارجی کمک کنند.


به گفته مقام روس، ایران این نوع فریبکاری را نمی‌پذیرد و طرف‌های غربی از آغاز توافق برجام می‌بایست به این نکته بسیار مهم توجه و سعی می‌کردند که به وعده‌های داده‌شده عمل کنند.


وی خاطرنشان کرد: مقام‌های ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که اقدامات هسته‌ای آن‌ها ازجمله گام‌های هسته‌ای برداشته‌شده برگشت‌پذیر است و وزیر خارجه ایران نیز در مورد غنی‌سازی ۲۰ درصد هم بر این نکته تأکید کرد و هم‌اینک امیدها به آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا و جبران اشتباهات فاحش ترامپ در مورد ایران و بازگشت بدون چون‌وچرای آمریکا به برجام و انجام تعهدات خود در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.


سیدروف گفت: من اطمینان دارم در آن صورت‌وضعیت رو به بهبودی خواهد گذاشت و ایران نیز به انجام کامل تعهدات خود خواهد پرداخت.


علی ربیعی دوشنبه از دستور رئیس‌جمهوری برای تأمین اعتبار قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: فرآیند تزریق گاز شروع شد و اولین محصول اورانیوم غنی‌شده UF۶ به دست آمد.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته