تعیین ضوابط کنترل آلایندههای هوا در پایانههای اتوبوسرانی تصویب نشد/علیخانی: مسئول بودن شهرداری در آلودگی هوا انحرافی است
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه شهردار تهران در خصوص «تعیین ضوابط کنترل آلایندههای هوا در پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ارائه گزارش تخصصی اظهار کرد: امروز آنچه سلامتی مردم کلانشهرها و از جمله تهران را به مخاطره میاندازد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است. بخشی از آلایندگی این شاخص به منابع ثابت و برخی مربوط به منابع متحرک است.
وی ادامه داد: بخشی از آلاینده مربوط به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون مربوط به اتوبوسها و مینیبوسهایی است که در شرکت واحد و پارکسوارها تردد میکنند و کربن سیاه منتشر شده از آنها میتواند سلامت افراد را به خطر انداخته و یا حتی منجر به مرگ زودرس شود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: براساس آخرین سیاهه انتشار 28 درصد ذرات معلق هوای تهران ناشی از اتوبوسها و مینیبوسهایی است که در شهر تهران تردد میکنند. عمده اتوبوسها در پایانهها و خطوط شرکت واحد دیزلی و فرسوده هستند و بهدلیل تحریم و مشکلات مالی امکان نوسازی آن فراهم نشده است.
صدراعظم نوری با اشاره به این مطلب که شبکه حمل و نقل عمومی بهینه نیست و این موضوع باعث انتشار آلودگی از طریق خودروهای دیزلی میشود، گفت: تجهیز اتوبوس به فیلتر جاذب دوده میتواند نقش مؤثری در کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی را داشته باشد در حالیکه تنها 50 دستگاه اتوبوس به این فیلترها مجهز شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: وقتی اتوبوس و مینیبوسها در پایانهها بهصورت درجا کار میکنند خود نقش مهمی در آلایندگی هوا خواهند داشت که باید این زمان کاهش یابد.
وی با اشاره به ماده 55 برنامه سوم توسعه شهر تهران عنوان کرد: براساس این برنامه شرکت واحد و سازمان پایانهها موظف هستند تا نسبت به کاهش و کنترل آلایندههای هوا در پایانههای درونشهری و برونشهری اقدام کنند و تکالیفی انجام دهند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه به مواد لایحه «تعیین ضوابط کنترل آلایندههای هوا در پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها» اشاره کرد که بخشی از این موارد به شرح زیر است:
ماده یک: شرکت واحد اتوبوسرانی موظف است تا شرکتهای طرف قرارداد را نسبت به استفاده از وسایل نقلیه با انتشار کمترین آلودگی مثل گازسوز، برقی، هیبریدی و یا دیزلی مجهز به فیلتر جاذب دوده ملزم کند.
ماده دوم: شهرداری با همکاری وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد تا شرکتهای خصوصی طرف قرارداد را ملزم کنند تا خودروهایشان را بیش از 15 دقیقه در پایانهها درجا کار نکنند.
ماده سوم: شهرداری موظف است تا نسبت به انتشار مجاز آلایندهها مطابق با استانداردهای قانون هوای پاک اقدام کند.
ماده چهارم: سازمان پایانهها و شرکت واحد مکلف است با همکاری سازمان بوستانها نسبت به بازپیرایی و افزایش سرانه فضای سبز و کاشت گونههای مقاوم به تنش آبی و جاذب ذرات آلاینده در پایانهها اقدام کنند.
ماده پنجم: شهرداری مکلف است با همکاری پلیس و وزارت راه نسبت به ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی تهران و حومه و پایانههای تهران در خصوص رعایت اصول معاینه فنی اطمینان حاصل کند.
سید حسن رسولی عضو شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با کلیات این لایحه اظهار کرد: براساس ماده 55 قانون شهرداریها تنها وظیفه شهرداریها در ارتباط با حمل و نقل مسافر و بار درونشهری است.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در چهار بخش دریایی، ریلی، هوایی و جادهای 100 درصد مدیریت حمل و نقل عمومی بار و مسافر را بر عهده دارد. شهرداری فقط در بخش درونشهری مسئولیت دارد.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این مطلب که حدود 16 دستگاه در بحث آلودگی هوا مسئول هستند، گفت: 60 درصد آلودگیها مربوط به منابع پایدار و صنایع سنگین است ولی امروز همه شهرداری و شورا را مسئول میدانند.
رسولی تصریح کرد: با توجه به اینکه وضعیت آلودگی به سمت وزارتخانهها میرود چنین تصمیمی مسئولیت را بهسمت مدیریت شهری سوق میدهد. دولت علاقه دارد که در موضوعات مختلف وظیفه داشته و پاسخگو نباشد.
سید آرش حسینی میلانی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با این لایحه گفت: موارد مورد مخالفت میتواند در جزئیات حل شود. در حال حاضر 10 روز پرآلودگی را پشت سر گذاشتهایم.
وی ادامه داد: یکی دو سالی است که موضوع مازوت مطرح شده است. حضور پایانهها در بافت شهری بارها باعث اعتراض شورایاریها و مردم محلات شده است. نصب فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی سنگین میتواند نقش مهمی در کاهش آلایندگی ذرات کمتر از 2.5 میکرون خواهد داشت.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مخالفت با این لایحه عنوان کرد: نباید به نام شورا کاری کنیم که بحث آلودگی معطوف به شورا و شهرداری شود چون 18 دستگاه دیگر در بحث آلودگی دخیل هستند.
وی افزود: دولت موظف است اتوبوس نو بخرد. اعلام میشود برای اتوبوسها فیلتر نصب شود؛ چرا خود سازمان محیط زیست فیلترها را نمیخرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال گذشته قیمت فیلترهای دوده 100 میلیون تومان بود و الان هزینه آن بیشتر شده است، عنوان کرد: ما در حال حاضر هزینه تعمیر اتوبوسهای فرسوده شرکت واحد را نداریم، چرا باید این هزینهها به اتوبوسرانی تحمیل شود.
علیخانی افزود: ما مخالف استفاده از فیلتر در اتوبوسها نیستیم ولی این فیلترها باید در مبدأ نصب شود. این اقدامات به تخریب شورا منجر خواهد شد. از یک ماه پیش موضوع فروش فیلترها را از جانب برخی رسانهها مطرح شده که میخواهند فیلترهایشان را به فروش برسانند.
وی افزود: مسئول بودن شهرداری در آلودگی هوا موردی انحرافی است در حالی که آلودگی اخیر ناشی از تشدید استفاده از مازوت در کارخانهها است. در حال حاضر بهواسطه تحریم یک سال است که طرح خرید 630 واگن در بانک مرکزی مانده است. مقرر شده بود سالانه 10 درصد موتورسیکلتها برقی شوند در حالیکه بهدلیل بالا رفتن قیمتها کسی این کار را انجام نمیدهد و هیچکس مسئولیت در این زمینه قبول نمیکند.
زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در موافقت با این طرح عنوان کرد: نباید کل مسأله زیرسؤال رود زیرا براساس قانون شهرداری مکلف به حفظ سلامت مردم در جلوگیری از بیماریها است.
وی ادامه داد: شهرداری در موارد مختلف که وظیفهاش نبوده همچون میراث فرهنگی ورود کرده و باید نسبت به این موضوع نیز ورود کند چون هیچ چیز بالاتر از سلامت مردم نیست.
در ادامه بررسی «تعیین ضوابط کنترل آلایندههای هوا در پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها» مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مخالفت با این لایحه گفت: موضوعات مطرح شده در این لایحه و آنچه مربوط به وزارت راه و شهرسازی و پایانهها است تحت مدیریت ما نیست و اتخاذ این تصمیم نه تنها میتواند بار مالی به همراه داشت باشد بلکه در بحث آلودگی هوا تبعات اجتماعی نیز در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: تحمیل بار مالی در شرایط کنونی به صلاح نیست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه این معاونت تنها 190 میلیارد تومان به پیمانکاران جزء بدهکار است، گفت: اجازه دهید چند بند از سوی مدیرعامل اتوبوسرانی به این لایحه اضافه شده و سپس برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران و حمل و نقل برای بررسی بیشتر ارجاع شود.
در ادامه زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران گفت: واقعاً جای تأسف دارد چون این موضوع در جلسات مختلف با حضور شهرداری مطرح و تبدیل به لایحه شده و الان آقای مناف هاشمی حرفهای دیگری میزنند.
وی ادامه داد: شورا موظف است به قانون بالادست تعهد داشته باشد. بحث استفاده از فیلتر جاذب دوده در برنامه سوم توسعه شهر تهران تکلیف شده است.
عضو شورای شهر تهران افزود: بحثی که درباره فیلترهای جاذب دوده امروز مطرح میسشود همان حرفهایی است که در زمان معاونت پورسیدآقایی مطرح میکردید که توافق فیمابینی صورت گرفته چطور شده که آقای مناف هاشمی را که خود کمیسیون عمران و حمل و نقل انتخاب کرده باز این حرفها را تکرار میکند. ما در برابر تهران به اندازه مسئولیتمان وظیفه داریم.
گفتنی است لایحه «تعیین ضوابط کنترل آلایندههای هوا در پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها» مورد موافقت شورای شهر قرار نگرفت.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/