دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 دی 1399 - 08:49

بازتاب‌های جهانی توافق عربستان و قطر

توافق رفع محاصره هوایی قطر از سوی عربستان میان کشورهای منطقه و محافل جهانی بازتاب فراوانی داشته است.
کد خبر : 554256

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «احمد ناصر المحمد الصباح»، وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد امیر این کشور با همتای قطری خود و ولیعهد سعودی درباره امضای توافق اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس گفتگوی تلفنی انجام داد و توافق شد حریم هوایی، زمینی و دریایی میان عربستان و قطر از امشب بازگشایی شود.


«محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان پس از این اعلام، گفت: اجلاس شورای همکاری، اجلاس وحدت کلمه و یکپارچه‌کننده صف‌بندی‌ها خواهد بود. آرمان‌‌ها برای اتحاد و همبستگی عملی خواهد شد.


محمد بن سلمان


وزیر امور خارجه کویت همچنین گفت، امیر این کشور ابراز اطمینان کرده است که اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس پایان دادن به اختلافات و بازگشت امور به حالت عادی را تضمین کند.


در عین حال شبکه العربیه گزارش کرد «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در عربستان شرکت خواهد کرد.


«کارل بیلد»، دیپلمات سوئدی فاش کرد  در توافق میان عربستان و قطر شرط سعودی‌ها مبنی بر بسته شدن شبکه «الجزیره» قطر نادیده گرفته شده است.


این توافق با واکنش‌هایی در منطقه و جهان همراه بوده است.  «محمدعلی الحوثی»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر ابراز امیدواری کرد بازگشت روابط قطر و عربستان  نقطه آغازی بر پایان جنگها و توقف تجاوزگری به یمن باشد.


محمدعلی الحوثی


وی افزود: معیار سنجش توافق (کشورهای حاشیه) خلیج (فارس) با قطر و با نظارت کویت سه موضوع است که بر حتمیت نتیجه تأکید می‌کند: نخست، لغو محاصره صوری نباشد به معنای آنکه پس از نشست (شورای همکاری) محاصره دوباره برقرار شود. دوم، اینکه به خاطر عادی‌سازی روابط نباشد به نحوی که این همان هدف نشست باشد. سوم و مهم‌ترین موضوع برون‌رفت آن به‌ویژه با توجه به حضور هیئت آمریکایی در نشست است که برگرفته از استقلال هر کشوری با حفظ روابط برابر بین‌المللی باشد.


خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد توافقنامه قطر، عربستان و سایر کشورها برای عادی‌سازی روابط امروز امضا خواهد شد. امارات، بحرین و مصر به این توافقنامه خواهند پیوست که محاصره قطر را رفع می‌کند.


این مقام دولتی افزود: «جرد کوشنر»، مشاور ارشد و داماد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به این توافق کمک کرد و در امضای قرارداد نیز حضور خواهد داشت.


جارد کوشنر


وزارت امور خارجه  ترکیه نیز اعلام کرد که از توافق میان قطر و عربستان حمایت می‌کند و آن را گامی برای حل بحران خلیج‌فارس می‌داند.


جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه خود ابراز امیدواری کرد بحران میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس به صورت کامل تمام شود و وحدت و همبستگی میان آن‌ها به صورت کامل بازگردد. 


این جنبش فلسطینی در ادامه خواستار آغاز گسترده‌ترین گفتگوی منطقه‌ای برای پایان دادن به عوامل اختلاف میان کشورهای عربی و اسلامی در منطقه شد و ابراز امیدواری کرد سال ۲۰۲۱ سال تحقق وحدت ملی فلسطین و وحدت امت و کشورهای اصلی آن باشد.


وزارت امور خارجه لبنان نیز در بیانیه‌ای از توافق قطر و عربستان برای بازگشایی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی استقبال و با قدردانی از تلاش‌های کویت برای این موضوع، ابراز امیدواری کرد آشتی در تحقق ثبات، تضمین امنیت و شکوفایی کشورهای عربی مفید واقع شود.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته