5 قطب اثرگذار فرهنگی در جامعه و دانشگاه کدامند؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، فرزاد جهانبین در نشست مشترک با استادان گروه معارف اسلامی، وصایا و دفاع مقدس که در سالن اجتماعات ساختمان شهید سلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد، گفت: مدیریت فرهنگ با تصویب مؤلفههای کلیدی از طریق اقطاب در شاکله اجتماعی بهصورت برنامه یکپارچه توزیع شده است.
وی با اشاره به حکمت 289 نهجالبلاغه که حضرت علی علیهالسلام از برادر دینی خود با عظمت بسیار یاد میکند، اضافه کرد: حضرت میفرمایند؛ در گذشته یک برادر دینی داشتم و او در چشمان من به عظمت نشسته بود؛ چراکه دنیا در چشمان او کوچک، سخنان او دلنشین و حکیمانه، سکوتش از سر خرد و شیربیشه عرصههای جدی زندگی بود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی افزود: این شهید والامقام جامع صفات یادشده در حکمت مولا علی علیهالسلام است؛ البته منظور آن امام همام دنیاگریزی و تلاش نکردن برای دنیا نیست؛ بلکه وابستگی نداشتن آدمی به دنیاست.
تبیین دیدگاه معاونت فرهنگی و دانشجویی از منظر کلان
جهانبین به تبیین دیدگاه معاونت فرهنگی دانشجویی از منظر کلان پرداخت و تشریح کرد: مدیریت فرهنگ با تصویب مؤلفههای کلیدی از طریق اقطاب در شاکله اجتماعی بهصورت برنامه یکپارچه توزیع شده است.
وی با اشاره به آیه 84 سوره مبارکه اسراء کلمه شاکله را در دو عرصه فردی و اجتماعی تعریف و تبیین کرد: شاکله اجتماعی در طول زمان با رسوب عناصر مختلف مانند محیط، آب و هوا، اطرافیان و وراثت شاکله را تشکیل میدهد و در مباحث اجتماعی نیز امور کلی تشکیلدهنده شاکله اجتماعی یا فرهنگ هستند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به تفاوتهای مدیریت فرهنگ با مدیریت فرهنگی پرداخت و تبیین کرد: در شکلگیری مدیریت فرهنگ عوامل بسیاری دخالت دارد که یکی فرهنگ است، به عنوان مثال حضرت فاطمه سلامالله علیها در خطبه فدکیه ثروتاندوزی را حرام اعلام میکند؛ چراکه این امر موجب افزایش عفت در جامعه میشود.
جهانبین تأکید کرد: اصلاح فرهنگ یک جامعه از طریق اقطابی میسر میشود که بیشترین تأثیر را بر فرهنگ یک جامعه داشته و ارتقا یا سقوط فرهنگ جامعه مستقیماً با آنها مرتبط باشد.
وی، سلوک مدیران را نخستین قطب اثر فرهنگی معرفی و تشریح کرد: مردم به امرای خود شبیهتر از پدرانشان هستند؛ بنابراین هرگونه تأثیر در فرهنگ با سلوک مدیران فرهنگ یک جامعه ارتباط پیدا میکنید.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، استادان را دومین قطب اثرگذار فرهنگی خواند و افزود: سکوت استاد، قول و فعل او و نحوه ورود و خروجش بر دانشجویان مؤثر است و اینگونه نیست که استاد بگوید من صرفاً تدریسم را انجام میدهم و به هیچ مسئله دیگری کار ندارم.
خانواده سومین قطب اثرگذار فرهنگی است
جهانبین از خانواده به عنوان سومین قطب اثرگذار فرهنگی نام برد و گفت: خانواده استادان و دانشجویان تأثیر بسزایی بر آنان دارند؛ ضمن آنکه فضای مجازی به عنوان چهارمین و تشکلها، کانونها و بسیج دانشجویی پنجمین قطب اثرگذار فرهنگی هستند و هرگونه تأثیر در فرهنگ یک جامعه با این پنج قطب فرهنگی ارتباط دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای آنکه فرهنگ یک جامعه تثبیت شود، کارگزاران و مدیران روی اقطاب کار میکنند و در مقیاس وسیع بر فرهنگ جامعه اثرگذاری صورت میگیرد؛ بنابراین تخصیص بهینه منابع به اولویتهای ذکرشده اساس کار معاونت فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل میدهد.
به گزارش آنا، در ادامه این نشست رؤسا و معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان به بیان نظر و دیدگاههای خود در مباحث مختلف فرهنگی پرداختند.
زیارت مرقد سردار شهید همدانی و تجدید میثاق با شهدا سرآغاز سفر جهانبین به همدان بود، نشست و گفتگوی صمیمی با استادان گروه معارف، وصایای امام(ره) و دفاع مقدس در سطح استان همدان، دیدار با خانوادههای شهید، زیارت مرقد شهدای گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی همدان، حضور در نشست شورای هماهنگی رؤسا، معاونان فرهنگی و دانشجویی استان همدان و دیدار با امام جمعه از دیگر برنامههای معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به همدان بود.
نشست با کانونهای دانشجویی و هیئت مذهبی، جلسه با دبیران تشکلها و نشریات، اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجویی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان به همراه چند نشست و فوقبرنامه مذهبی از دیگر برنامههای جهانبین در سفر دوروزه به همدان بود.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/