حمایت وزارت علوم از دانشجویان نمونه باید فراتر از شرایط فعلی باشد/ لزوم تشویق دانشجویان برای حضور در انجمنهای علمی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا محمدی؛ دانشگاهها با داشتن اساتید و دانشجویان نخبه و باانگیزه میتوانند اقدامات مؤثری در حوزه علم و فناوری انجام دهند و همیشه در مسیر اعتلای علم و پژوهش ایران اسلامی گام بردارند.
اگر اساتید دانشگاهی مسئلهمحور باشند، به تربیت دانشجویانی ایدهپرداز، کارآفرین و با انگیزه میپردازد تا با دانش خود بتوانند علم را با تکنولوژی روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند. حضور اساتید نخبه و باتجربه که دارای مقالات پراستناد علمی و اختراعهای مختلف هستند، هر کدام گنجینهای برای دانشگاهها محسوب میشوند.
در همین راستا خبرگزاری آنا با اعظم جلالی آرانی، برگزیده سومین جشنواره زن و علم در شاخه فنی و مهندسی و دانشیار دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر به گفتوگو نشسته است.
جلالی آرانی تاکنون موفق به راهنمایی ۷ پایاننامه مقطع دکتری، ۴۴ پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد و چاپ ۶۵ مقاله ژورنالی و ۱۳۲ مقاله کنفرانسی شده است. وی دارای ۵ اختراع داخلی است و تاکنون موفق به چاپ یک کتاب ترجمه، یک کتاب تألیفی (در دست چاپ) و مشارکت در تدوین تعداد بسیاری از استانداردهای ملی شده و برای مدتی مدیر کمیته فنی تدوین استاندارد برای قطعات لاستیکی زیر نظر ISO بوده است.
کسب عنوان طرح برتر استان در سال 1394، ایده برگزیده در یازدهمین جشنواره ملی ایدههای برتر توسط یکی از پژوهشهای مرتبط با دانشجویان دکتری و کسب عنوان پروژه برتر دانشجوی دکتری در سال تحصیلی 98 (دانشگاه) و نیز دو عنوان پروژه کارشناسی برتر از دیگر دستاوردهای پژوهشی وی است. همچنین سابقه کار صنعتی و سمت اجرایی بهعنوان معاون آموزشی دانشکده، مدیر گروه مهندسی پلیمر و مدیر امور دانشجویی و فرهنگی دانشکده در سوابق کاری وی دیده میشود.
مشروح گفتگوی تفصیلی آنا با اعظم جلالی آرانی، برگزیده سومین جشنواره زن و علم را در ادامه میخوانید.
تولید علم با پژوهشهای بنیادی و کاربردی محقق میشود
آنا: اساتید و دانشجویان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
جلالی آرانی: قطعاً منشأ اصلی تولید علم، دانشگاه و حضور اساتید و دانشجویان است. این موضوع از طریق آموزش و یادگیری به ویژه با بهروز شدن مطالب و موضوعها و همچنین از طریق پژوهش شامل پژوهشهای بنیادی و کاربردی میتواند تحقق پیدا کند. البته با نگاه ویژهای که اکنون به دانشگاه نسل سوم وجود دارد، موضوع کارآفرینی و بهکارگیری آموختهها در جهت رشد جامعه نیز باید مورد توجه باشد.
تعداد مقالات چاپ شده در مجلات ISI از معیارهای داوران جشنواره زن و علم بود
آنا: چگونه موفق شدید که برگزیده سومین جشنواره زن و علم شوید؟ چه معیارهایی مدنظر داوران بود؟
جلالی آرانی: فراخوانی از سوی دو نهاد برگزارکننده جشنواره زن و علم که وزارت علوم و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هستند، از طریق دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای اساتید خانم ارسال شده بود که ثبتنام و ارسال مدارک بهصورت برخط انجام شد.
آنچه که در پرسشنامه مطرح شده بود شامل مدارج تحصیلی، سوابق کاری علمی و اجرایی، تعداد دروس تدریس شده، تعداد دانشجوی فارغالتحصیل در مقطع ارشد و دکتری، تعداد مقالات چاپ شده در مجلات ISI و داخلی، مقالات کنفرانسی، کتابهای چاپ شده، همکاریها در سطح ملی، تعاملهای بینالمللی، دریافت جوایز ملی و بینالمللی، اختراعها و... بود.
در این جشنواره مدارک 619 نفر برای بررسی پذیرفته شده بود که 76 نفر از آنها در شاخه فنی و مهندسی بودند. همچنین 15 داور متشکل از چهرههای معتبر علمی، داوری این دوره از جشنواره را برعهده داشتند و پس از طی مرحله ارزیابی و امتیازبندی، برگزیدگان جشنواره سوم توسط اعضای کمیته علمی تعیین شدند. همچنین با موافقت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، این جشنواره معتبر و برگزیدگان آن، مشمول امتیازات مندرج در آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها میشوند.
لزوم اعتلای انگیزه در دانشجویان برای کسب علم
آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت تولید علم و شرکت در جشنوارههای علمی و پژوهشی ملی و بینالمللی چه راهکارهایی وجود دارد؟
جلالی آرانی: اعتلای انگیزه کلی در دانشجویان برای کسب علم مهمترین نکته است که از طریق آن تمایل به شرکت در جشنوارههای علمی و پژوهشی اتفاق میافتد. این موضوع هم به دیدگاه کلی جامعه وابسته بوده و شاید بتوان گفت کمی کمرنگ شده است. این نه از بابت تعداد دانشجویان بیان شد بلکه از دید دانشجو که نسبت به آینده خود دارد، گفتم. برخی دانشجویان در مقایسه با کارهای کاذب و درآمدهای سرشاری که برخی دارند، آینده خود را روشن نمیبینند.
تشویق دانشجو به شرکت در جشنوارههای بینالمللی در گرو تشویق او به حضور در انجمنهای علمی
نکته دیگر در ارتباط با تشویق دانشجویان به شرکت در جشنوارهها ملی و بینالمللی، افزایش خودباوری در دانشجویان توانمند است. دانشجو باید خود را قوی برای حضور در جشنوارهها بداند. همچنین تشویق دانشجویان به حضور در انجمنهای علمی دانشجویی و تقویت این انجمنها، میتواند یکی از راهکارها در این زمینه باشد.
حمایت وزارت علوم از دانشجویان نمونه باید فراتر از شرایط فعلی باشد
آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی میکنید؟
جلالی آرانی: حمایت وزارت علوم از دانشجویان نمونه باید فراتر از شرایط فعلی باشد، بهگونهای که دانشجو را علاقهمند به پیشرفت علمی و خدمت به کشور کند تا از تمایل دانشجویان به ادامه تحصیل در خارج از کشور کاسته شود.
مقایسه بودجههای پژوهشی دانشگاهها با آنچه که در دانشگاههای خارجی وجود دارد، نشان از این نقصان دارد. موضوع دانشگاه نسل سوم که قرار است ارتباط میان دانشگاه و متقاضی علم از سوی خارج از دانشگاه را افزایش دهد، کمک به بهبود موضوع است.
آنا: دانشگاه صنعتی امیرکبیر چه حمایتی از شما کردهاند؟ آیا بستر لازم برای شرکت دانشجویان و اساتید در مسابقات و همایشهای علمی و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان دانشگاه وجود دارد؟
جلالی آرانی: امکانات اداری و آزمایشگاهی موجود در دانشگاه در حد معمول در دسترس همه اساتید و دانشجویان است. همچنین دانشگاهیان از یک گرنت پژوهشی سالانه که با توجه به افزایش هزینههای تهیه مواد، خرید دستگاهها و هزینه انجام آزمون نیاز به افزایش دارد، برخوردار هستند.
از دیدگاه تشویق به شرکت در مسابقات و همایشها دانشگاه امیرکبیر پیشتاز است و این از طریق برگزاری مسابقات متفاوت ملی دانشجویی در این دانشگاه، انعکاس دستاوردهای علمی در رسانهها و تأسیس مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان رخ داده و با تقویت بودجه پژوهشی بهتر هم میشود.
مهندسی پلیمر تلفیقی از علوم شیمی، مواد، مکانیک و مهندسی پزشکی است
آنا: با توجه به اینکه مخترع و متخصص در زمینه پلیمر هستید، درباره کاربردهای علم پلیمر در زندگی بشر توضیح دهید. چطور میشود دانشجویان را به این رشته علاقهمند کرد؟
جلالی آرانی: پلیمر در زندگی روزمره و در همه زمینههای علمی و صنعتی (مرتبط با شیمی و پتروشیمی، پروتزهای پزشکی، مهندسی بافت، دارورسانی، خودرو، هوا فضا، نساجی، غذایی و...) ورود پیدا کرده است. با توجه به کاربردهای مختلف پلیمر، هر دانشجویی علاقهمندی خود را میتواند در یکی از زمینههای کاربردی بیابد.
همچنین با توجه به علاقهمندی دانشجو به هر یک از دروس دوره دبیرستان اعم از شیمی، فیزیک، ریاضیات و... باز هم امکان انتخاب گرایشهای متفاوت برای دانشجو وجود دارد. این تنوع انتخاب، فرصت بروز خلاقیت بیشتر و نیز امکان شغلی بیشتری را برای دانشجو و فارغالتحصیل این رشته فراهم میکند.
این میزان تنوع در رشتههای دیگر دیده نمیشود و شاید بتوان گفت مهندسی پلیمر تلفیقی از مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی مکانیک و مهندسی پزشکی (بیو مواد) است. همچنین امکان ادامه تحصیل در این رشته در بسیاری از دانشگاههای داخل و خارج از کشور فراهم است.
انتهای پیام/4118/پ
انتهای پیام/