بحث فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی موضوعی است که این روزها باید بیشتر به آن توجه کرد.
اکنون شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشور به طور عجیبی در انتظار اجرایی شدن برجام و رفع تحریمهاست.
از زمان توافق وین تا به امروز شاهد ترافیک حضور هیاتهای تجاری خارجی در تهران هستیم که علاقه شدیدی به سرمایهگذاری در ایران دارند.
همچنین این سرمایهگذاران خواستار ورود برندهای خود به ایران هستند که با توجه به تدابیر اندیشیدهشده قرار بر این است که با مشارکت همتاهای ایرانی خود فعالیت را پس از اجرایی شدن برجام آغاز کنند.
اما نبود برنامهای مدون در خصوص حضور برندهای خارجی در سطح کشور است طی مدت زمان مشخص پس از ورود تکنولوژی و آموزش نیروی کار در زمینههای مختلف تولیدی و صنعتی خطر وابستگی را تشدید میکند.
از این رو به نظر میرسد، باید طی برنامهای مناسب پس از ورود تکنولوژی و آموزش مورد نیاز و در پی آن همگام بودن با تکنولوژیهای جهانی شرایط برای مستقل عمل کردن صنایع داخلی فراهم شود.
همچنین نیاز به افزایش کیفیت کالاهای داخلی در این مدت برای جذب اعتماد مشتری از دیگر عواملی است که باید به آن توجه ویژهای شود.
پس از گذر از برزخ میان توافق وین و پسابرجام، لزوم فرهنگسازی برای استفاده از تولیدات داخلی به شدت احساس میشود زیرا با رفع تحریمها و حضور کالاهای خارجی در ایران با توجه به پیشزمینه ذهنی مثبت افراد به کالاهای خارجی تمایل بیشتری به خرید آنهاخواهند داشت و این موضوع مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد خواهد کرد.
درست است که برندهای خارجی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند اما باید توجه داشت که کشورهای توسعهیافته نیز از ابتدا برندهایی باکیفیت بسیار بالا نداشته اما با حمایت مردم خود از تولیدات داخلی به شناخت جهانی دست یافتهاند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه در موارد محدودی هم که مردم به صنایع داخلی اعتماد کرده و آنها را مورد حمایت قرار داده اند پس از مدتی نه تنها با کیفت بالا تری روبهرو نشدند بلکه با افزایش قیمت و کیفیت پایینتر نیز مواجه شدند که این نیز باعث افزایش بیاعتمادی مردم به تولیدات داخلی شده است.
اکنون در این برهه زمانی لزوم رشد همزمان کیفیت تولید و حمایت مردم از تولیدات داخلی به شدت احساس میشود و به نظر میرسد یکی از الزامات خروج از جهان سوم و پیوستن به کشورهای توسعهیافته همین حمایتهای دخلی از تولیداتی باشد که روز به روز بر کیفیت خود میافزایند.
ضمن اینکه لزوم برندسازی جهانی نیز از عوامل دیگری است که میتواند به رشد و شکوفایی صنعت کمک کند. تکنیکی که به شدت در ایران مغفول مانده و سرمایهگذاران، تولیدکنندگان، صنعتگران و حتی صادرکنندگان ما از آن غافل ماندهاند.
در حالی که یکی از اصلیترین و مهمترین مواردی که در ابتدای فعالیت هر شرکتی باید به آن پرداخته شود، برندسازی است.
به نظر میرسد، اکنون که اقتصاد ایران در آستانه تحول بزرگی قرار دارد به سبب استفاده درست از شرایط موجود باید برنامهریزی هدفمندی برای فرهنگسازی مناسب چه درباره استفاده از کالاهای تولیدی، چه افزایش کیفیت تولید برای جلب اعتماد و چه برندسازی برای دیده شدن کالاهای ایرانی در دنیا به عنوان محصولاتی با کیفیت و مدرن، انجام شود تا بتوانیم هر چه سریعتر از مرحله کنونی گذر کرده و خود را به کشورهای توسعه یافته جهانی نزدیک کنیم.
*خبرنگار گروه اقتصادی آنا
انتهای پیام/