بیبرنامگی مجری قانون، آلودگی هوا را تشدید کرد/ شعار؛ کاربردیترین برنامه مسئولان برای پاکی هوا!
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا - میثم خاکپور؛ آلودگی هوا همچنان با آغاز فصل سرما تشدید شده و گریبان کلانشهرهای کشور را میگیرد و پدیده وارونگی هوا در این شرایط به تداوم آلایندگی هوا منجر میشود.
در میان عوامل مختلف آلودگی هوا در شهرها، وسایل نقلیه یکی از مواردی هستند که نقش مهمی را در آلودگی هوا دارند و از بین همه وسایل نقلیه، میزان آلودگی که موتورسیکلتها (که اغلب رسوبی و کاربراتوریاند) برای شهرها ایجاد میکنند آنقدر زیاد است که سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع آن بارهاوبارها اقدام کرده ولی تاکنون موفق به مهار آن نشده است.
با این مثال بهتر میتوان میزان آلودگی موتورسیکلتها را بیان کرد که یک موتورسیکلت فرسوده و کاربراتوری معادل ۷ دستگاه خودرو پیکان آلودگی تولید میکند.
مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با اقدامات این سازمان برای مهار موضوع موتورسیکلتهای فرسوده و آلایندگی ناشی از آن در شهرها میگوید که ما این موضوع را از جنبههای مختلف پیگیری کردیم که مهمترین موارد آن بدین شرح است:
- این موضوع را از معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیری کردیم که آیا این امکان وجود دارد که موتورسیکلتهای اسقاطی به جای ستاد به اموال تملیکی در وزارت اقتصاد ببریم که پس از پیگیریهای زیاد پاسخ منفی شد.
- پیگیریهایی انجام شد که این موتورسیکلتهای فرسوده به انجمن اسقاط آمده و حتی منابع مالی در حد ۱۰۰ میلیارد تومان نیز این انجمن برای آن در نظر گرفته بود تا بتوانند کل موتورسیکلتها را گرفته و از هر یک از آنها بهعنوان کوپن برای واردات استفاده کنند که این مسیر هم ناموفق بود.
- موضوع دیگری را دنبال کردیم و آن هم این بود که امکان برگزاری مزایده برای موتورهای اسقاطی وجود نداشته باشد اما این موضوع هم مورد موافقت قرار نگرفت.
- در ارتباط با این موضوع با نیروی انتظامی نیز مذاکراتی را داشتیم مبنی بر اینکه پلیس موتورهای توقیفی را که کسی برای ترخیص آن مراجعه نمیکند، اسقاطی اعلام کند که اسقاطیها بتوانند آن را بگیرند اما پلیس اعلام کرد که هر کدام از اینها عددی حدود ۵۰ هزار تومان برای ما هزینه دارد تا بتوانیم بر اساس کدهایی را که بر روی موتورسیکلتها وجود دارد پروندهای تشکیل دهیم و قاضی در ارتباط با آن تصمیم بگیرد و... که این موضوع هم به سرانجام نرسید.
معاون سازمان محیط زیست یکی از عوامل حل نشدن موضوع موتورسیکلتهای فرسوده را حضور یک بخش غیردولتی در فرآیند از رده خارج کردن آنها یعنی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام میداند.
سازمان محیط زیست پس از تلاشهای فراوان در این خصوص سرخورده و ناامید در حل تنها بخشی از قانون هوای پاک عنوان میکند که تمام راههای قانونی، اقتصادی و فنی را پیگیری کرده و زمانی که برای حل آن به نتیجهای نرسیده، آن را رها کرده است.
علاوه بر این تلاشهای ناموفق برای اجرایی کردن ماده 8 قانون هوای پاک مبنی بر این که «تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسیله نقلیه موتوری سنگین، نیمه سنگین، سبک و موتورسیکلتها موظفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند» برخی از دستگاهها و ارگانها با اقداماتی نسنجیده نه تنها قانون را اجرا نمیکنند بلکه در جهت خلاف قانون هم حرکت میکنند ولی از آنجا که چرخه معیوب حل مشکلات در نهایت به مصرفکننده آن یعنی مردم میرسد چارهای جز کوتاه آمدن از آن و بازگرداندن شرایط به وضعیت قبل آن نیست.
درست پیش از آغاز موج سرما در اواخر آبان ماه بود که نیروی انتظامی در طرحی از ترخیص 830 هزار موتورسیکلت توقیف شده رسوبی و فرسوده در پارکینگها از سال ۹۰ تا آن زمان خبر داد یعنی به جای این که اقدام نیروی انتظامی میبایست به سمت کاهش استفاده از این وسایل مستهلک آلاینده پیش رود(آنهم در شرایطی که نزدیک به فصل سرما و پدیده وارونگی هوا بودیم) برعکس به تشویق مردم به استفاده از وسیلهای فرسوده و دودزا به اسم موتورسیکلت سوق داده شد که بخشی از وضعیت پایداری این آلایندگی در کلانشهرها حاصل همان بیتدبیری آن روزها است.
نکته جالب توجهتر این که در جریان همین آلودگی هوا یعنی اوایل دی ماه در پایتخت پلیس راهور به جای اتخاذ سیاستهایی که به کاهش استفاده از موتورسیکلت بینجامد و به نوعی با توجه به شرایط اضطرار آلایندگی به اقدامات سلبی متمایل شود به فرهنگسازی روی آورده و به جای توقیف موتورسیکلتهای متخلف در راستای کاهش هزینههایش از متخلفان برای برخورد با سایر موتورسیکلتهای متخلف استفاده میکند و آن را موتوریار مینامد.
واقعاً مشخص نیست در حالی که 18 دستگاه متولی امر قانون هوای پاک (که از سال 96 مصوب شده) هستند، چرا نتوانستند در راستای اجرای حتی یک بخش از یک ماده از آن موفق باشند!
لازم به ذکر است که در اجرای طرح ترخیص موتورسیکلتهای رسوبی نه تنها موفقیتی در اجرای قانون حاصل نشد بلکه بالعکس در جهت خلاف آن هم عمل شده است ولی از آنجایی که بحرانهای موجود در کلانشهرها روز به روز بر هم انباشته شده و شرایط را پیچیده کرده دیگر کسی امیدی به حل آن ندارد و آن را به حال خود رها کرده و در مواردی برخی دستگاهها و نهادها کورکورانه برای نمایش و شوآف طرحهایی را اجرا میکنند که حتی شکل قانونشکنی هم به خود میگیرد.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/