دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال آنا:

محدودیت تردد شبانه تا پایان سال ادامه دارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی‌ گفت: قبلاً محدودیت‌های شبانه در شهرهای قرمز بود و اکنون در کل کشور ساعت 21 این محدودیت اجرا می‌شود و تا پایان امسال محدودیت شبانه ادامه خواهد داشت.
کد خبر : 553733
علیرضا رییسی رئیسی.jpg

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ علیرضا رئیسی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز برگزار شد، ضمن تشکر از مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: میزان ورودی به بیمارستان‌ها به کمتر از یک‌چهارم و میزان مرگ‌ومیر حداقل به یک‌سوم کاهش داشته است.


وی افزود: تجربیات یازده‌ماهه اخیر نشان داده است هرگاه نکات لازم را رعایت نکردیم با خیز بیماری روبرو بوده‌ایم؛ ضمن اینکه بعد از رعایت نکات بهداشتی، تجمعات زیر یک سقف فضای فاقد تهویه مناسب مهم‌ترین عامل انتقال و سرایت کرونا است.


معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون 400 شهر کشور در وضعیت زرد و 43 شهر وضعیت نارنجی دارند، افزود: 18 شهر نارنجی در استان مازندران قرار دارند و این نشان می‌دهد که پیک سوم در این استان آغاز شده است.


رئیسی گفت: در خصوص واکسنی که وارد کشور خواهد شد، بحث قیمت نیست بلکه زیر 10 دلار خواهد بود. ما واردات 15 میلیون و 800 هزار دوز واکسن را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم تا پایان سال و آغاز سال جدید واکسن وارد کنیم.


معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: محدودیت به خاطر این ایجاد می‌شود تا از شاخص‌های افزایش بیماری جلوگیری کنیم. برآوردی که همه رؤسای دانشگاه‌ها کردند مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه محدودیت‌های شبانه بوده است.


وی اضافه کرد: محدودیت‌ها تا زمانی ادامه دارد که مؤثر باشد و با توجه به ویژگی فصل زمستان معمولاً در و پنجره بسته است و مردم دور هم جمع می‌شوند و باعث افزایش بیماری می‌شود.


رئیسی ابراز داشت: قبلاً این محدودیت‌های شبانه در شهرهای قرمز بود و الآن در کل کشور ساعت 21 محدودیت اجرا می‌شود تا پایان امسال محدودیت شبانه ادامه خواهد داشت.


معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت اصلاح سبک زندگی در دوران کرونا، گفت: برخی این تغییر سبک‌ها موقت است و برخی هم بعد از کرونا ادامه خواهد داشت. 6 هفته پیش روزانه بیش از 2 هزار و 500 بستری مثبت داشتیم اما اکنون این عدد به 600 نفر رسیده و نتیجه کاهش میزان بستری را دو هفته دیگر می‌بینیم


وی با اشاره به اینکه حدود 860 بیمار بسیار بدحال در مراقبت ویژه داریم و 10 روز آینده نیز باید عدد مرگ‌ومیر به زیر 90 مرگ در روز برسد، تأکید کرد: هیچ عاملی به‌تنهایی در کاهش میزان ابتلا و بستری و مرگ‌ومیر مؤثر نیست.


رئیسی با اشاره به انجام تست کرونا در کشور، افزود: در مهرماه میزان تست را از 22 هزار به بیش از 40 هزار تست رساندیم و 14 آبان 64 شهر قرمز و در یکم آذر 160 شهر را قرمز اعلام کردیم، در نیمه دوم آذر شاهد افت بیماری بودیم و بعد طرح شهید سلیمانی آغاز شد و ادامه دارد.


معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها به بیش از 86 درصد رسیده است، ابراز کرد: کشور بسیار مستعد است در اواخر بهمن و اوایل اسفند شاهد پیک کرونا باشد.


وی در خصوص فعالیت مدارس، افزود: چند پیشنهاد وجود داشت؛ در خصوص آزمون‌ها این کار به ستاد مقابله با کرونای استان‌ها واگذار شد؛ مبنی بر اینکه آزمون‌های نهایی را با رعایت شیوه‌نامه‌ها برگزار کنند.


رئیسی گفت: در دانشگاه‌ها اجازه امتحان حضوری نمی‌دهیم چون خوابگاه وجود دارد و عامل انتقال است؛ اما در خصوص مدارس ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیم می‌گیرد و بحث امتحان نهایی به‌صورت حضوری با رعایت شیوه‌نامه‌ها فکر کنم خیلی موردی ندارد.


معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص اولویت افراد برای تزریق واکسن کرونا، گفت: اولویت‌ها مشخص‌شده و باید در ستاد ملی مصوب کنیم. همه دنیا بر اساس اولویت‌ها موجود، تقریباً این موضوع مشترک است.


وی ادامه داد: افراد در معرض آسیب افرادی مانند کادر بهداشت و درمان هستند، افراد سالمند و سالمند بالای 75 سال و افراد سالمندی که تنها زندگی می‌کنند، بیماری صعب‌العلاج دارند و شیمی‌درمانی می‌شوند و افراد دارای چندین بیماری زمینه‌ای هستند.


رئیسی با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه تفکر ایمنی جمعی با ابتلای همه افراد به کرونا را اخلاقی نمی‌دانیم و تأیید نمی‌کنیم، متذکر شد: اینکه بگوییم همه درگیر بیماری شوند کاملاً غیراخلاقی است و دنبال چنین سیاستی نیستیم.


معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به دیگر گروه‌های در اولویت تزریق واکسن کرونا، افزود: 8 میلیون سالمند در کشور داریم و حدود یک میلیون افراد پرخطر داریم و افراد دارای بیماری سرطان، جانبازان و... 2 میلیون نفر می‌شوند و برخی مشاغل نیز پر ریسک هستند.


وی معلمان، نیروی انتظامی، زندان‌ها را ازجمله اولویت‌های دیگر برای واکسن کرونا عنوان کرد و گفت: حداقل 21 میلیون نفر در کشور باید واکسن تزریق کنیم که باید به هر فرد 2 دوز واکسن بزنیم که درنتیجه باید 42 میلیون واکسن داشته باشیم.


رئیسی با بیان اینکه فرمول لازم برای ارائه واکسن کاملاً آمده است و نرم‌افزاری تهیه‌شده، افزود: این نرم‌افزار به ما نشان می‌دهد که هر شهرستان چه تعداد واکسن باید استفاده کند.


وی اضافه کرد: واکسن نوترکیبی که در رازی در حال ساخت است، امیدواریم در چند هفته آینده مجوز فاز انسانی را بگیرد و شانس تولید انبوه واکسن‌های نوترکیب بسیار بالاست.


معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه واکسن ایرانی پلتفرم ویروس غیرفعال است و در فاز یک به سه نفر تزریق شده است، متذکر شد: هدف اصلی فاز یک انسانی اثر بخشی واکسن نیست بلکه اطمینان از ایمن بودن واکسن است؛ بنابراین ارزیابی در فاز یک ایمنی واکسن است.


وی با بیان اینکه خوشبختانه این سه نفر هیچ عارضه‌ای نداشتند و دوز بعدی 14 روز دیگر تزریق می‌کنند، بیان داشت: 28 روز دیگر ارزیابی می‌شود و درنهایت به 56 نفر خواهد رسید و تاکنون واکنش خاصی نشان نداده است.


رئیسی اضافه کرد:‌ فاز بعدی باید روی چند صد نفر امتحان شود و در فاز سوم بالای چند صد هزار نفر و درنهایت به تولید انبوه برسد. هیچ واکسنی در دنیا نداشتیم که کمتر از یک سال تولید شود اما به خاطر وضعیت اضطرار برخی کشورها واکسن می‌سازند و برخی فاز یک و دو را با هم مخلوط کردند یا فاز دو سه را با هم مخلوط کردند.


وی افزود: فاز مراقبت بعد از تزریق واکسن در یک سال، دو یا سه سال بررسی می‌شود هنوز کسی انجام نداده است و امیدواریم تا در اواخر بهار به تولید واکسن داخلی برسیم.


رئیسی با بیان اینکه ویروس انگلیسی خیلی ویروس بدی است و جهش آن در قسمتی رخ داده که میزان چسبندگی به سلول را بسیار بالا برده است، افزود: قدرت سرایت 70 درصد بالاتر رفته است.


معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مجوز استخدام 30 هزار نیرو گرفته شده و به دنبال تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی هستیم، گفت: فاز یک و دو انسانی واکسن مشترک با کوبا کرونا انجام شده است.


وی با اشاره به قوانین ممنوعیت پروازها، خاطرنشان کرد: پرواز به کشور انگلیس کاملاً ممنوع است و پرواز غیرمستقیم از استانبول هم ممنوع است و از مسافران پروازها از هر کشور اروپایی باید دو بار تست بگیرند و تا زمان اعلام تست باید در قرنطینه خانگی بمانند.


رئیسی گفت: از چند شرکت وارد مذاکره شدیم و واکسن روسی هم چون جزو کوواکس است می‌تواند در سبد خرید ما قرار گیرد. البته مهم‌ترین واکسن پیشگیری است.


وی ادامه داد: احتمال بسیار ضعیفی وجود دارد تا واکسن فایزر را وارد کنیم؛ چون شرایط نگهداری سختی دارد و واکسن خارق‌العاده‌ای نیست. اگر مسئولان جزو گروه سالمندان بودند تزریق می‌کنیم و اگر کرونا گرفته و خوب شده باشند واکسن تزریق نمی‌کنیم.


وی گفت: آلودگی هوا در تشدید بیماری تنفسی تأثیرگذار است و می‌تواند کرونا را هم تشدید کند. شرکت سینوفارم چین مجوز دارد و مشکلی برای خرید نداریم. واکسن فایزر تأییدیه گرفته اما اعلام کرد قصد بازنگری دارد؛ همه واکسن‌ها تأییدیه اورژانسی گرفته‌اند و البته مؤثر هستند و بالاترین اثربخشی را فایزر داشته است. آمریکا 3 میلیارد دوز خریداری کرده و این کشور از مجموعه واکسن‌ها استفاده می‌کند. تقاضای تهیه واکسن بسیار بالاست؛ اما تأکید می‌کنم هیچ دانشمندی در دنیا وجود ندارد که بگوید واکسن فایزر از واکس نهایی دیگر بهتر است.


معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی در خصوص فعالیت تالارهای پذیرایی، گفت: تالارها جزو مشاغل 4 هستند و قرار است در روز سه‌شنبه در کمیته امنیت و اجتماعی تصمیم بگیریم که آیا امکان این است که با رعایت پروتکل‌های جدید فعالیت را آغاز کنند.


وی ادامه داد: تصمیم گرفته می‌شود که آیا در شهرهای نارنجی با یک تعداد مشخص و زمان کوتاه امکان فعالیت تالارها وجود دارد یا خیر؟


انتهای پیام/4148/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته