رئیس کمیسیون آموزش مجلس: طرح سنجش و پذیرش دانشجو بینظمیهای موجود را سامان میدهد
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان، در موافقت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: در گذشته آزمون دکترا به شکلهای گوناگون برگزار میشد، حال 30 درصد آزمون و 70 درصد مصاحبه و رزومه علمی مبنا قرار میگیرد. البته وزارت علوم میخواهد صد درصد رزومه علمی را مبنا قرار دهد که این روند سردرگمی در کشور ایجاد میکند.
وی اضافه کرد: در سال گذشته و امسال دانشگاه آزاد برخلاف این رویه عمل کرده و 70 درصد آزمون و 30 درصد رزومه مبنا قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: نزدیک به 200 داوطلب که رتبههای اول تا سوم آزمون دکتری را به دست آوردهاند به دلیل این شیوه نتوانستهاند در مصاحبه پذیرفته شوند و 90 درصد داوطلبان سال قبل اعلام کردند که این شیوه درست نیست.
زاهدی یادآور شد: به هیچ وجه بحث جناحی و سیاسی نسبت به این موضوع نداریم.
وی از نکات مثبت این طرح را ساماندهی بینظمی های موجود دانست و گفت: این طرح همچنین باعث کم هزینه کردن آزمون میشود و این گونه شاهد مشارکت جدی دانشگاهها هستیم.
وی تاکید کرد: البته ما در این طرح بین دانشجویان دکتری پژوهشمحور و آموزشی پژوهشی تفاوتهایی را گذاشتهایم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به مواد 2 و 5 این طرح اشاره و اظهار کرد: البته اگر نمایندگان دانشگاه آزاد، وزارت علوم و کارشناسان بخواهند ما میتوانیم مواد 2 و 5 این طرح را که در مورد برنامهریزی برای پذیرش دانشجوی دکتری و سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری است، برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دهیم و با حضور این افراد در کمیسیون بررسی شود.
انتهای پیام/