دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1394 - 12:57

نماینده زاهدان:‌ طرح سنجش و پذیرش دانشجو پارادوکس دارد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مخالفت با طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: این طرح با پارادوکس‌هایی روبه‌روست و باید تغییراتی در آن اعمال شود.
کد خبر : 55354

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از نمایندگان مجلس خواست طرح را به کمیسیون برگردانند تا با تعامل بیشتری با دانشگاه‌ها و وزارت علوم نقاط ضعف آن برطرف شود.


وی گفت: 4.5 درصد از تعداد داوطلبانی را که برای مقطع دکتری داوطلب می‌شوند، می‌توانیم جوابگو باشیم. این درصد در کارشناسی ارشد 22 درصد است که باعث می‌شود سالانه تعداد زیادی از دانشجویان به هندوستان، مالزی و آسیای میانه مراجعه کنند که در بازگشت وزارت علوم مجبور است که مدارک آنها را ارزیابی کند. خیلی از این مدارک قابل قبول نیست ولی وزارت علوم مجبور است به دلیل فشارهای سیاسی آنها را تأیید کند.


شهریاری افزود: در این طرح پارادوکسی وجود دارد؛ از یک طرف دانشگاه‌ها مدعی هستند و از طرف دیگر برای دکتری آموزش‌محور 50 درصد و برای دکتری پژوهش‌محور 30 درصد نتیجه آزمون در نظر گرفته شده است. نتیجه‌اش این می‌شود که خیلی از کسانی که در مناطق محروم مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفته‌اند مورد پذیرش مقطع دکتری قرار نمی‌گیرند. از یک طرف دیگر باید بخش غیردولتی را تقویت کنیم و دولت نیز باید بر روی آن نظارت داشته باشد. نمی‌‌توان طرحی را ارائه بدهیم که کسی که قرار است آن را اجرا کند بگوید مشکل دارم و نمی‌توانم آن را اجرا کنم.


شهریاری در پایان متذکر شد: در کجای دنیا کشوری وجود دارد که همه دانشگاه‌های آن با یک کنکور دانشجو می‌پذیرند. با این کار انگیزه استادان را می‌گیریم. این طرح قطعاً نکات مثبتی هم دارد اما نکات منفی‌اش بیشتر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته