دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یک فعال کارگری: دستمزد کارگران باید منطقه‌ای تعیین شود

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری درباره نحوه تعیین دستمزد سال 95 کارگران گفت: زندگی در کلانشهری مانند تهران نمی‌تواند به عنوان تنها ملاک برای تعیین دستمزد باشد و مزد کارگران باید به صورت منطقه‌ای تعیین شود.
کد خبر : 55351

علی‌اکبر سیارمه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه تاکنون تعیین دستمزد به تناسب منطقه مورد سکونت کارگر در نظام حقوق و دستمزد مغفول بوده است، افزود: بدیهی است که هزینه‌های مصرفی یا برخی اقلام هزینه‌ای مانند مسکن در نقاط مختلف برابر نیست و در برخی مناطق شاید نرخ‌ها بیش‌ از یک کلانشهر باشد.


وی تصریح کرد: البته شاید این انتقاد به تعیین منطقه‌ای دستمزد وارد باشد که افزایش یا تفاوت فاحش دستمزد در یک منطقه انگیزه را برای مهاجرت افراد افزایش می‌دهد که این جابه‌جایی نیروی کار تبعات منفی به همراه دارد.


سیارمه با تاکید بر اینکه اکنون معیشت یک فرد تنها در گرو هزینه‌های مایحتاج روزانه آن نیست، بیان کرد: در بحث تعیین دستمزدها باید علاوه بر مسکن، خوراک و پوشاک به شاخصه‌هایی مانند حمل‌ونقل شهری و... نیز توجه شود.


این فعال کارگری ادامه داد: تا کنون برخی اقلام از یارانه دولتی بهره‌مند بودند اما اکنون کالای دولتی نداریم که قیمت آن با سوبسید و یارانه تعدیل شده‌ باشد.


وی با بیان اینکه دستمزد سال 92 کارگران بر اساس مصرف کالری یک فرد بالغ تعیین می‌شد، تاکید کرد: در سال 92 مصرف کالری یک فرد بالغ برای زنده ماندن با احتساب هزینه‌های یک سبد تغذیه‌ای شامل نان، حبوبات، گوشت و... در تعیین سطح دستمزد کارگران لحاظ می‌شد اما در سال گذشته نرخ تورم نیز به صورت جدی‌تر دیده‌تر شد.


سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری گفت: در دستمزد سال 95 که اواخر امسال و یا اوایل سال جدید تعیین می‌شود باید شاخصه‌های مفصل‌تری در نظر گرفته شود چراکه سال آینده به لحاظ اقتصادی سال سختی خواهد بود.


سیارمه با تاکید بر اینکه دولت در بخش‌های بهداتی و درمانی ورود کرده و بسیاری از هزینه‌ها پوشش داده است، خاطر نشان کرد: با این حال متاسفانه این اتفاق در بخش مسکن برای کارگران اتفاق نیافتاده و با وجود تحرک اندک این بازار از اوایل امسال اما مسکن به طور کلی طی دو سال گذشته در رکود بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته