دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1399 - 17:16
یک استاد دانشگاه عنوان کرد؛

تأثیر مهم تجهیزات ایمنی و استانداردسازی راه‌ها در کاهش تصادفات

یک استاد دانشگاه عنوان کرد: مجهزکردن راه‌ها به تجهیزات ایمنی و استانداردسازی آنها می‌تواند در کاهش تصادفات تأثیر بسزایی داشته باشد.
کد خبر : 552563
DSCN1743.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دهاقان، نشست برخط تخصصی تجهیزات ایمنی راه‌ها و جاده‌ها با حضور جمعی از مسئولان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان برگزار شد.


یک استاد دانشگاه در این نشست گفت: تاکنون مطالعات زیادی بر روی عناصر حاشیه راه و عوامل بروز تصادفات از جمله عامل انسان، وسیله نقلیه، عوامل جوی و جاده صورت گرفته، اما درباره میزان تأثیر تجهیزات ایمنی و وسایل کنترل ترافیک راه‌ها بر روی کاهش تصادفات در تحقیقات گسترده‌ای صورت نگرفته است.


مقوله ایمنی راه‌ها و جاده‌ها، مطلق نیست


رضا عاطفی اضافه کرد: مجهزکردن راه به تجهیزات ایمنی و استانداردسازی آن می‌تواند در کاهش تصادفات تأثیر بسزایی داشته باشد، راننده تا زمانی که در یک جاده استاندارد با علائم و تجهیزات مناسب رانندگی کند، با آرامش خاطر بیشتری مسیر را طی کرده و می‌تواند با سلامتی کامل به مقصد برسد.


وی بیان کرد: یک راه ایمن شامل محدوده‌ای است که از هرگونه شیء و نقطه خطرناک برای عبور از راه براساس سرعت، عاری باشد که به‌منظور دستیابی به این مقصود، ایجاد یک محدوده حفاظت شده ایمن با توجه به معیارها و ضوابط استاندارد ایمنی، امری ضروری است.


این استاد دانشگاه مطرح کرد: استاندارد بودن راه، تنها به حذف نقاط حادثه‌خیز و مسطح بودن آن ختم نمی‌‌شود و تابلو، علائم، تجهیزات ایمنی و هشداردهنده فیزیکی از موارد مهم تشکیل‌دهنده ایمنی راه‌ها هستند.


طراحی ایمن معابر و مهندسی ترافیک یعنی سرمایه‌گذاری روی راه‌ها


عاطفی تشریح کرد: مقوله ایمنی راه‌ها و جاده‌ها، مطلق نیست و با مقایسه ریسک موجود در شرایط گوناگون به دست می‌آید.


وی تأکید کرد: در مباحث رانندگی و بروز تصادفات سه فاکتور جاده، انسان و وسیله نقلیه در میزان احتمال بروز تصادف نقش دارند و مسئولیت امنیت جاده‌ها محدود به یک حوزه علمی نیست و ترکیبی از آنهاست.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از موفق‌ترین و بهترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌ طراحی ایمن معابر و مهندسی ترافیک است. حذف تدریجی خطرناک‌ترین نقاط در شبکه‌های راه‌های ارتباطی و استفاده از علائم، تابلوهای راهنما و ورودی‌ها و ...  موجب افزایش بسیار زیاد ایمنی ترافیکی شده‌اند.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته