دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1394 - 10:07

توافق 195 کشور برای خداحافظی با سوخت‌های فسیلی

نمایندگان کشورهای حاضر در کنفرانس آب و هوایی پاریس پس از گذشت دو هفته گفت‌وگو در نهایت توافقنامه جامع درباره موضوعات آب و هوایی را تصویب کردند.
کد خبر : 55248

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، برخلاف نشست پیشین تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در سال 2009 در کپنهاگ، نشست پاریس با وجود بعضی اختلافات، به توافق نهایی دست یافت و 195 کشور حاضر، این توافقنامه را تصویب کردند.


پیشتر «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه و رئیس کنفرانس پاریس در نشست خبری مشترکی، از پایان کار گروه‌های مذاکره‌کننده بر روی متن توافقنامه آب و هوایی خبر داده بود.


«فابیوس» این توافقنامه را «بلندپروازانه» خواند و بر نقش تعیین‌کننده دبیرکل سازمان ملل متحد در تهیه متن آن تاکید کرد.


توافقنامه آب و هوایی جدید که دومین سند از این نوع پس از «پروتکل کیوتو» است، برای دوره‌ای تا سال 2020 میلادی در نظر گرفته شده است و بر طبق آن همه کشورها بدون استثناء باید تعهدات ملی را در زمینه کاهش آلاینده‌ها و شرکت در برنامه‌های جلوگیری از تغییرات جوی و اقلیمی برعهده بگیرند.


از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته (شنبه) با استقبال از توافق 195 کشور درباره تغییرات اقلیمی، گفت که توافق تاریخی پاریس نقطه عطفی برای جهان است.


«اوباما» که در کاخ سفید صحبت می‌کرد، با بیان اینکه توافق تاریخی به دست آمده در پاریس می‌تواند نقطه عطفی در مقابله با تغییرات اقلیمی برای جهان باشد، تاکید کرد: توافق پاریس، چارچوب پایدار مورد نیاز جهان را برای مقابله با بحران وضعیت آب و هوایی فراهم می‌کند.


وی با تاکید بر اینکه این توافق سازوکارها و اسکلت‌بندی لازم را برای اینکه به‌طور مستمر و مداوم با این موضوع مواجه شویم را ارائه می‌کند، افزود:‌ توافق پاریس «بدون نقص» نیست، به‌ویژه وقتی نزدیک به 200 کشور درگیر مذاکره باشند.


رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین هشدار داده است که توافق پاریس تنها گام نخست برای متوقف کردن تغییرات اقلیمی است.


«دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت که توافق پاریس «گامی بلند برای آینده زمین» است.


کشورهای شرکت‌کننده در نشست پاریس پس از دو هفته مذاکرات فشرده روز گذشته (شنبه) بر سر یک بسته مشترک برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین کنار گذاشتن استفاده از سوخت‌های فسیلی توافق کردند. همچنین این کشور‌ها توافق کرده‌اند که میزان افزایش دمای زمین تا سال 2100 باید زیر دو درجه باقی بماند.


امضای توافقنامه آب و هوایی پاریس 22 آوریل سال 2016 در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک انجام می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته