دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیچیدن عطر لبو و چغندر در رادیو/ از 2 ماده مغذی زمستانی چه می‌دانیم؟

برنامه هفت کوچه که با موضوع بررسی و معرفی فرهنگ عامه پنجشنبه ۱۱‌دی‌ماه، از رادیو فرهنگ پخش می‌شود، به موضوع جایگاه لبو و چغندر در فرهنگ تغذیه‌ای مردم می‌پردازد.
کد خبر : 552475
index.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی رادیو فرهنگ، برنامه هفت کوچه در نگاهی به سفره های پاییزی و‌زمستانی و رنگ سرخ لبوی همیشه حاضر در این سفره‌ها به بررسی فرهنگ تغذیه مردم ایران در مصرف لبو و چغندر می‌پردازد.


چغند‌ر و‌ لبو در فرهنگ تغذیه‌ای آیینی مردم نواحی مختلف ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و در پاییز و زمستان بازار مصرف این گیاه مغذی داغ است، در واقع ریشه اصلی لبو گیاه چغندر است که از قدیم تاکنون در فصول سرد سال میان ایرانیان طرفداران زیادی داشته و علاوه بر اینکه خوراکی دلپذیری است به عنوان یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز استفاده می شود.


لبو هرچند هم‌خانواده چغندر است اما از نظر طعم و ویژگی‌های تغذیه‌ای با چغندر تفاوت‌هایی دارد اما هر دوی آنها از یک نظر کاملا شبیه هم هستند و آن اینکه هر دو جزو ریشه‌های مغذی بوده و برگ‌های لبو نیز بصورت دم کرده  یک شربت آرامبخش است.


لبو بخارپز، آش قلیه، لبو در ترشی بیجار، خورشت‌های ترشی تره و‌تورشه واش، کشک چغندر، آش نذری اوماج و‌کماج ، آش هفت دونار شب پنجه زرتشتیان و آش چغندر در مراسم کلوخ اندازم پیش از ماه مبارک رمضان و ... همه ‌‌و‌همه از جایگاه ویژه این گیاه در فرهنگ تغذیه‌ای مردم ایران از گیلان تا خراسان و قشقایی خبر می‌دهد که دز این برنامه برخی از این رسوم غذایی معرفی می‌شود.


«هفت کوچه» شنبه، دوشنبه، پنجشنبه و ‌جمعه هر هفته ساعت۰۹:۰۰ صبح به گویندگی سکینه ارجمندی و تهیه‌کنندگی سیدهادی موسوی‌نژاد به همت گروه فرهنگ و جامعه روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته