دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1394 - 00:03

آتش‌بس در یمن از فردا آغاز می‌شود

آتش بس هفت روزه میان طرف‌های درگیر در یمن از فردا (دوشنبه) به اجرا در می‌آید تا 9 ماه نبرد خشونت‌بار و خونین در این کشور حاشیه خلیج فارس موقتا پایان باید.
کد خبر : 55224

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، طرف‌های درگیر در جنگ داخلی یمن موافقت کردند، آتش‌بسی یک هفته‌ای از روز دوشنبه (فردا) در یمن آغاز شود.


قرار است یک روز بعد از آغاز این آتش‌بس، سه شنبه، مذاکراتی با حمایت سازمان ملل متحد در سوئیس انجام پذیرد تا به نبردهایی که به کشتار تقریبا 6 هزار یمنی منجر شده است، پایان دهد.


محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش حوثی‌ها گفت: «براساس آنچه که مورد توافق قرار گرفته است، پایان درگیری‌ها از چهاردهم ماه جاری میلادی (23 آذرماه) به اجرا در می‌آید.»


درگیری‌ها در یمن از 9 ماه پیش و با حملات دولت‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی آغاز شد. ریاض در حمایت از دولت در تبعید عبدربه منصورالهادی، شهرهای مختلف یمن را که به کنترل حوثی‌ها در آمده بود، زیر آتش گرفت.


پیشتر برقراری آتش‌بس، مورد حمایت و پذیرش دولت در تبعید منصور الهادی نیز قرار گرفته بود.


با افزایش خشونت‌ها در یمن، سازمان ملل متحد از دو طرف خواست تا به هدف پایان بخشیدن دائمی به درگیری‌ها، مذاکرات صلحی را در سوئیس آغاز کنند. این درخواست نیز مورد پذیرش هر دو طرف قرار گرفت.


سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که در جریان نبردها در یمن، 5,878 نفر جان خود را از دست داده و 27,867 نفر نیز مجروح شده‌اند.


کمیسیاریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد و یونیسف نیز در گزارش‌هایی اعلام کرده بودند که نیمی از جان باختگان نبردهای یمن، غیرنظامیان هستند و 637 تن آن‌ها را نیز کودکان تشکیل می‌دهند. سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته با انتشار گزارشی تصریح کرد که حملات دولت‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به مدارس یمن عمدی هستند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته