دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1393 - 14:29

گفت‌وگوی اوباما و امیر قطر درباره داعش و برنامه هسته‌ای ایران

امیر قطر در نخستین حضور رسمی خود در کاخ سفید به بحث و تبادل نظر با اوباما درباره تحولات خاورمیانه به ویژه بحران سوریه، برنامه هسته‌ای ایران و مقابله با داعش پرداخت.
کد خبر : 5521
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از پایگاه خبری العربیه تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در گفت‌و‌گو با اوباما بر پایبندی قطر به مبارزه با داعش و حمایت از مخالفان سوری تاکید کرد.


اوباما گفت‌وگو با امیر قطر را بسیار خوب و مفید ارزیابی کرد و گفت: ما در خصوص مسائل مختلفی از جمله سوریه با هم اتفاق‌نظر داریم.


امیر قطر نیز بر اتفاق نظر خود با اوباما به ویژه در زمینه حمایت از تحقق صلح میان فلسطین و اسرائیل تاکید کرد.


رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار ضمن اشاره به نگرانی شدید واشنگتن و دوحه نسبت به اوضاع سوریه بر ادامه حمایت از مخالفان «میانه‌رو» سوریه تاکید کرد.


اوباما مدعی شد: تا زمانی که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که فاقد مشروعیت است، حکومت را ترک نکند هیچ‌گاه صلح و ثبات در سوریه برقرار نخواهد شد!


وی تاکید کرد: دوحه و واشنگتن تمامی اقدامات لازم را برای شکست دادن داعش و برقراری صلح و امنیت در عراق اتخاذ خواهند کرد.


رئیس جمهور آمریکا در این دیدار، قطر را شریکی نیرومند ائتلاف در تضعیف و در ‌‌‌نهایت نابود کردن داعش خواند و گفت: من از امیر در رابطه با هماهنگی با دیگر کشور‌ها در ائتلاف تشکر کردم. هر دو کشور به نابود کردن داعش متعهد هستند.


اوباما افزود: هر دو ما مصمم هستیم آنچه را که برای شکست داعش لازم است و برای اینکه در عراق همه در صلح زندگی کنند، انجام دهیم.


وی در باره مذاکرات اتمی با ایران نیز گفت: من امیر را در جریان مسائل مطرح شده قرار دادم و به وی اطمینان دادم که هدف ما راستی آزمایی و تایید فعالیت ایران است که به سلاح هسته‌ای دست نیابد و اینکه ما کماکان ایران را به خاطر برخی از فعالیت‌هایی که تاثیر بی‌ثبات کننده‌ای در منطقه دارد، تحت فشار قرار می‌دهیم.


تمیم بن حمد آل ثانی در این دیدار بر روابط محکم میان آمریکا و قطر به ویژه در زمینه نظامی تاکید کرد و همچنین از برنامه صلح میان اسرائیل و فلسطین نیز حمایت کرد.


شیخ تمیم اظهار کرد: همه ما نگران آنچه که در منطقه روی می‌دهد هستیم. ما نیز نگران گروه‌های تروریستی در منطقه هستیم و همه ما با این تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم. باید اطمینان کنیم که علت تکرار این حوادث، بار دیگر خودنمایی نکند. ما درباره اوضاع در فلسطین و فرایند صلح صحبت کردیم.


امیر قطر روز دوشنبه در سفری رسمی برای بحث و گفت‌وگو با مسوولان آمریکایی وارد واشنگتن شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته