دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1393 - 14:58

افزایش خطر مرگ ناگهانی مبتلایان به صرع با خوابیدن روی شکم

آنا: دانشمندان آمریکایی به ارتباطی میان شکل خوابیدن و مرگ ناگهانی در بیماران مبتلا به صرع پی برده‌اند.
کد خبر : 552

به گزارش خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، بر اساس نتایج حاصل از یک پژوهش که اخیراً انجام شده است، افراد مبتلا به صرع که عادت دارند روی شکم بخوابند، نسبت به افرادی که در این وضعیت نمی‌خوابند، در معرض خطر بیشتر مرگ ناگهانی قرار دارند.


صرع یکی از شایع ترین اختلالات عصبی است. تنها در آمریکا 2.3 میلیون نفر که شامل 450 هزار کودک می‌شود مبتلا به صرع هستند. با اینکه صرع در هر سنی ممکن است دیده شود، این بیماری بیشتر در میان کودکان و افراد بالغ شایع است.


یکی از مشخصه‌های بیماری صرع، تشنج است که به دلیل اختلالات الکتریکی در مغز رخ می‌دهد. اگر فرد دچار دو تشنج یا بیشتر شود که به علت واکنش به داروهای در حال مصرف نباشد، معمولا مبتلا به صرع تشخیص داده می‌شود.


داروی مشخصی برای درمان صرع وجود ندارد، اما با دارو می‌توان تشنج را کنترل کرد. هرچند برخی از افراد به این نوع درمان جواب نمی‌دهند که به عنوان «صرع کنترل نشده مزمن» شناخته می‌شود.


دکتر جیمز تاو، سرپرست این پژوهش از دانشگاه شیکاگو متذکر می‌شود که مرگ ناگهانی در هنگام خواب دلیل اصلی میزان مرگ و میر در بیماری صرع کنترل نشده است. دکتر تاو و گروه تحقیقاتی‌اش، این پژوهش را به وضعیت بدن در هنگام خواب و تأثیر آن روی مرگ‌های ناگهانی بیماری صرع محدود کردند.


تیم تحقیقاتی دکتر تاو با بررسی 1106 پژوهش از پاب‌مِد، 25 مقاله پژوهشی را شناسایی کردند که شامل 253 مورد مرگ ناگهانی در میان بیماران مبتلا به صرع بود و حالت خوابیدن آنها در هنگام مرگ نیز ثبت شده بود. PubMed ابزاری برای جستجوی پایگاه داده‌های آزاد حاوی اطلاعات پژوهشی برای تمام رشته‌های علوم پزشکی و زیست شناسی است.


پژوهشگران دریافتند در 73.3 درصد از موارد، بیماران در هنگام مرگ روی شکم خوابیده بودند (حالتی که با نام «دمر» نیز شناخته می‌شود) در حالی که 26.7 درصد باقی مانده در هنگام مرگ در حالات دیگر خواب قرار داشتند. 11 مورد از این مرگ‌ها توسط دوربین و دستگاه نوار مغزی به ثبت رسیده است و در تمامی این موارد بیمار در هنگام مرگ روی شکم خوابیده بوده است.


دانشمندان با بررسی یک گروه بزرگ شامل 88 بیمار کشف کرده‌اند که بیماران زیر 40 سال 4 برابر بیشتر از بیماران بالای 40 سال در هنگام مرگ به حالت دمر خوابیده بودند. دانشمندان همچنین قادر به توضیح این که چرا افراد جوان تر در معرض خطر بیشتر مرگ ناگهانی در هنگام خواب قرار دارند، نیستند. آنها چنین فرض می‌کنند که شاید دلیل مسأله این بوده است که افراد جوان، مجرد بوده‌اند و بنابراین کسی نبوده است تا در صورت تشنج هنگام خواب آنها را به طرف دیگر برگرداند.


با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، دانشمندان معتقدند که ارتباط قابل توجهی میان حالت دمر در هنگام خواب و مرگ ناگهانی در بیماری صرع وجود دارد و حالت دمر خوابیدن را یک ریسک بزرگ برای بیماران مبتلا به صرع می‌دانند.


منبع: مدیکال نیوز تودی
مترجم: هانا حیدری
انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: تشنج
ارسال نظر
هلدینگ شایسته