از تدوین و اجرای استراتژی تا ارتقای کمّی و کیفی طرحهای پژوهشی/ این مرکز به نیاز استراتژیک هر سازمانی پاسخ میدهد
گروه استانهای خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در دهه ۸۰ بعد از حدود دو دهه فعالیت به این نتیجه رسید که اگر امور تحقیقاتی را به فعالیتهای علمی خود اضافه نکند به برخی موفقیتها نمیرسد و رسالت دانشگاه تحقق نمییابد؛ بنابراین سال ۸۵ مجوز نخستین مرکز تحقیقاتی در زمینه آب به یکی از واحدهای دانشگاهی داده شد.
اکنون در مجموع بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت میکنند. ۱۶۴ مرکز تحقیقاتی از این مراکز در زمینههای تحقیقاتی غیرپزشکی از جمله فنی، مهندسی، کشاورزی و ... و ۳۹ مرکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی فعال هستند.
استان اصفهان با قابلیتهای زیادی که در صنعت، کشاورزی، گردشگری و ... دارد در ابعاد مختلف علمی فعال است با این ویژگی استان، مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان شکل گرفت و اکنون فعالیتهای پژوهشی در این زمینه در حال انجام است.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و برای آشنایی بیشتر با فعالیتها، دستاوردها و برنامههای مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با علیرضا شیروانی رئیس این مرکز تحقیقاتی گفتگو کرده است که در ادامه میآید.
آنا: درباره چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقاتی مدیریت استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان توضیح دهید.
شیروانی: موضوع مدیریت استراتژیک و مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک دانشگاه موضوع بسیار مهمی است؛ زیرا استراتژی، راهبردی است که سازمانها را با توجه به شرایط محیطی میخواهد به سرمنزل مقصود برساند که آن سرمنزل مقصود در سازمانها، دستیابی به چشمانداز، مأموریتها و اهداف و ارزشهایی است که سازمان بهدلیل آن فلسفه وجودیش ایجاد شده است؛ بنابراین مدیران اغلب از ارزشها و چگونگی تأثیرگذاری که استراتژیها بر توسعه منابع انسانی و توسعه سازمان دارد، ممکن است در این حوزه دچار ناآگاهیهای کم یا زیادی باشند و یا اینکه چگونه استراتژیها از منظر کارکردی بتوانند منابع مادی و غیرمادی سازمان را برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار همراه و همگام کنند، موضوع مهمی است که نیازمند تشخیص بههنگام نیازهای مشتری و ایجاد پاسخگویی بهتر است.
مرکز تحقیقات استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با توجه به وضعیتی که در استان اصفهان، دسترسی به قطبهای صنعتی وجود دارد و مرکز استان اصفهان با داشتن صنایع مادر مانند مجتمع فولاد مبارکه، ذوبآهن، پلیاکریل و سایر شرکتهای مهم مانند شرکت نفت، پتروشیمی و سازمانها و نهادهایی که در بخش خصوصی و بخش بازرگانی و صنعتی وجود دارد، بهعنوان یکی از قطبهای مهم کشور در حوزه توسعه و ارزش افزوده و GDP، استان اصفهان نقش بارزی را ایفا میکند.
آنا: چرا این مرکز تحقیقات در دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان راهاندازی شد؟
شیروانی: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان از سال 1366 فعالیت خودش را آغاز کرده است و عملاً در دو رشته جامعهشناسی و مدیریت فعالیت میکند، جزء واحدهای قدیمی و قطب مدیریت در دانشگاههای آزاد استان اصفهان از نظر سابقه و تعداد رشته مدیریت در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری محسوب میشود و در طول این سالها منشأ اثرات زیادی بوده و فارغالتحصیلان بسیاری را در حوزه مدیریت به کشور عرضه کرده و در این حوزه پیشگام بوده است.
از طرفی بهدلیل وضعیت خاص استان اصفهان و فعالیتهایی که در مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک میتوانست منشأ اثر و کمک به نیازهای سازمانها در استراتژیک و تحقیقاتی که در حوزههای منابع انسانی، بازاریابی استراتژی و سایر موضوعات وجود داشت، راهاندازی چنین مرکزی احساس میشد که هم بتواند استراتژیها را تدوین کند و بهصورت پویا برنامهریزی استراتژیک داشته باشد و هم در اجرا بتواند به این سازمانها کمک کند؛ بنابراین گامهای اولیه برای ایجاد مرکز تحقیقات استراتژیک برداشته شد و اکنون این ضرورتها در دستور کار مرکز است.
آنا: مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک چه سالی راهاندازی شد و نخستین اقدام چه بود؟
شیروانی: مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک واحد دهاقان سالهای 94 و 95 راهاندازی شد؛ اما غیرفعال بود تا اینکه سال 98 و بعد از تغییرات مدیریتی در دانشگاه «دکتر حجازی» بهعنوان رئیس جدید معرفی شد، وی توجه ویژهای به موضوع توسعه مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک دانشگاه داشت و بنده را بهعنوان رئیس یا مدیر آن مرکز به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرد و کار آغاز شد.
نخستین اقدام مهمی که در مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک صورت گرفت، طرحی گسترده در حوزه استقرار نظام آراستگی (فایور) برای شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان قرارداد بسته شد و فعالیت مرکز تحقیقات از سال گذشته (98) بهشدت و دقت بالا در دستور کار قرار گرفت و بهدلیل طرحهایی که در مرکز تحقیقات انجام شد، امسال بهعنوان استاد برتر پژوهشی در استان اصفهان بین 24 دانشگاه شناخته شدم.
قراردادهایی که مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک با سایر سازمانها و نهادها داشت، بالاترین مبلغ قراردادی بود و توانستیم در بخش طرحهای بروندانشگاهی رتبه نخست را در این حوزه کسب کنیم.
آنا: درباره مأموریتهای مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک توضیح دهید.
شیروانی: مأموریت بنیادینی که مرکز تحقیقات استراتژیک تعقیب میکند، ارتقای کمّی و کیفی طرحهای پژوهشی، چه در قالب طرحهایی که جنبههای عملیاتی و اجرایی دارد و چه طرحهایی که جنبههای تحقیقاتی صرف دارد، بوده و در حوزههای استراتژیک، حوزههای منابعانسانی و حوزههای ساختاری و حوزههای فرهنگی سازمانها و شرکتهای بخش صنعتی، بازرگانی، دولتی و خصوصی نیز نقش داریم.
آنا: غیر از قراردادی که با شرکت برق اصفهان بستید فعالیت و قرارداد دیگری داشتهاید؟
شیروانی: در پروژههای دانشجویی بهمنظور شناسایی ظرفیت هر یک از گروهها که بتوانیم تدوین برنامههای گسترش طرحها را در گرایشهای مختلف رشتههای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشیم، هماهنگی با گروههای آموزشی دانشگاه صورت گرفته است.
کنکاشهای محیطی بهمنظور کشف تقاضا برای طرحهای پژوهشی-تحقیقاتی در صنایع و بخشهای دولتی صورت گرفته و اطلاعرسانی گستردهای به سازمانها و نهادهای صنعتی، بازرگانی و دولتی در استان اصفهان بهطور کامل نامهنگاری انجام شده است.
از طرفی با بیش از 400 سازمان و شرکت اعم از دولتی و خصوصی مکاتبات لازم انجام شده است و اکنون با برخی از آنها همکاری داریم. مرکز تحقیقات استراتژیک میتواند به توسعه سازمانها و شرکتهای بخش صنعتی، دولتی و خصوصی کمک کند که در این راستا اقدامات مربوط انجام شده است.
با توجه به وضعیت خاصی که کشور از اوایل اسفند 1398 درگیر آن بوده و وضعیت کرونا شرایط خاصی را بر کشور حاکم کرده با اینحال مرکز تحقیقات استراتژیک در پروژه شرکت توزیع برق استان اصفهان با قدرت جلو رفته و نزدیک به 100 درصد کار پروژه در شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان که شامل جنوب، شرق، غرب و تقسیمبندیهای زیادی میشود، انجام شد؛ بنابراین در شرایط کرونایی مرکز فعال بوده و فعالیتهایش را ادامه میدهد و در شرف عقد دو یا سه قرارداد دیگر با نهادهای دیگر هستیک که هنوز نهایی نشده است.
آنا: تعامل نهادها و مراکز مربوط با مرکز تحقیقات شما چگونه است؟
شیروانی: نشستهای اولیه بهمنظور انعقاد تفاهمنامه با حضور رئیس دانشگاه در سازمانهای مختلف مانند اداره صنایع و معادن، آموزش فنی و حرفهای و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است.
آنا: پایاننامههای دانشجویی و طرحهای تحقیقاتی هیئت علمی در مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک چه جایگاهی دارد؟
شیروانی: در این مورد اطلاعرسانی شده و آن دسته از سازمانها و نهادهایی که اولویتهای پژوهشی و تحقیقاتی خود را به دانشگاه اعلام میکنند، توسط مرکز تحقیقات به سایر گروههای آموزشی در دانشگاه و دانشجویان معرفی شدهاند، تعدادی از دانشجویان هم در حوزههای تحقیقات استراتژیک و مدیریت استراتژیک پایاننامه داشتهاند و قراردادهای این پایاننامهها هم بهطور قطع با دانشگاه بسته میشود.
آنا: فعالیت مرکز تحقیقات مدیریت استراتژیک را چگونه ارزیابی میکنید؟
شیروانی: با توجه به اینکه استارت خوبی برای آغاز کار زده شده و عزم کلی بر این هست که مرکز تحقیقات با قدرت و قوت بتواند به حیات خودش ادامه دهد، فکر میکنم روزهای خوبی پیشرو داریم و امیدوارم در سالهای پیش رو بتوانیم با جذب منابع بروندانشگاهی در راستای رسالت دانشگاه که اتکای کمتر به شهریههای دانشجویی و بیشتر بر منابع بروندانشگاهی باشد، گامهای اثربخشتری را در مقایسه با گذشته برداریم.
اگر شرایط بهصورت حضوری بود و مشکلات عبور و مرور فعلی نبود، شاید وضعیت مرکز خیلی متفاوتتر بود و حضور فیزیکی دانشجویان بیشتری را با توجه به اینکه اکثر آنان مدیر و در سازمانها و نهادهای گوناگون مشغول فعالیت هستند، شاهد بودیم که میتوانست کمککننده باشد.
با توجه به اینکه آموزشها مجازی شده و شرایط متفاوت است و وضعیت کشور در شرایطی ویژه قرار دارد، به تبع آن، مرکز تحقیقات استراتژیک هم دچار چنین فرآیندی شده و مانند تمام صنایع و سازمانهایی که به نحوی در خط مقدم کرونا قرار گرفتهاند، این اتفاقات مقداری شرایط را برای فعالیت آنها سختتر و وخیمتر کرده است.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/