جدول پخش تلویزیون را از سریالهای راهبردی خالی نکنیم/ «خانه امن» و تصویر تروریسم تکفیری و دولتی در قاب تلویزیون
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مجموعه تلویزیونی «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی که به عنوان سریال شبانگاهی شبکه اول سیما از دهم آبان ماه روی آنتن این شبکه رفته بود، این شبها به قسمتهای پایانی خود نزدیک میشود؛ در این مدت بینندگان این مجموعه تلویزیونی، شاهد لایههایی متنوع و چندگانه از عملیات پیچیده مقابله با گروهک تروریستی داعش بودند.
این مجموعه 50 قسمتی به نویسندگی حسین ترابنژاد بر اساس پروندههای واقعی ساخته شده است. «خانه امن» پس از «سارق روح» و «ترور خاموش»، سومین همکاری مشترک ابوالفضل صفری در مقام تهیهکننده، احمد معظمی کارگردان و مرتضی اصفهانی طراح و مشاور پروژه، با موضوعات خاص و هیجانانگیز امنیتی محسوب میشود.
2 بال پدیده شوم تروریسم
خانه امن به عنوان یکی از محصولات سیما فیلم، از لوکیشنهای متعدد، بازیگرانی متنوع و داستانی پرفراز و نشیب برخوردار بود.این مجموعه تلویزیونی باوجود فراز و نشیبها و برخی ایرادات محتوایی و شکلی، توانست روایتی جاندار و با ریتم مناسب از مقابله نیروهای امنیتی کشومان با پدیده شوم تروریسم را ارئه دهد. پدیدهای که این بار با وجوهی جدیدتر و با دو بال اقتصادی و امنیتی پیش میرود.
علاوه بر شکل ارائه کلاسیک این گونه مجموعهها که روند شناسایی و کشف فعالیتهای تروریستی است، خرده داستانهایی نیز به موازات محور اصلی قصه روایت میشود که در نوع خود جذابیتهای فراوانی دارد.
در « خانه امن» چگونگی شناسایی و انهدام تروریستهای انتحاری که قصد بمبگذاری در اماکن عمومی شهری را دارند به شکلی باورپذیر و البته پرهیجان به تصویر کشیده شد ضمن این که پیوندهای پیدا و پنهان گروههای تروریست تکفیری و گروهک کمافقین و حمایت هایی که اسرائیل و عربستان از این پیوند دارند نیز از دیگر عناصر مطرح شده در این سریال بود.
زوج سریالساز صفری و معظمی و زنجیره سریالهای راهبردی
ابوالفضل صفری و احمد معظمی به عنوان تهیهکننده و کارگردان، سال گذشته و پیش از کلیدزدن سریال «خانه امن»، مجموعه تلویزیونی «ترور خاموش» روی آنتن شبکه اول سیما داشتند. سریالی که شهریورماه سال ۱۳۹۸ پخش خود را آغاز کرد و اخیراً هم از شبکه آیفیلم بازپخش شد.
سریال «ترور خاموش» به مبارزه با تولید و توزیع مواد مخدر در سطح کلان و پیامدهای منفی این معضل خانمانسوز در قالب یک درام خانوادگی و پلیسی میپرداخت. در کنار این موضوع، آسیبهای اجتماعی مرتبط با مواد مخدر و در صدر آن فروپاشی نهاد خانواده نیز در این سریال به تصویر کشیده شد که موردتوجه مخاطبان نیز قرار گرفت.
از سوی دیگر مباحث کلانی نظیر پولشویی، نارکو-تروریسم (تروریسم مواد مخدر)، تجارت بینالمللی مواد مخدر، فعالیت زیرزمینی آزمایشگاه های تولید مواد مخدر صنعتی و... نیز در این سریال در قالب داستانی جذاب روایت شد.
در زمان تولید «خانه امن» دو گروه به صورت همزمان، یکی در داخل کشور و دیگری در کشورهایی همچون فرانسه، امارات متحده عربی و ارمنستان کار تصویربرداری را انجام دادند.
نمایش اندیشه و عمل تروریستها در قاب کوچک
یکی از نکات قابل این سریال از حیث محتوایی، ارائه تصویری صریح و مستقیم از تفکر، شیوه رفتار و استدلال گروههای تکفیری و گروهک منافقین در کنار شیوه عمل آنهاست.این موضوع از همان قسمت اول و در جریان عملیات دستگیری یکی از تروریستهای داعش به نام «امجد» رخ داد.
در ادامه نیز در چند مرحله گفتگو میان فرمانده نیروهای امنیتی (کمال) با دستگیرشدگان، ایده و شیوه عمل این گروهک تروریستی برای مخاطبان روشن شد. این موضوع بهویژه در جریان بازجویی از شخصیت «ابوعامر» بیشتر خود را نشان داد. ضمن این که در جریان بازجویی از « ناصر» به عنوان یکی از اعضای قدیم سازمان منافقین و ارتباط دادن او با همسر سابقش یلدا، بینندگان تلویزیون با ماهیت ضدانسانی و مخرب این گروه نیز بیشتر آشنا شدند.
چرا تولید سریالهای راهبردی مهم است؟
توجه برنامهسازان تلویزیون به موضوعات راهبردی و امنیتی به ویژه درحوزه کارهای نمایشی و سریالی اتفاقی مبارک است. البته پیش از این هم شاهد تولید و پخش سریالهای امنیتی و پلیسی همچون خواب وبیدار، هوش سیاه، تعبیر وارونه یک رویا و.. بودیم اما چند سالی است که این روند با عمق و گستره بیشتری دنبال میشود.
«خانه امن» را میتوان یکی از جدیدترین سریال های راهبردی سیما که موضوع مهم امنیت منطقهای و خطر تروریستهای تکفیری و چگونگی عضوگیری و فعالیت آنها را موردتوجه قرار داده است. از سوی دیگر پیوند این جریانها با منابع مالی در خارج از کشور و تروریسم دولتی نیز از دیگر محورهایی است که در این مجموعه تلویزیونی به زبان درام و تصویر بیان میشود.
شرایط حساس کشور از حیث سیاسی و قرار گرفتن در چهارراه حوادث منطقهای از یک سو و فعالیت همهجانبه سرویسهای جاسوسی کشورهای غربی در منطقه از سوی دیگر پرداختن به این گونه سوژهها را دارای اهمیت ساخته است. از سوی دیگر به نظر میرسد دهها پرونده امنیتی بایگانیشده در وزارت اطلاعات موجود باشد که میتواند محور تولید سریالهای جذاب قرار بگیرد. خالینشدن جدول پخش سریالهای تلویزیونی از چنین مجموعههایی یکی ا زمهم ترین مواردی است که باید در این راستا مورد توجه مدیران و هنرمندان این عرصه قرار بگیرد.
از سوی دیگر، شنیدهها حاکی از این است که تلاشهایی برای ساخت فصل دیگری از این سریال اطلاعاتی و امنیتی انجام گرفته و احتمال دارد فصل دیگری از آن با داستانی جدید در دست ساخت و پخش قرار گیرد. خبری که جسته و گریخته در فضای مجازی منتشر شده و فعلاً به صورت رسمی تایید نشده است.
نمیتوان صراحت و جسارت سازندگان «خانه امن» در تبیین تفکر و شیوه عمل تروریستهای تکفیری را نادیده گرفت. تماشای این سریال که وقایعش بر پایه پروندههای واقعی طراحی شده است، اهمیت عناصر حیاتی امنیت و آرامش را برای اقشار مختلف جامعه روشن میکند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/