دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1394 - 10:20

عفو بین‌الملل: بمباران مدارس یمن هزاران کودک را از تحصیل محروم کرد

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی با بمباران مدارسی که هنوز دایرند، هزاران نفر را از تحصیل محروم کرده است.
کد خبر : 55120

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری «رویترز»، عفو بین‌الملل در آستانه مذاکرات روز دوشنبه صلح یمن در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، نوشت: در فاصله ماه‌های اوت تا اکتبر سال ۲۰۱۵ (اردیبهشت تا مهرماه) پنج مدرسه بمباران شد و براثر آن پنج غیرنظامی از جمله کودکان کشته و 14 نفر مجروح شدند.


به نوشته این خبرگزاری، سخنگویان حکومت عربستان بار‌ها ادعا کرده‌اند ائتلاف نظامی به رهبری این کشور به ساختمان‌ها و مراکز غیرنظامی حمله نمی‌کند.


یمن از زمستان پارسال در پی کناره‌گیری منصورهادی و سپس فرار او به عربستان سعودی، صحنه درگیری‌هایی شده که با حمله ششم فروردین‌‌ماه آل‌سعود به این کشور و نیز انتقال نیرو و سلاح تازه برای گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده رنگ خون گرفته است.


به گزارش رویترز، افزایش تلفات غیرنظامیان و نابودی زیر ساخت‌های این کشور فقیر مثل جاده‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر را به شدت نگران کرده است.


«لاما فقیه» مشاور ارشد عفو بین‌الملل در زمینه بحران‌های منطقه‌ای، به رویترز گفت: ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به تعدادی از مدارس که از آنها برای آموزش و نه مقاصد نظامی استفاده می‌شود، حمله کرده است.


وی تصریح کرد: حمله به اهداف غیرنظامی خلاف قوانین بین‌المللی است. اکنون کودکان یمن علاوه بر تمامی مشکلات دیگر از تحصیل نیز محروم شده‌اند.


بر پایه گزارش‌های یونیسف از فروردین‌ماه که حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی آغاز شد، ۳۴ درصد کودکان یمنی یعنی نزدیک به هشت میلیون و یکصد هزار نفر، نتوانسته‌اند به مدرسه بروند.


نیمی از یک‌هزارمدرسه‌ای که در ماه‌های اخیر تعطیل شده‌اند به عنوان سرپناه موقت برای خانواده‌هایی استفاده می‌شود که از مناطق جنگی گریخته‌اند و آواره شده‌اند.


ائتلاف نظامی به رهبری عربستان، انصارالله را که در حال حاضر «صنعا» پایتخت یمن را در کنترل دارند، متهم می‌کند از ساختمان‌های غیرنظامی به عنوان انبار تسلیحات استفاده می‌کند.


اما عفو بین‌الملل می‌گوید در مدارسی که در تحقیقات این نهاد مورد بررسی قرار گرفته هیچ شواهدی از استفاده نظامی از این ساختمان‌ها پیدا نکرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته