دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1399 - 12:00
درباره یک پروپاگاندای سیاسی؛

مشکل خرید واکسن کرونا با مجوز «اوفک» حل شد نه با پیوستن به FATF / سلامت مردم گروگان اغراض سیاسی

یادداشت رئیس کل بانک مرکزی ثابت کرد که تحریم‌های آمریکا مانع اصلی خرید واکسن کرونا بوده و عدم پیوستن به «گروه ویژه اقدام مالی» نقشی در این میان نداشته است.
کد خبر : 551090
1.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رئیس کل بانک مرکزی در حالی امروز از حل شدن مشکل خرید واکسن کرونا با موافقت «اوفک»، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر داد که طی چند روز گذشته، پروپاگاندای سنگینی در خصوص عدم پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی «FATF» به‌عنوان مانع اصلی خرید واکسن به راه افتاده بود. 


این موج جدید از تلاش‌ها و فضاسازی‌های حامیان FATF که عموماً از جریان غرب‌گرا و جبهه اصلاحات هستند، به منظور بزرگ‌نمایی نقش این موضوع در چالش‌های اقتصادی کشور کلید خورد و موانع بر سر راه خرید واکسن کرونا، بخشی از پازل آنها بود. هدف اصلی نیز تحت‌فشار قرار دادن مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب این لوایح ضد تحریمی است.


این در حالی است که برای خرید واکسن کرونا، اساساً نیازی به پیوستن گروه ویژه اقدام مالی نیست و افزون بر «عبدالناصر همتی»، «سعید نمکی» وزیر بهداشت، و «علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز به تلویح و تصریح به آن اشاره کرده بودند.


اذعان ربیعی به عدم ارتباط FATF با مشکل خرید واکسن


«علی ربیعی»، هفته گذشته در نشست خبری خود در کنار دادن آدرس غلط ضرورت پیوستن به FATF، به موضوع تأیید اوفک و قوانین تحریمی این دپارتمان در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اشاره کرد. «سید یاسر جبرائیلی»، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در پاسخ به اظهارات سخنگوی دولت، طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: «از آقای ربیعی بابت این اعتراف تاریخی تشکر می‌کنم. ایشان می‌فرمایند: برای انجام تراکنش مالی و خرید دارو از کره جنوبی، اوفک (OFAC) باید تأیید می‌کرد. اما کاش دقیق‌تر بفرمایند تا مردم روشن شوند که اوفک همان دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکاست. یعنی مانعی که به آن استناد می‌شود، تحریم آمریکاست نه FATF.»





وی افزود: «آقای ربیعی حتماً می‌پذیرند که اگر به کنوانسیون‌های تکلیفی FATF هم بپیوندیم، مسئله اوفک برطرف نمی‌شود و باز هم نیاز به تأیید اوفک هست. فلذا از دولت محترم تقاضا داریم کشور را بی‌جهت وارد یک سیاه‌چال دیگر نکند که چون برجام راه خروجی برای آن متصور هم نباشد و بعدها خساراتش بیفتد گردن تصمیم نظام. اجرای توصیه‌های FATF مشکلی از ما حل نخواهد کرد، راه‌های خنثی‌سازی تحریم را هم خواهد بست. ما هم اینک از ۴۱ بند تعهدات خود به این نهاد، ۳۹ مورد را اجرا می‌کنیم، اما نه‌تنها مشکلی از ما حل‌نشده، بلکه موانعی جدی در برابر نقل و انتقالات ارزی ما ایجاد کرده است. از طرف دیگر نیز ما را در لیست سیاه قرار داده‌اند. بلاتردید اولین اقدام دولت جوان حزب‌اللهی توقف اجرای این ۳۹ بند خواهد بود تا موانع ایجادشده بر سر نقل و انتقالات ارزی برطرف شده و قیمت ارز کاهش یابد. هرگاه تحریم نبودیم، استانداردهای اینها را هم اجرا می‌کنیم.»




بیشتر بخوانید:


FATF چگونه به فراگیر شدن و هدفمند کردن تحریم‌ها کمک می‌کند؟/ ماجرای کتاب «اتاق جنگ در خزانه‌داری» آمریکا


جمع‌آوری اطلاعات تراکنش‌های مدنظر FATF به‌وسیله «واحد اطلاعات مالی»/ شناسایی ذی‌نفع نهایی یکی از مأموریت‌های گروه ویژه اقدام مالی است




جبرائیلی تصریح کرد: «اما آیا خرید واکسن ممکن نیست؟ این یک دروغ بزرگ است. این بحث جداست که متخصصان امر خرید واکسن خارجی کرونا را یک تهدید امنیت ملی می‌دانند و توضیحات قابل‌تأمل هم دارند. منتهی جریان تحریف حق ندارد جوری وانمود کند که تحریم‌ها نمی‌گذارند حتی واکسن خرید کنیم! تجارت کشور با وجود تحریم‌ها برقرار است و در ۸ ماهه ۹۹ ما بالغ بر ۴۴ میلیارد دلار صادرات و واردات داشته‌ایم. اولاً همت می‌خواهد که درآمدهای ارزی را در چرخه اقتصاد قرار دهد و کالا را تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی رهگیری کند تا نیازهای اساسی مردم بدون حاشیه سود دلالی رفع شود. ثانیاً شجاعت می‌خواهد که قالب‌های بسته موجود را بشکند تا از وابستگی به این مسیر رها شویم و آنچه داریم ز بیگانه تمنا نکنیم.»


نمکی: تأثیر FATF در موضوع خرید واکسن جدی نیست


«سعید نمکی»، وزیر بهداشت نیز در تأیید عدم تأثیر FATF در خرید واکسن کرونا روز گذشته تأکید کرد: «سیاسی حرف نمی‌زنم، تأثیر اف ای تی اف (FATF) در موضوع نظام سلامت و (خرید) واکسن جدی نیست.»





نکته اینجاست که اظهارات هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه «خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد و تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز موردنیاز به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است»، دستاویز فشار بر نهادهای تصمیم‌ساز کشور برای پیوستن به FATF شده بود اما تصریح امروز او به کارشکنی «اوفک» و تحریم‌های آمریکا، صراحتاً نشان داد که یک بازی رسانه‌ای هماهنگ در داخل و خارج از کشور با سوءاستفاده از سلامت و بهداشت عمومی در جریان است. به بیان دیگر، همتی دقیقاً روشن کرده است که «تحریم آمریکا» و «نیاز به اخذ موافقت اوفک» مشکل اصلی بوده نه عدم پیوستن به FATF.


همتی در این خصوص نوشت: «در یکی از پست‌های قبلی‌ام تأکید کردم تحریم آمریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک، موجب شده است که مسئله خرید واکسن کرونا از کوواکس (covax) با مشکل و تأخیر روبرو شود. در این خصوص چند نکته را برای اطلاع مردم عزیز اعلام می‌کنم: موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) بامداد امروز دریافت شد و دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری‌های لازم در این زمینه بی‌وقفه ادامه دارد. بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا در این مرحله 200 میلیون یورو تخصیص داده است. در صورت نیاز، منابع بیشتری نیز تأمین خواهیم کرد.»


مستثنا شدن موضوعات بشردوستانه از FATF به گواه اسناد


گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اساساً سازمان‌هایی که در بخش‌های بشردوستانه همچون تأمین تجهیزات پزشکی، غذا و دارو، فعالیت می‌کنند را ذیل نهادهای دارای ریسک بالا قرار نداده و تأکید کرده است که اجرای استانداردهایش نباید مانع این فعالیت‌ها شود.



در بند 22 دستورالعمل‌های این گروه با عنوان «بهترین اقدامات در مقابله با سوءاستفاده از سازمان‌های غیرانتفاعی»، تصریح‌شده است: «هم‌چنین به‌عنوان یک اصل، همکاری با توصیه‌های FATF نباید تعهدات یک کشور ذیل منشور سازمان ملل و قوانین حقوق بشر بین‌المللی جهت ارتقای احترام جهانی برای حقوق بنیادین بشر و آزادی‌ها مانند آزادی بیان، دین یا گردهمایی مسالمت‌آمیز را مختل کند». یکی از مصادیق غیرقابل تردید حقوق بشر در منشور سازمان ملل متحد، تسهیل در دسترسی به غذا و داروست و دستورالعمل FATF در اینجا تصریح دارد که اجرای استانداردهای این نهاد نباید در خریدوفروش غذا و دارو اختلال ایجاد کند.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته