سریالی که باید بینمکشدن تلویزیون را جبران کند/ برهوت کمدیهای جذاب و امید مخاطبان به «باخانمان»
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، پخش سریال «شرم» بهعنوان سریال شبانگاهی شبکه سه سیما به قسمتهای پایانی رسیده است. از چند روز پیش هم تبلیغات سریال جایگزین این مجموعه تلویزیونی از شبکه سه پخش شده تا مخاطبان سینما پس از دیدن یک ملودرام پر از چهره اما نه چندان موثر از احمد کاوری، از هفته آینده شاهد پخش یک سریال کمدی باشند.
همکاری دوباره نیکنژاد و تقوایی
«باخانمان» عنوان این سریال جدید است که برزو نیکنژاد کارگردانی آن را به عهده داشته و زینب تقوایی تهیهکننده آن است. به این ترتیب پس از سریال «دودکش» که نیکنژاد در آن علاوه بر نویسندگی، یارِ محمدحسین لطیفی در مقام کارگردان نیز بود، دومین همکاری میان این دو رقم میخورد. تقوایی پس از سریال «دودکش»، تهیهکنندگی سریالهایی همچون «مدینه»، «پشتبام تهران» و «زیر پای مادر» را نیز بر عهده گرفت و در سال 97 هم با فیلم «سمفونی نهم»، تهیهکنندگی در سینما را تجربه کرد.
تصویربرداری «باخانمان» که نگارش فیلمنامه آن بر عهده امیر برادران بود، از اواخر مردادماه در شمال تهران آغاز شد. تولید این سریال در ماههای گذشته و با توجه به محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا با فراز و نشیب و با سختی فراوان ادامه پیدا کرد و تاکنون بخش عمدهای از کار مقابل دوربین رفته است.
اخبار به دست آمده حاکی است که عوامل «باخانمان» در تلاش هستند تا قسمتهای آغازین این سریال بهموقع و سر موعد (سهشنبه نهم دیماه) به آنتن برسد از جمله اینکه تدوین همزمان «باخانمان» نیز توسط مهدی سعدی آغاز شده است.
سریال جدید نیکنژاد نیز از مجموعههای پربازیگر تلویزیون به حساب میآید. حسن پورشیرازی، شهره لرستانی، حسام محمودی، الهام اخوان، مارال فرجاد، امیر حسین طاهری، امیر کاظمی، فرزانه سهیلی، امیر آتشانی، مریم سلطانی، مهروز ناصر شریف، مهناز کرباسچیان، نصرت دادرسی، حامد وکیلی، گیتی معینی، سارا عابدی، امیر علی خانی و ... بازيگران اين سريال هستند. این سریال با حضور سعید امیرسلیمانی، شهرام شکیبا، خسرو احمدی، امید روحانی و با هنرمندی افسانه بايگان و آتیلا پسیانی، همچنین با حضور افتخاری بهنام تشکر و شقایق دهقان در حال تهیه است.
کارنامه قابلقبول کارگردان «باخانمان» در تلویزیون
برزو نیکنژاد پیش از این با سریالهایی همچون «دردسرهای عظیم1 و2»، «پنچری» و «قرعه» خود را به عنوان یک سریالساز که به خوبی رگ خواب مخاطب را می شناسد مطرح کرد. بهویژه «دردسرهای عظیم» که با محوریت بازی طنازانه جواد عزتی و البته داستان جاندار توانست از سریالهای پرمخاطب سیما در زمان پخش شده و جایگاه سازندهاش را تثبیت کند. او البته در سینما هم بیکار نبود و پس از چند تجربه نویسندگی، دو فیلم «زاپاس» و «لونه زنبور» را با مضمون کمدی روانه سینماها کرد که با استقبال نسبی مخاطبان نیز مواجه شد.
یک چرخش از «دوزیست» تلخ به «باخانمان» مفرح
درحالی که انتظار میرفت نیکنژاد بعداز تجربه موفق در ساخت و اکران این دو فیلم، بازهم سراغ یک اثر کمدی برود، او ترجیح داد با یک درام اجتماعی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد. «دوزیست» اثری بود که در سینمای اجتماعی طبقهبندی میشد و مضمونی تلخ و البته پایانی غافلگیرکننده داشت. این فیلم داستان خود را در بستر موقعیتهای شکننده و بر مبنای فریب و پنهانکاری شخصیتها پیش برد.
جواد عزتی، هادی حجازیفر، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، سعید پورصمیمی، ستاره پسیانی و مریم اخوان بازیگران آخرین فیلم نیکنژاد بودند. ترکیب بازیگران این فیلم هم این شائبه را تقویت میکرد که احتمالاً با اثری با رگههای کمدی قوی مواجه خواهیم شد. با این حال آن چه بهمن ماه سال 97 در جشنواره فیلم فجر روی پرده آمد، این پیش بینیها را کاملاً نقش بر آب کرد.
به نظر میرسد نیکنژاد بار دیگر سراغ قالب موردعلاقه خود یعنی کمدی آمده تا بازهم مناسبات اجتماعی و خانوادگی را با بیان طنز به تصویر بکشد. علاوه بر بازیگرانی همچون حسن پورشیرازی، شهره لرستانی، مارال فرجاد و امیر کاظمی که تجربه کارهای طنز را دارند، حضور الهام اخوان به عنوان یکی از بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی نیز قابلتوجه است؛ بازیگری که در فیلم «دوزیست» و در اولین تجربه حضورش بر پرده سینما حضور قابل قبولی داشت و از گروه بازیگران باتجربه و حرفهای آن فیلم عقب نماند.
برهوت کمدی خوب در تلویزیون؛ «باخانمان» میتواند احیاگر باشد؟
«باخانمان» در شرایطی از هفته آینده روی آنتن خواهد رفت که امسال تلویزیون در پخش مجموعههای تلویزیونی طنز نمره قبولی نگرفت. «پایتخت6» اگرچه به پشتوانه سابقه خود، همان مخاطبان همیشگی را داشت اما از حیث فیلمنامه و ماجراهای مبتنی بر آن، طراوت و جذابیت همیشگی را نداشت.
«نون.خ. 2» به کارگردانی سعید آقاخانی و «زیرخاکی» جلیل سامان در ماه مبارک رمضان و سریال «آخر خط» علی مسعودی در تابستان تا اندازهای این وضعیت را بهبود بخشید، اما عملاً از پایان مجموعه «آخر خط» دیگر اثر کمدی قابلتوجهی روی آنتن نرفت. حتی «صفر بیست و یک» نیز با وجود تبلیغات گسترده و حضور جواد رضویان و سیامک انصاری در قامت کارگردان هم نتوانست به انتظارات پاسخ دهد و به نوعی یک شکست مطلق بود.
این شرایط در حالی رقم خورد که در ماههای اخیر و در روزگار سخت شیوع کرونا آمار مبتلایان و درگذشتگان این بیماری روح و روان جامعه را آزار میداد. به این ترتیب، شادی به عنصری کمیاب اما ضروری تبدیل شده بود.
این وضعیت در کنار مشکلات اقتصادی کمرشکن باعث شده تا تنشهای روحی در جامعه رو به افزایش بگذارد؛ در این میان تزریق شور و نشاط به جامعه به موضوعی راهبردی تبدیل شده است. رسانههای جمعی و به ویژه تلویزیون که از قدرت و گستره نفوذ بیشتری برخوردار است، در این نشاطافزایی اجتماعی جایگاه قابلتوجهی دارند.
حال باید دید که سریال «باخانمان» نیکنژاد چه اندازه در تغییر این فضا موفق خواهد بود. به ویژه این که کارنامه کاری نیکنژاد نشان میدهد که او در بیان آسیبهای اجتماعی و خانوادگی با بیان طنز کامیاب بوده است.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/