دو نوع سؤال در کنکور 1400 طرح شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، این مرکز پژوهشی در گزارشی با عنوان «ملاحظات برگزاری کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰» بر موضوع طراحی دو نوع سؤال در کنکور ۱۴۰۰ تأکید کرده است.
در بخشهایی از این گزارش آمده است: «آموزش عمومی تا سال ۱۳۹۰ شامل پنج سال دوره ابتدایی، سه سال دوره راهنمایی، سه سال دبیرستان و یک سال پیشدانشگاهی بوده که اکنون بهنظام قدیم مشهور شده است.
از آذرماه سال ۱۳۹۰ همزمان با اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، دورههای آموزش عمومی بعد از تغییراتی بهنظام جدید یا نظام ۶-۳-۳ مشهور شدند. در نظام جدید دوره ابتدایی از ۵ سال به ۶ سال افزایش یافت و دوره متوسطه به دو دوره متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم شد. دوره متوسطه اول شامل سالهای هفتم، هشتم و نهم و دوره متوسطه دوم شامل سالهای دهم، یازدهم و دوازدهم است که سؤالات کنکور از کتابهای این دوره طرح میشوند.
همزمان با تغییر در دورههای آموزش عمومی، تغییراتی در محتوای کتابهای درسی نیز ایجاد شد که این مورد موجب نگرانی فارغالتحصیلان نظام قدیم شده است.»
در ادامه این گزارش موضوع سنجش عادلانه مدنظر قرار گرفته و آمده است: «برگزاری کنکور نظام قدیم به معنای طرح دو نوع سؤال نظام قدیم و نظام جدید برای کسانی است که در یک مسابقه یکسان رقابت میکنند و این خود، اصل رقابت عادلانه را زیر سؤال میبرد.
هرچند سازمان سنجش تلاش میکند با رعایت برخی ملاحظات فنی از قبیل تأکید بر سؤالات مشترک بین داوطلبان نظام قدیم و جدید و «همترازسازی با استفاده از روشهای آماری، مطابق با اصول سنجش و اندازهگیری و برآورد ضریب همترازی نمرات خام داوطلبان نظام قدیم (غیر ۶-۳-۳) و داوطلبان نظام جدید (۶-۳-۳) رقابت عادلانهتری را ایجاد کند» اما استفاده از چنین روشهایی و ماندن در این وضعیت دوگانه، تنها در شرایط اضطرار جایز است و استانداردهای کیفی سنجش اقتضا میکند که تنها یک نظام، مبنای سنجش قرار گیرد».
در این گزارش با اشاره به حساسیت بالای کنکور سراسری بسیار و رقابت شدید و بسیار نزدیک داوطلبان در این مسابقه علمی، به آمار جمعیت متقاضیان پرداخته شده است.
بر اساس این آمار تعداد فارغالتحصیلان از میانِ داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه که آخرین گروه از آنها در سال تحصیلی ۱۳۹۶ -۱۳۹۷ فارغالتحصیل شدهاند، بر طبق اطلاعات سالنامه آماری وزارت آموزشوپرورش در همه رشتههای نظری بالغ بر ۳۶۱ هزار نفر بوده است که تاکنون در سه آزمون سراسری سال ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با سؤالات مختص به خود شرکت کردهاند.
پس از این مدت تعداد این داوطلبان که بالقوه متقاضی شرکت در آزمون نظام قدیم هستند به میزان قابل ملاحظهای کاهش و متقابلاً داوطلبان نظام جدید اکثریت مطلق داوطلبان را تشکیل خواهند داد.
سهم ۶ تا ۸ درصدی داوطلبان آزمون نظام قدیم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ از کل داوطلبان
طبق برآورد سازمان سنجش آموزش کشور سهم داوطلبان آزمون نظام قدیم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ از کل داوطلبان، بین ۶ تا ۸ درصد خواهد بود، با عنایت به این نکته که برخی از فارغالتحصیلان نظام قدیم در کنکور سال ۱۳۹۹ سؤالات نظام جدید را برای پاسخگویی انتخاب کردهاند (حدود ۵۰ هزار نفر) و این موضوع در آزمون سال ۱۴۰۰ نیز وجود خواهد داشت.
در هر صورت فارغ از برآورد سازمان سنجش، داوطلبان نظام قدیم در اقلیت خواهند بود.
در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ حدود ۶۲.۸ درصد قبولشدگان، فارغالتحصیلان نظام جدید متوسطه (۶-۳-۳) بودهاند که همان سال ۱۳۹۸ فارغالتحصیل شده بودند. ۳۷.۲ درصد مابقی که همگی داوطلبان نظام قدیم محسوب میشوند در واقع فارغالتحصیلان سالهای ۱۳۶۸-۱۳۹۷ هستند که در نظامهای آموزشیترمی واحدی، سالی واحدی و یک نظام پیش از آن فارغالتحصیل شدهاند.
در ادامه این گزارش به بررسی آماری داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ پرداخته شده و نشان میدهد، از تعداد حدود یک میلیون و ۱۶۶ هزار نفر داوطلب حاضر در جلسه، ۸۳.۲ درصد (حدود ۹۷۰ هزار نفر) به سؤالات نظام جدید ۶-۳-۳ پاسخ دادهاند.
این آمار در گروه ریاضی ۸۹.۶ درصد، در گروه تجربی ۷۶.۸ درصد، در گروه علوم انسانی ۸۷.۵ درصد، در گروه هنر ۸۹.۳ درصد و در گروه زبان ۸۷.۳ درصد است. بیشترین تعداد متقاضی پاسخ به سؤالات نظام قدیم آموزش متوسطه با تعداد حدود ۱۱۸ هزار نفر در گروه تجربی است و در سایر گروههای آزمایشی تعداد متقاضیان نظام قدیم کم است.
از حدود ۱۹۵ هزار نفری که از پنج گروه آزمایشی به سؤالات نظام قدیم پاسخ گفتهاند حدود ۵۳ هزار نفر جزء اتباع خارجی، دانشجویان در حال تحصیل یا انصرافی یا اخراجی، فارغالتحصیل کاردانی و مقاطع بالاتر یا کارمند بودهاند.
با لحاظ نکردن این تعداد (این دسته بهجز اتباع خارجی، یک بار از آموزش رایگان بهره بردهاند) حدود ۱۴۳ هزار نفر (حدود ۱۲ درصد) داوطلب متقاضی پاسخگویی به سؤالات نظام قدیم وجود داشته است که حدود ۸۵ هزار نفر از آنها مربوط به گروه آزمایشی علوم تجربی است».
در این گزارش به موضوع تغییرات محتوای کتابهای درسی اشاره شده و یادآور شده است: «پس از مصاحبه با مشاوران تحصیلی و معلمانی که دروس هر دو نظام قدیم و جدید متوسطه را تدریس کردهاند مشخص شد شرکت در آزمون نظام جدید متوسطه، به نفع داوطلبان نظام قدیم است. به گفته معلمان، همه کتابهای درسی نظام جدید نسبت بهنظام پیش از آن کمحجمتر، روانتر و سادهتر است.»
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در ملاحظات قانونی این موضوع تأکید کرده است: «از منظر حقوقی و قانونی سازمان سنجش آموزش کشور فقط مجری سنجش و پذیرش دانشجو طبق «قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» است و مطابق بندهای «ب و پ» ماده (۱) این قانون باید آزمون سراسری را از میان دروس تخصصی و عمومی رشتههای تحصیلی در سه سال آخر دوره متوسطه برگزار کند.
بنابراین برگزاری آزمونهای مجزا برای نظامهای مختلف آموزشی، در قانون پیشبینینشده است. اما از آنجایی که بند «ب» ماده (۳) این قانون تصویب عناوین، محتوا و مقررات آزمونها را برعهده شورای سنجش و پذیرش قرار داده است، این شورا برای آزمون سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مصوب کرد سنجش با دو آزمون جداگانه (دو مجموعه سؤال متفاوت) برای داوطلبان نظام جدید و قدیم برگزار شود.
عدم اطلاعرسانی بهموقع سازمان سنجش درباره مصوبه آخرین بار بودن طراحی دو نوع سؤال
بنابراین بر طبق قانون، اتخاذ تصمیم در خصوص برگزاری کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ نیز برعهده این شوراست.
شورای سنجش و پذیرش در هفدهمین جلسه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ با توجه به درخواست داوطلبان تصویب کرد «در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ برای آخرین بار همانند آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ سنجش با دو آزمون جداگانه (دو مجموعه سؤال) انجام خواهد شد» عبارت «آخرین بار» تأکیدی بر این نکته است که پس از سال ۱۳۹۹ آزمون جداگانهای برگزار نخواهد شد.
اما این مصوبه در وبسایت این سازمان و دفترچه ثبتنام آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ وجود نداشت که دلیلی بر عدم اطلاعرسانی بهموقع این سازمان در خصوص این مهم است. همچنین، این مصوبه مجدداً در بیست و چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش ۲۲ مهر ۱۳۹۹ مورد تأیید و تصویب دوباره این شورا قرار گرفت که به دلیل دیرهنگام بودن، این مصوبه رافع اشکال فوق نیست.»
پیشنهاد مرکز پژوهشهای مجلس برای سنجش با دو آزمون جداگانه در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در نتیجهگیری این گزارش پیشنهاد کرده است: «با توجه به شرکت آخرین گروه از فارغالتحصیلان نظام قدیم متوسطه در سه آزمون، حداقلی بودن جمعیت آنان و از منظر عدالت در سنجش، مرجح است آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ با سؤالات یکسان برگزار شود.
اما به دلیل عدم اعلام عمومی مصوبه حذف کنکور نظام قدیم تا حداقل یک سال قبل از برگزاری آزمون پیشنهاد میشود در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ سنجش با دو آزمون جداگانه (دو مجموعه سؤال برای نظامهای جدید و قدیم متوسطه) و حتیالمقدور از مباحث و مطالب مشترک دو نظام قدیم و جدید با تعداد معدود سؤالات متفاوت برگزار شود.»
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/