دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1394 - 17:47

تایمز اسراییل: تشکیلات خودگردان تجزیه شده است

تارنمای صهیونیستی «تایمز اسراییل» در تحلیلی نوشت: آمریکا معمولا مرتکب اشتباه‌های فاحش در تحلیل وضع خاورمیانه می‌شود اما به نظر می‌رسد این بار برخلاف همیشه تحلیلی واقع‌بینانه و دقیق از امور فلسطینیان دست داده است.
کد خبر : 55002

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، این تارنمای صهیونیستی نوشت: گفته‌های «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا، در نشست اندیشکده «سابان» در واشنگتن در مورد فروپاشی احتمالی تشکیلات فلسطینی بسیار نزدیک به واقعیت به نظر می‌آید. با این همه، استفاده از کلمه «سقوط» از سوی وزیر امورخارجه اشتباه است.


وی در واقع باید از کلمه «تجزیه» استفاده می کرد که به نظر می‌رسد از چندی پیش آغاز شده باشد.


این تارنما افزود: در تهاجم تیراندازی پنجشنبه گذشته که «مارن آریب» عضو سرویس پیشگیرانه امنیتی، به روی سربازان نیروی دفاعی اسراییل نزدیک ایستگاه بازرسی «هازیم» آتش گشود، چهارراهه‌ای در چارچوب وقایع اخیر ایجاد شد.


آریب با تیراندازی سربازان حاضر در صحنه کشته شد. تشکیلات فلسطینی به جای محکوم کردن این واقعه یا دست‌کم حمایت نکردن از آن، «صائب عریقات» مذاکره‌گر رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین را به همراه شهردار «جریکو» برای دیدار با اعضای خانواده مهاجم گسیل داشت.


پیام این اقدام از حمایت تشکیلات فلسطینی و سازمان آزادیبخش فلسطین از این اقدام نشان داشت. آیا تشکیلات فلسطینی به جایی رسیده که تصمیم گرفته است با تهاجم‌های خانگی مخالفت نکند؟


تارنمای صهیونیستی ادامه داد: اکنون سرویس‌های امنیتی تشکیلات فلسطین، نظم به نسبت دقیقی را حفظ می‌کنند و هماهنگی چشمگیر امنیتی با اسراییل دارند. مقام‌های رسمی دفتر هماهنگی امور دولتی در قلمرو فلسطینی (سی.او.جی.ای.تی) روزانه با همتاهای فلسطینی خود در تماسند و شماری از نشست‌های سطح بالای امنیتی برگزار می‌شود.


با وجود این، برای همه روشن است که تداوم این هماهنگی و امکان ادامه رعایت این نظم از سوی نیروهای فلسطینی، زیر سوال رفته است.


کابوس‌های اسراییل


تایمز اسراییل نوشت: تجزیه تشکیلات فلسطینی دقیقا چگونه خواهد بود؟ در آغاز، شاید به همان گونه‌ای باشد که روز پنجشنبه اتفاق افتاد؛ یک اتفاق منفرد، مثلا از سوی یک یا دو افسر پلیس فلسطینی که تصمیم به حمله به هدف‌های اسراییلی می‌گیرند و قربانیان زیادی میان اسراییلی‌ها به جای می‌گذارند.


از همین نقطه، پاسخ اسراییلی‌ها آغاز می‌شود و شاید یک تیراندازی انتقام‌جویانه از سوی آنان شمار زیاد قربانی فلسطینی به جای گذارد.


سپس، مطالبه عمومی اعضای سرویس‌های امنیتی برای اقدام علیه سربازان و شهرک‌نشینان مطرح خواهد شد و همچنان که در آغاز انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ میلادی اتفاق افتاد، شمار بیشتر و بیشتری از سربازان و پلیس فلسطینی را خواهیم دید که به تظاهرکنندگان و مهاجمان علیه اسراییل می‌پیوندند.


این رسانه صهیونیستی ادامه داد: از این نقطه تا تصمیم اسراییل به تحریم تشکیلات فلسطین و خاتمه هماهنگی‌های امنیتی، مسیری کوتاه خواهد بود.


سپس در انتقال مبالغ مالیاتی به تشکیلات فلسطینی که برای پرداخت حقوق به کار می‌رود، وقفه ایجاد خواهد شد- خواستی که اکنون نیز در جناح راست اسراییل شنیده می‌شود.


چند روز دیگر هم خواهد گذشت و شمار بیشتری از پلیس‌های فلسطینی که حقوق خود را دریافت نمی‌کنند تصمیم به تهاجم خواهند گرفت. در همین حال، کارکنان دولت سر کار حاضر نخواهند شد و البته، از همه اینها مهمتر امکان این هست که «محمود عباس» رئیس تشکیلات فلسطینی، در هر لحظه اعلام کند «کلیدهای خود را به اسراییل بازپس می‌دهد» و تشکیلات را منحل می‌کند و بگوید اگر قرار به اشغال است، یک اشغال کامل باشد.


تایمز اسراییل یک سناریو کوتاه‌تر را نیز ترسیم کرد: اگر سازمان آزادیبخش فلسطینی تصمیم به انکار مشروعیت دولت اسراییل بگیرد، چنین برخوردی منتج به تحریم بیشتری مانند توقف انتقال مالیات‌ها شود و اینجا نیز، راه تا سقوط کامل ممکن است بسیار کوتاه باشد.


این نشریه صهیونیستی این وضع را به «یک آشوب بزرگ» منتهی دانست که با حضور سنگین حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی (که آنها را تروریستی خواند) همراه می‌شود؛ همچنان که در انتفاضه اول وجود داشت. و به احتمال بسیار زیاد، رژیم صهیونیستی ناچار خواهد بود در شهرهای فلطسین حکومت نظامی اعلام کند.


تایمز اسراییل تاکید کرد «فشار اقتصادی و امنیتی این وضع بر دوش اسراییل سنگین خواهد بود و البته در درازمدت، راه‌حل دو دولتی دیگر گزینه نخواهد بود یا چنانکه می‌گویند، حواس‌ها جمع خواهد شد.


پیامی برای کاخ سفید


تایمز اسراییل نوشت: اگر اوضاع به این شکل پیش برود، کری فقط می‌تواند تقصیر را متوجه دولت رئیس خود بداند.


کری برای حل اختلاف میان اسراییل و فلسطینیان تلاش بسیار کرد اما تلاش‌های او از سوی کاخ سفیدی که به شکل غیرحرفه‌ای (آماتور) برخورد کرد و شاید حتی در حل مساله منطقه کوتاهی کرد، محدود ماند.


در مساله فلسطین، این مشکل با توجه تعصب‌آمیز «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، بر توقف شهرک‌سازی‌ها آغاز شد.


وقتی او تصمیم گرفت از این مساله دست بکشد، تازه متوجه شد بسیار دیر است و در اینجا عباس راضی نشد بدون توقف شهرک‌سازی وارد مذاکرات صلح بشود.


این نشریه صهیونیستی ادامه داد: در مورد مساله فلسطینیان، کری منطقی، واقع‌بینانه و پرانرژی عمل کرد، دست‌کم تا ماه‌های اخیر. اما مشکل‌های ما در مقایسه با اشتباه‌هایی که در سوریه، عراق و البته ایران صورت گرفت، بسیار اندک است.


تایمز اسراییل افزود: به هر دلیلی، واشنگتن همچنان به ارزیابی توافق با ایران به عنوان دستاوردی باشکوه برای ایالات متحده اصرار دارد، اگرچه واقعیت چیز دیگری است.


کاخ سفید و دولت آمریکا هیچ اقدام افتخارآمیزی درباره خاورمیانه صورت نداده‌اند و توافق ایران نیز شامل همان است.


این نشریه صهیونیستی تاکید کرد «برنامه هسته‌ای ایران ممکن است به تعویق افتاده باشد اما غول ایران از پیش قوی‌تر شده است و همچنان تاثیر منفی خود را منطقه دارد».


تایمز اسراییل نوشت: این دولت که به سخنرانی اوباما در قاهره و به اینکه «حسنی مبارک» رئیس‌جمهوری مصر، را برکنار کرده و ایده‌آل‌های دموکراتیک را به پیش برده است، افتخار می‌کند، زمانی واشنگتن را ترک می‌کند که از خاورمیانه فقط خرابه‌ای باقی مانده است.


روزهای بدتری در انتظار ماست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته