دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1399 - 11:37
کدخدایی خبر داد؛

مخالفتی با انتخابات الکترونیکی نداریم/مجلس نمی‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تفسیر قوانین بر عهده مجلس است، گفت: مجلس نمی‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد و بودجه باید واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و توصیه می‌کنیم بودجه امسال هم همین‌گونه باشد.
کد خبر : 549561

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(شنبه) در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و به صورت مجازی برگزار شد،‌ ضمن تبریک روز پرستار به پرستاران و همچنین گرامی داشت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز پژوهش و همچنین یاد و خاطره حضرت آیت الله یزدی و همچنین محکومیت شهادت شهید فخری زاده، اظهار داشت: در طول این مدت مصوبات متعددی در شورای نگهبان رسیدگی شد که برخی از آن‌ها منتشر شد و برخی از آنها نیز خبرشان منتشر نشد.


موافقت شورای نگهبان با طرح افزایش سقف سهام تامین اجتماعی


وی افزود: طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ که این طرح افزایش سقف سهام سازمان تامین اجتماعی بود که چندین بار به شورا آمده و با ایراد مواجه شده بود و در آخرین اصلاح که مجلس به عمل آورد عدم مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.


کدخدایی ادامه داد: طرح استفساریه تبصره یک بند «ذ» ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که این طرح هم طرحی در ارتباط با جذب ایثارگران بود که مقرراتی را وضع کرده بود و تفسیری بود که مجلس داشت و افراد مشمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به صورتی که غیر از استخدام رسمی به کار گیری شده‌اند بر اساس آن شرایط به کار بگیرند که در دو نوبت قبل شورای نگهبان ایراداتی نسبت به آن داشت و مجلس ایرادها را برطرف کرد و در نهایت به تایید رسید.


تایید طرح اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان برای امور عمرانی


سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طرح دیگر طرح ابلاغ یک بند ب تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور بود طرحی بود که دولت را مکلف می‌کند تا مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال غیر را برای امور عمرانی در اختیار نهادهای مختلف قرار بدهد، تصریح کرد: این طرح هم علیرغم اینکه دو نوبت مواجهه با ایراد شده بود بعد از انجام اصلاحات به تایید رسید.


وی با اشاره به طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: این طرح کاری هست که در جهت تنقیح قوانین به موجب قانون سال ۸۹ در مجلس انجام می‌شود و بخشی از آن در حوزه سلامت بود که شورای نگهبان ایرادهایی در وهله اول داشت و پس از رفع ایراد عدم مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.


کدخدایی همچنین ضمن اشاره به لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی گفت: این لایحه مواجهه با ایراد شده بود و ایراد هم در خصوص افراد کم بضاعتی بود که امکان بیمه کردن خودشان را نداشتند و فقهای شورای نگهبان ایراد گرفته بودند که نسبت به اینگونه افراد چه تکلیفی هست و چه اقدامی باید صورت بگیرد که مجلس با اصلاحیه این بخش ایراد شورای نگهبان را برطرف کرد و عدم مغایرتش با شرح مقدس قانون اساسی اعلام شد.


سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طرح بعدی طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بود، اظهار داشت: این طرح هم درخصوص ساختار جدیدی بود که برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی بود که یک نوبت با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود و بعد از رفع ایرادات عدم مغایرتش با شرع مقدس قانون اساسی اعلام شد.


کدخدایی با بیان اینکه درخصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده دو مصوبه داشتیم، تصریح کرد: یک مصوبه تمدید مهلت اجرای آزمایشی بود که این مهلت آزمایشی با توجه به این که در خلاء بی قانونی قرار می‌گرفتیم عدم مغایرتش با شرع مقدس قانون اساسی اعلام شد و نسبت به خود قانون رسیدگی‌ها در حال انجام هست.


وی افزود: لایحه موافقتنامه بین دولت های ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل را داشتیم که این لایحه هم بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان و قزاقستان و فدراسیون روسیه ترکمنستان عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.


کدخدایی همچنین با اشاره به طرح استفساریه بند ج ماده ۱۱۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: این طرح در رسانه‌ها به عنوان استخدام کسانی مطرح شد که در مناطق عملیاتی مشغول خدمت بوده یا هستند و استفساری که مجلس داشت اینکه منظور از شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس کلیه مستخدمانی هست که از زمان شروع دفاع مقدس در آن مناطق اشتغال داشتند و این طرح هم یک بار با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود که بعد از رفع ایراد اصلاح شد.


موافقت شورای نگهبان با طرح مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان


وی همچنین با اشاره به طرح تنظیم برخی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز خاطرنشان کرد: این طرح که به مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان موسوم شده است خیلی از عزیزان فرهنگی پیگیر آن بودند که البته ایرادهایی داشت، ۴بار مواجه با ایراد شورای نگهبان شده بود و در نهایت با رفع ایرادات از سوی مجلس محترم عدم مغایرت با شرع و قانون اعلام شد.


وی با بیان اینکه طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم را داشتیم که این طرح هم موسوم به مالیات بر خانه های خالی بود تصریح کرد: این طرح هم البته ایرادهایی داشت و از سوی اعضای شورای نگهبان در دو مرحله مواجهه با ایراد شده بود و عمدتاً هم ایرادات مربوط به حقوق مردم بود و اینکه تصمیماتی که گرفته می‌شود حقوق مردم را تحت‌الشعاع قرار ندهد و خوشبختانه مجلس محترم آن را مرتفع کرد و عدم مغایرتش با شرع و قانون اساسی تایید شد.


کدخدایی با اشاره به طرح موسوم به معیشت و طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی اظهار داشت: این طرح هم در یک نوبت مغایر با اصل ۷۵ شناخته شد چون منابعی که تعیین کرده بودند، شاید واقعی نبود و همچنین ابهامی وجود داشت که مقصود از سایر دهک‌ها روشن نشده بود و این ابهام را آقایان شورای نگهبان داشتند که در هر دو مرحله مجلس ایرادات را برطرف کرد و عدم مغایرتش با شرع مقدس قانون اساسی اعلام شد.


کدخدایی در پاسخ به پرسشی درباره  برگزاری انتخابات الکترونیک و رایزنی شورای  نگهبان در این ‌خصوص گفت: من قبلا اعلام کردم که امسال ما علاوه بر سلامت انتخابات که وظیفه اصلی‌مان است وظیفه دیگری هم داریم و آن هم  سلامت مردم است و همه دستگاه‌ها و شورای نگهبان همت می‌کنند و تا آنجایی که ممکن است براساس پروتکل‌های بهداشتی انتخابات را به نحوی برگزار کنند که کمترین آسیب به مردم برسد.


وی با بیان اینکه کارگروه‌هایی در این زمینه  تشکیل شده و هماهنگی‌هایی صورت می گیرد که البته برخی مطالبی که مطرح می شود نیازمند قانون است و باید قانون را اصلاح کنیم،‌ تصریح کرد: فرصت هست و آنچه که به شورا و وزارت کشور مربوط است که نیاز  به قانون  نیست را انجام می دهیم؛ مانند اینکه شعب را افزایش دهیم و افراد بیشتری را بر سر صندوق‌ها داشته باشیم و این از جمله تدابیری است که صورت می گیرد. تا آنجا که زیرساخت‌ها اجازه داده وزارت کشور انتخابات الکترونیکی را پیگیری کرده و ما مخالفتی نداریم.


نگرانی‌هایی از قانون بودجه داریم 


کدخدایی در خصوص لایحه بودجه سال 1400 نیز گفت: درباره بودجه فعلا نمی‌توانم نکته‌ای بگویم چون همه‌چیز در حال تغییر است و اخیرا رئیس مجلس به رییس جمهور نامه‌ای نوشته‌اند و ما نگرانی‌هایی از قانون بودجه داریم و بودجه باید کارآمد و واقعی و منطبق با نیازهای کشور باشد و ما نواقص بودجه  را در سال‌های گذشته یادآوری کردیم و امسال هم گفتیم.


سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به  لایحه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی  و ضرورت تصویب هرچه سریع‌تر این لایحه بیان داشت: هنوز آن لایحه را ندیدم و نمی‌توانم اظهار نظر کنم، ولی از لحاظ  موضوعی کار خوبی است و می تواند بسیاری از مشکلات را در کشور در سطوح مدیریتی حل کرده و نگرانی‌های  مردم را  برطرف کند و اظهارنظر را بعد از دریافت مصوبه و بررسی آن در شورا اعلام می کنم.


وی در پاسخ به سوالی در مورد اصلاح قانون انتخابات نیز اظهار داشت: تا زمانی که مصوبه اصلاح قانون انتخابات به‌ دست‌مان نرسد، نمی‌توانیم اعلام نظر کنیم اما اصل اصلاح قانون اقدام خوبی است و اگر قرار است رای‌گیری مکاتبه‌ای یا پستی انجام شود، قانون چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و اگر بناست چنین اقدامی انجام شود، قانون باید اصلاح شود.


سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قانون بودجه ایرادات متعددی دارد و ما بارها ایرادات را به دولت و مجلس اعلام کردیم ولی مجلس نمی تواند شاکله بودجه را تغییر دهد و بودجه باید واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و توصیه می‌کنیم بودجه امسال هم همین‌گونه باشد.


کدخدایی در پاسخ به سوالی در خصوص شرکت افرادی که قبلا رد صلاحیت شده‌اند در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: طبق قانون همه افراد می‌توانند شرکت کنند و  اگر صدها بار رد شده باشند می‌توانند شرکت‌ کنند اما اینکه تایید می‌شوند بستگی به شرایط آنها و بررسی شورا دارد.


سخنگوی شورای نگهبان درمورد طرح مالیات بر خانه‌های خالی، گفت: این طرح البته ایرادتی داشت و عمدتا ایرادات مربوط به حقوق مردم بود خوشبختانه مجلس این ایرادات را مرتفع کرد و نهایتا عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.


کدخدایی درخصوص  تصویب طرح دو فوریتی  اقدام راهبردی برای لغو تحریم نیز اظهار داشت: این طرح در نوبت بررسی اولیه به دلیل عدم رعایت مفاد مصوبه شورای عالی امنیت ملی مورد اشکال قرار گرفت و اما پس از رفع ایراد این موضوع در مجلس، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.


 تفسیر قوانین بر عهده مجلس است 


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه های مختلف می‌توانند تفسیر خود را از قانون داشته باشند، گفت: تفسیر قوانین بر عهده مجلس است و وقتی که قانونی به تایید شورای نگهبان می‌رسد، این انتظار است که همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به صورت واحد و یکصدا قانون را به شکل واحد به اجرا در بیاورند که مشکل نباشد. طبیعتا اگر ابهامی وجود دارد، دولت هم نمی‌تواند از مجلس درخواست تفسیر کند.


کدخدایی در پاسخ به سوالی در مورد آیت‌الله یزدی با بیان اینکه همه ۲۰ سال گذشته با آیت الله یزدی خاطره است، گفت: ایشان از مردان بزرگ انقلاب اسلامی چه در پیروزی انقلاب  و چه در بعد از موفقیت آن  سهم بسزایی داشتند. دو نکته قابل ذکر است.


وی افزود: یکی بحث نظم و انضباط ایشان بود و اولین کسی بود که در جلسات شورا حضور داشتند و تا پایان می‌ماندند و اگر جلسات فوق‌العاده داشتیم می‌آمدند. دومین مطلب نگاه بلند ایشان به نظام جمهوری اسلامی بود و  همه مطالب را در چارچوب اسلامی ارزیابی می‌‌کردند و این نگاه ارزشمندی بود که در شورا داشتیم و از آن بهره بردیم.


حوزه تبلیغات و اعلام آمادگی برای کاندیداتوری دو مقوله متفاوت است 


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات انتخابات نیز گفت: یکی از مشکلاتی است که قبلاً هم گفتم و حوزه تبلیغات و اعلام آمادگی دو مقوله متفاوت است که باید مرزهای آن روشن شود. بر این اساس ما نمی توانیم خیلی صریح اظهار نظر کنیم که آیا اعلام آمادگی افراد به منزله تبلیغات محسوب می‌شود یا خیر. نیازمند قانون است اما اگر مصداق تبلیغات باشد، طبعاً تذکر خواهیم داد اما تا الان چیزی گزارش داده نشده است.


کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجلس در زمینه سهام عدالت، گفت: در این جهت مصوبه ای ارسال نشده است. اگر مصوبات قبلی باشد یا بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد، به زودی نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که اخیرا رئیس جمهور در واکنش به اجرای طرح هسته‌ای مجلس گفته که ما این قانون را بر اساس تفسیر خودمان اجرا می‌کنیم. با توجه اینکه، تفسیر قوانین جاری بر عهده مجلس است و دولت نباید تفسیر خود را اجرا کند، آیا سازوکاری برای جلوگیری از اقدام رئیس جمهور وجود دارد که این‌گونه تخلف از قانون و بدعت‌گذاری جدید صورت نگیرد؟ گفت: امیدواریم که اینگونه نشود چون دولت هم آشنا به این مباحث حقوقی است و این مطلبی که گفتید امیدواریم محقق نشود، اما به هر حال مجلس شورای اسلامی، از باب نظارت بر اجرای امور و عملکرد دولت می تواند ورود داشته باشد و اقدامات نظارتی خود را انجام دهد.


کدخدایی در پاسخ به سوالی با این مضمون که طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس در حال بررسی است که در آن نمایندگان حتی سکونت در خارج از کشور را مانع تایید صلاحیت ریاست جمهوری مطرح کردند و موضع شورای نگهبان در خصوص این میزان محدودیت چیست و اگر این طرح تایید شود، شما که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اید مجاز به بررسی صلاحیت کاندیداها خواهید بود؟ گفت: آنچه در قانون مدنی تاکنون بوده است بحث تابعیت بوده است که مانع تصدی مجلس و ریاست جمهوری می‌شده است که تشخیص کارشناسی مجلس نیز این است اقامت نیز شامل آن می‌شود.


وی افزود: باید دید که در شورای نگهبان چه نظری نسبت به این مسأله خواهند داد و من امروز صحبتی در این خصوص نمی‌کنم.


سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به پرسشی درخصوص همکاری شورای نگهبان با مجلس پیرو بررسی بودجه با در نظر گرفتن اصلاح ساختار این لایحه، گفت: ما نمی‌خواهیم به بحث‌های بین دولت و مجلس ورود کنیم، اما قانون بودجه ایرادات متعددی دارد و ما ایرادات قانون بودجه را بارها در سال‌های گذشته به دولت و مجلس اعلام کردیم.


کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر قبل از ثبت نام‌ها قانون به تایید نهایی برسد لازم‌الاجرا خواهد شد.


سخنگوی شورای نگهبان در مورد حضور افراد نظامی در انتخابات و الزام درجه سرلشکری گفت: طبیعتاً اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد و اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و اینگونه مسائل تاثیری ندارد.


وی افزود: ممکن است فردی پایین‌ترین درجه را داشته باشد اما ثبت نام هم کند.، بنابراین نه‌تنها درجات تأثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد بلکه باید با نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسماً به ما اعلام کنند.


سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درمورد اظهار نظر رئیس جمهور درمورد مخالفت با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: امیدواریم دولت مصوبه رفع تحریم‌ها را با توجه به اینکه قانون شده، اجرا کند.


وی در پاسخ به سوالی درمورد تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی تصریح کرد: سیاست های مقام رهبری که ابلاغ شد دو وظیفه بر عهده شورای نگهبان گذاشت که یکی تعیین شاخص های رجل سیاسی و دیگری مدیر و مدبر بودن است و در این راستای مصوبه ای در شورا تصویب شد و مصوبه به مجلس ابلاغ شد. باید گفت که مصوبه داخلی صرف نیست و قطعا الزام قانونی برای مجلس و نهادهای دیگر دارد. شورای نگهبان نظرش را نسبت به اصل ۱۱۳ گفته و مرجع تفسیر شوراست و این تفسیر انجام گرفته و دوستان ما در دولت و روسای جمهور در ادوار مختلف ناچارند از این اصل تبعیت کنند و اگر درخواست تفسیر شود و شورا تشخیص دهد می تواند به آن ورود کرده و آن را تفسیر کند.


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ورود شورای نگهبان به فرآیند انتخابات شورای شهر و روستا نیز خاطرنشان کرد: چندین بار مجلس سعی کرد در دوره های مختلف قوانینی را وضع کند که نظارت بر انتخابات شوراها را به شورای نگهبان واگذار کند اما اعضای شورای نگهبان در این زمینه مخالفت کردند آن هم به این دلیل که نظارت بر انتخابات شوراها در اصل ۹۹ قانون اساسی نیامده است.  البته ما آنقدر امکانات و نیرو در این زمینه نداریم تا ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین از نظر اجرایی ما موافق این موضوع نیستیم.


وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح  مالیات بر سرمایه گفت: هنوز مصوباتی برای ما نرسیده است و تا زمانی که مصوبه به دست ما نرسد، ما نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم اما قطعاً اگر حکمی صادر شود که وجه شرعی نداشته باشد شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت چون نباید تعرضی به حقوق مردم صورت پذیرد.


انتهای پیام/4151/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب