دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1394 - 12:29

نقشه‌های دور و دراز داعش

داعش از نگاه بسیاری ففط یک گروه تروریستی است اما این گروه برای تشکیل آنچه «خلافت اسلامی» می‌نامد، نقشه‌های جدی دارد.
کد خبر : 54942

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از تارنمای «صدای آلمان»، روزنامه انگلیسی "گاردین" به پاره‌ای از اسناد محرمانه و درون‌گروهی دست یافته است که نشان می‌دهد داعشی‌ها برنامه عملی و نقشه‌های دور و درازی طراحی کرده‌اند و برای تحقق آنها پیکار می‌کنند.


اسناد یادشده به تابستان ۲۰۱۴ میلادی تعلق دارند، یعنی اندکی پیش از اعلام "خلافت" توسط گروه.


در کتاب راهنمای پیکارجویان آمده «ابوبکر البغدادی» به مقام رهبری گروه منصوب شده و در ۲۴ صفحه این منشور درباره بنیادهای حکومتی، مانند امور مالیاتی و حکمرانی توضیح مفصلی آمده است.


در عرصه اقتصادی از ضرورت تمرکز مالی و تسلط بر منابع نفت و گاز و سایر فعالیت‌های درآمدزا سخن رفته و به تمام جوانب حیات اجتماعی، مانند امور بهداشتی، آموزش و پرورش، کار و تجارت و ارتباطات اشاره شده است.


یکی از 10 فصل این منشور به ساختارهای نظامی می‌پردازد که در آنها اردوگاه‌های آموزش رزمی مشخص شده و وظایف جنگجویان عادی، پیشگامان جنبش و فرماندهان باسابقه تعریف شده است. پیکارجویان با تشکیلاتی منظم و پیچیده در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار می‌گیرند و به طور مرتب با تکنیک‌ها و تجهیزات تازه آشنا می‌شوند.


کتاب راهنمای داعش فصلی کامل را به سربازگیری از میان کودکان و استفاده از آنان در عملیات نظامی اختصاص داده است. کودکان باید در آموزشگاه‌های مخصوص تربیت شوند و برای شرکت در عملیات نظامی آماده شوند. آنان باید از بچگی با حمل سلاح آشنا شوند و "افراد مستعد" از میان آنان برای تصدی نقش‌های مهم تربیت شوند تا بر فعالیت‌هایی مانند گشت و دیدبانی نظارت کنند.


اسناد گرانبها


«ابوعبدالله مصری» نویسنده این دفترچه راهنما، به احتمال قوی از نزدیکان شخصی است که بعدها به ریاست شبکه برق داعش تعیین شد.


گاردین نوشته است دفترچه یادشده را تاجری که پیش از این با داعش ارتباط داشت، با خود به غرب آورده و به پژوهشگری به نام «ایمن التمیمی» تحویل داده است.


گاردین به دلایل امنیتی درباره تاجر یادشده توضیح بیشتری نداده اما گفته است که او اسناد بیشتری از داعش را با خود دارد.


به نوشته صدای آلمان، ژنرال «استنلی مک‌کریستال» افسر آمریکایی که در مقابله با پیکارجویان افراطی سابقه‌ای طولانی دارد، این اسناد را «بسیار گرانبها» توصیف کرد.


به اعتقاد وی، بویژه دولتمردان غربی باید این اسناد را مطالعه کنند تا دریابند که داعشیان مشتی "آدمکش دیوانه" نیستند، بلکه گروهی‌اند با برنامه‌های دقیق و سنجیده.


«چارلی وینتر» کارشناس آمریکایی در امور تروریسم، نیز تصریح کرد: داعش به هیچ‌وجه ارتشی از افراطیان دیوانه و خونخوار نیست.


به نوشته صدای آلمان، این شبکه تروریستی موفق شده است یک سازمان منظم سیاسی با ساختارهای بی‌نهایت پیچیده تشکیل دهد.


داعش که از پارسال بخش‌هایی از عراق و سوریه را اشغال کرده است، مسئولیت بسیاری از حملات تروریستی را بر عهده گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته