دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1394 - 09:33

سید علی خمینی: توجه بیش از اندازه به دشمن خارجی ما را از دشمن داخلی غافل می‌کند

مراسم سوگواری هیئت ایثارگران انقلاب اسلامی به مناسبت رحلت رسول اکرم(ص)، شب گذشته در محل کانون توحید برگزار شد.
کد خبر : 54934

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در این مراسم سید علی خمینی یادگار امام(ره) به عنوان سخنران برنامه با اشاره به مسئله تربیت انسان گفت: انسان می‌تواند در یک مسیری قرار بگیرد و به زوال برود و همچنین می‌تواند در یک مسیر تربیتی باشد که به سعادت برسد.


در دوره جاهلی یک دشمن بود و آن هم کسی بود که از حلقه ما خارج بود و منافعی غیر از منفعت ما داشت. پیامبر فرمود که من دشمن خارجی را قبول دارم اما مادر بت‌ها نفس شماست و دشمن داخلی است. توجه بیش از اندازه به دشمن خارجی باعث بی توجهی به دشمن داخلی می‌شود. در نتیجه این می‌شود که تمام مرزها مستحکم است اما می‌بینیم که از درون خانواده متلاشی می‌شویم

وی ادامه داد: سرّ ارسال پیامبران به سوی بشر بحث تربیت‌پذیری بشر است و اگر این تربیت‌پذیری نبود ارسال پیامبران معنی نداشت.


سید علی خمینی افزود: به نظر من یکی از معجزات پیامبران تربیت افرادی همچون حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بوده است، آن هم در جامعه آن دوران که جهل‌زده بودند. یکی از معجزه‌های پیامبر تربیت انسان‌هایی است که آقای دنیا شدند و باعث شدند که دوره‌های روشن تمدن اسلامی شکل بگیرد.


وی در ادامه به سه مقوله انقلاب تربیتی، اصلاح‌ تربیتی و تسامح تربیتی اشاره کرد و گفت: انقلاب تربیتی و ارزشی به معنی درهم کوبیدن ساختارها و ایجاد ساختار جدید است. اصلاح‌ ارزشی و تربیتی حفظ ساختار موجود و تغییر بهتر و بافضیلت‌تر است. که این دو نوع تربیت را در کار پیامبر می‌بینیم. به نظر من قسم سومی هم به نام تسامحات ارزشی و تربیتی وجود داد که یعنی به خاطر برخی موارد اهم، نسبت به دیگر موارد ساکت می‌شویم.


سید علی خمینی تأکید کرد: آنچه مد نظر من است اصلاحات ارزشی است که مواردی که پیامبر در این قالب انجام داده بی‌نظیر است؛ چون اصلاحات فرهنگی در زمان پیامبر کم هزینه‌تر و مؤثرتر بوده است.


وی ادامه داد: پیامبر با اصلاح در مفهوم یاری رساندن تغییر ایجاد کرد و به مردم آن زمان گفت به جای اینکه بگویید به برادرم یاری می‌رسانم ولو اینکه ظالم باشد بگویید اگر ظالم است جلوی او می‌ایستم و این است مفهوم اصیل یاری رساندن به برادر.


وی با اشاره به مفهوم دشمن گفت: در دوره جاهلی یک دشمن بود و آن هم کسی بود که از حلقه ما خارج بود و منافعی غیر از منفعت ما داشت. پیامبر فرمود که من دشمن خارجی را قبول دارم اما مادر بت‌ها نفس شماست و دشمن داخلی است.


سید علی خمینی اضافه کرد: توجه بیش از اندازه به دشمن خارجی باعث بی توجهی به دشمن داخلی می‌شود. در نتیجه این می‌شود که تمام مرزها مستحکم است اما می‌بینیم که از درون خانواده متلاشی می‌شویم و از بین رفته‌ایم.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: مفهوم دیگری که پیامبر تغییر داد فقر بود. در مفهوم جاهلی فقیر کسی بود که فقر مادی داشت. اما پیامبر فقیر را کسی می‌داند که قلب او فقیر باشد. پیامبر گفت که همه فقیرید و به خدا احتیاج دارید و این فقر، نوعی فخر است. امام(ره) به احمدآقا پد رما گفته بود که سعی کن این عبا، عبای تو باشد و یک چیزی داشته باشی که تو را بپوشاند نه اینکه تو آن را بپوشانی.


وی متذکر شد: نقطه قوت حرکت پیامبر این بود که انسان تربیت کرد و موفق شد. به حدی که شما می‌بینید در طول تاریخ ارزش‌ها حفظ شد. اگر ما هم در این مسیر قدیم برداریم قطعا موفق می‌شویم و هرچقدر از آن دور شویم از آرمان‌ها فاصله گرفته‌ایم.


سید علی خمینی در پایان بحث خود با توجه به درخواست حضار در ابتدای برنامه از وی برای شرکت در انتخابات گفت: طی این چند سال هرجا صحبتی کردم تأکید داشته‌ام که تحریم انتخابات کار اشتباهی است و کسی از آن سودی نمی‌برد. اصل حضور در انتخابات نباید در آن شائبه‌ای باشد و خوشبختانه در فضای امسال کمتر حرفی از تحریم شنیده می‌شود.


وی افزود: همه ما بیت امام عقیده داریم اگر محبت و هویتی داریم از صدقه سر امام(ره) است و اگرنه ما هیچ نیستیم جز یک طلبه ساده. و این محبت‌ها را به خودمان نمی‌دانیم این‌ها محبت به امام است. هر وقت در طول خط امام باشیم محبت زیاد شده است و هر وقت هم فاصله بگیریم ضربه می‌خوریم.


سید علی خمینی تأکید کرد: در مورد شخص بنده تشکر می‌کنم از همه کسانی که با حسن ظن خودشان نگاه کردند و از من دعوت کردند اما من با توجه به مصالح به هیچ عنوان در انتخابات شرکت نمی‌کنم.


در این هنگام برق سالن قطع شد و سید علی خمینی گفت اشکالی ندارد ما به تاریکی عادت داریم و صحبت‌های خود را بدون میکرفون ادامه داد.


وی اضافه کرد: اما در مورد سید حسن آقا خبر دارم که ایشان با بزرگان مشورت‌هایی انجام داده است و تصمیم قاطع گرفته است که در انتخابات شرکت کند.


در این موقع حضار صلوات فرستادند و آرزوی پیروزی سید حسن را کردند.


سید علی خمینی گف: ایشان به طور مستقل وارد می‌شوند و این کارشان هم مورد استقبال دوستداران امام قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته