دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1399 - 13:44
آنا گزارش می‌دهد؛

صف‌های طولانی تعویض دفترچه در شعب بیمه تأمین اجتماعی

با وجود اینکه سازمان تأمین اجتماعی از ارائه خدمات غیرحضوری در شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا خبر می‌دهد اما گفته‌های شاهدان عینی از تشکیل صف‌های طولانی در شعب بیمه حکایت دارد.
کد خبر : 548657

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کرونا در کنار سختی‌ها و دشواری‌هایی که به جامعه بشری تحمیل کرد، خدماتی را هم ارائه داد. مواردی از قبیل اهمیت دادن به بهداشت فردی، گسترش همدلی میان اعضای جامعه، کاهش مراسم مجلل و به ازای آن سهل‌گیری در ازدواج جوانان و غیره از جمله خدمات کرونا به جامعه بشری محسوب می‌شوند.


علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای کرونا برچیدن صف‌های غیرضروری است. به بیانی دیگر همزمان با شیوع کووید-19 بسیاری از شرکت‌ها و مراکز اداری مانند سازمان تأمین اجتماعی که توانایی ارائه خدمات غیرحضوری دارند، اعلام کردند که مراجعان از این به بعد مراکز مراجعه نکنند و امور خود را از طریق اینترنت پیگیری کنند.


در همین رابطه تأمین اجتماعی اعتبار دفترچه‌های بیمه را حذف و اعتبارسنجی الکترونیکی را جایگزین آن کرد، به‌ این ترتیب که مُهر تمدید اعتبار دفاتر درمانی را که نیازمند حضور فیزیکی افراد بود را حذف و استعلام از سامانه‌های تحت وب و USSD را در تمامی مراکز درمانی و تشخیصی طرف قرارداد، جایگزین کرد.


این سازمان همچنین اعلام کرد که کلیه بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه eservices.tamin.ir از طریق منوی خدمات درمانی و دفترچه درمانی، دفترچه درمانی خود را تعویض کنند.


بر همین اساس بود که مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اعلام خبر تمدید اعتبار دفترچه بیمه به صورت غیرحضوری تصریح کرد که «سال گذشته ۹۷ میلیون مورد مراجعه افراد به شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی داشتیم که از این تعداد، ۳۸ و نیم میلیون نفر یعنی حدود ۴۰ درصد فقط برای تمدید دفترچه مراجعه می‌کردند و اکنون این مراجعات را نداریم.»


در حالی که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از تمدید و تعویض دفترچه بیمه به صورت غیرحضوری خبر می‌دهد، مراجعه‌کننده‌ای که برای صدور دفترچه بیمه به یکی از شعب بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کرده بود، به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا می‌گوید برای صدور دفترچه رفتم و کارمندان گفتند که سیستم قطع است. البته کار تعویض دفترچه را انجام می‌دادند اما در مورد آن هم می‌گفتند سامانه قطع و وصل می‌شود و ضعیف عمل می‌کند.


وی به ضعف اطلاع‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: با وجود شیوع کرونا و اخطارهایی که در مورد جلوگیری از تجمع می‌دهند اما در این شعبه ازدحام جمعیت بود و حدود 5 صف تشکیل شده بود. نکته قابل تأمل این است که کارمندان حتی به مراجعه‌کنندگان نگفتند که اموری نظیر تعویض دفترچه را می‌توانند به صورت غیرحضوری و اینترنتی انجام دهند.


در مجموع به نظر می‌رسد که سازمان تأمین اجتماعی و سایر سازمان‌ها در ابلاغ و اعلام خدمات غیرحضوری خود اطلاع‌رسانی‌ها را تقویت کنند، تا از این طریق اقدام مؤثرتری در راستای کاهش شیوع کرونا انجام دهند.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته