دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در قالب «پویش قهرمان من»؛

محصولات فرهنگی و بازی فکری «دلاور» با محوریت سردار سلیمانی تولید می‌شود/ سهم نیم‌درصدی شخصیت‌های بومی در تولید محصولات فرهنگی

پویش «قهرمان من» با محوریت تولید و توزیع محصولات فرهنگی و نوشت‌افزار با محوریت شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی آغاز شد.
کد خبر : 548640
1999.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری و آیین  افتتاحیه «پویش قهرمان من» با هدف معرفی محصولات فرهنگی و نوشت‌افزار با محوریت شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی پیش ازظهر امروز در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.


در ابتدای این برنامه، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی با تأکید بر این که سردار شهید سلیمانی حق زیادی بر گردن ما دارد گفت: هر شهروند و هر نهادی وظیفه دارد تا در حد وسع و امکانات خودش برای این ادای دین قدمی بردارد. ان‌شاالله «پویش قهرمان من» هم یک حرکت خوب و بابرکت در این زمینه خواهد بود. در قالب این پویش، محصولات فرهنگی مرتبط با شخصیت حاج قاسم که برای کودکان و نوجوانان تولید و طراحی شده  شناسایی شده و برای توزیع آن برنامه‌ریزی می شود. همچنین  بخشی از این محصولات نیز طراحی و تولید خواهد شد.


 3 هدف «پویش قهرمان من»


محمد یقینی اظهار کرد: «پویش قهرمان من» سه هدف اصلی را دنبال می‌کند. اول این‌که یک ویترین کامل و جامع از محصولات فرهنگی با موضوع حاج قاسم برای مخاطبان کودک و نوجوان باشد و این محصولات را معرفی کند. دوم این که به تولیدکنندگان محصولات فرهنگی کمک شود که محصولاتشان را در قالب این پویش معرفی کنند.



وی افزود: سومین و مهم‌ترین هدف ترویج گفتمان «قهرمان ملی‌ محوری» است. ما در این حوزه ظرفیت‌ها و منابع زیادی داریم، اما متأسفانه نتوانسته‌ایم این قهرمان‌های ملی و اسطوره‌ای و شخصیت‌های تاریخی را به یک محصول رسانه‌ای و دارای پیوست فرهنگی تبدیل کنیم.


یقینی عنوان کرد: ما در صنعت بازی‌سازی فرهنگی ضعف زیادی داریم؛ «پویش قهرمان من» می خواهد به این گفتمان و این صنعت کمک کند.


 گردش مالی محصولات فرهنگی نمادمحور  و سهم ناچیز محصولات بومی


مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی افزود: گردش مالی محصولات فرهنگی نمادمحور در دنیا، سالانه  2 هزار و 250 میلیون دلار است. این گونه تولیدات بین 5 تا 15 درصد رشد ناخالص ملی کشورهای توسعه‌یافته را تشکیل می‌دهد که رقم بزرگی است. محصولات فرهنگی نمادمحور پانزده حوزه محصولی و هشت حوزه خدماتی دارد.


 وی اظهار کرد: در کشور ما هم گردش مالی این حوزه 35هزار میلیارد ریال است، امّا متأسفانه فقط نیم درصد از این رقم مربوط به فروش محصولات مبتنی بر شخصیت‌های بومی است.10 شخصیت پرطرفدار برای کودکان و نوجوانان در این حوزه آمریکایی هستند. یکی از اهداف بلندمدت ما این است که شخصیت سردار سلیمانی را در بین این 10 شخصیت پرطرفدار ببینیم.


یقینی گفت: این پویش فعالیت‌های تولیدی و توزیعی خود را در  قالب های کتاب، نوشت افزار، اسباب بازی، پوشاک، اکسسوری و گیفت قرار داده است. حدود 150 تولیدکننده محصولات فرهنگی، کالاهایی با محوریت شخصیت این شهید بزرگوار را تولید می‌کنند که امیدواریم با فعالیت‌های این پویش رقم آنها دو برابر شود. در حال حاضر هم پانصد محصول فرهنگی کودک و نوجوان با موضوعیت سردار سلیمانی تولید شده است که در دو هفته آینده رونمایی خواهد شد.


وی افزود: «پویش قهرمان من» یک پایگاه اطلاع‌رسانی هم دارد که محتوایش ان‌شاالله به تدریج با حرکت‌های مردمی تکمیل خواهد شد. پنج فروشگاه آنلاین و سی فروشگاه فیزیکی هم تاکنون همراه ما بوده‌اند. با شروع پویش به دنبال آن هستیم که تعداد آن افزایش پیدا کند چراکه محدودیت دسترسی یکی از نکات و گلایه‌های خانواده‌هاست که با پراکندگی درست فروشگاه‌ها و تقویت فروشگاه‌های آنلاین حل می‌شود.



 «دلاور» یک بازی فکری با محوریت سردار شهید قاسم سلیمانی


در ادامه این مراسم، ابراهیم اعلایی طراح بازی فکری «دلاور» که با محوریت شخصیت و رشادت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی تهیه شده نیز گفت: من کار خودم در حوزه محصولات فرهنگی را با نوشت‌افزار و  طراحی دفترچه با استفاده از چهره شخصیت‌های ملی و شهدا شروع کردم. بعدها که دوستان دیگری هم به این جریان پیوستند، احساس کردم باید حرکت دیگری را شروع کرد.


 وی افزود: بسیاری از آثار ادبی، فرهنگی و هنری  بعد از این که تولید می‌شوند در همان بدو تولد می‌میرند و برخی دیگر تاریخ‌ساز می‌شود. اگر داستان‌های شاهنامه یا داستان شیرین و فرهاد ماندگار شده است به این خاطر است که یک تفکر پشت آن قرار دارد.اگر می‌خواهیم برای سردار سلیمانی  یک محصول فرهنگی تولید کنیم باید یک تفکر و زمینه فکری پشت آن باشد.


این فعال فرهنگی اظهار کرد: تجاری‌سازی یک محصول نباید کیفیت آن را کاهش دهد. تجربه به من ثابت کرده است که اگر کاری خوب، قوی و قدرتمند تولید شود خود‌به‌خود ویژگی تجاری آن هم برجسته می‌شود.


 اتاق فکری برای طراحی یک بازی جدید


اعلایی با اشاره به طراحی بازی دلاور گفت: برای طراحی و تولید این  محصول، یک اتاق فکر تشکیل دادیم. در این اتاق فکر، نخبگانی در رشته‌های ریاضی، شیمی، علوم ترتبیتی، گرافیک، علوم دینی و امور نظامی حضور داشتند. بیش از 1800‌نفرساعت صرف شد تا این بازی طراحی شود. مخاطبان این محصول از کودکان هفت ساله تا افراد سالمند هستند و گستره مخاطبان وسیعی دارد.



 وی عنوان کرد: امیدوارم به زودی و پیش از اولین سالگرد شهادت حاج قاسم این بازی به صورت رسمی رونمایی شود و بتوانیم با کمک مجمع نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی و سایر نهادها گام کوچکی در این مسیر برداریم.


در انتهای این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم حاج اصغر پاشاپور تقدیر به عمل آمد و  سپس از پوستر پویش ملی قهرمان من رونمایی شد.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب