دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1393 - 12:56

آنچه باید در مورد هپاتیت B بدانیم

هپاتیت B نوعی بیماری ویروسی در انسان‌ها است که به کبد بیشترین آسیب را وارد می‌سازد که با واکسیناسیون در سه نوبت می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.
کد خبر : 5483

به گزارش گروه اجتماعی آنا، هپاتیت B یک بیماری کبدی واگیردار است که در نتیجه عفونت با ویروس هپاتیت B ایجاد می‌شود. در واقع کبد محل زندگی و تکثیر این ویروس است. معمولا موارد حاد عفونت با هپاتیت B، سیر خود محدود شونده‌ای دارد ولی ۱ تا ۲ درصد از موارد حاد به شکل هپاتیت برق آسا تبدیل می‌شود که در نیمی از افراد منجر به مرگ بیمار می‌شود. در بیشتر افراد بدن می‌تواند با ویروس بجنگد و آنرا از بین ببرد. این بیماری ممکن است از میان هر 10 نفر یک فرد را درگیر کند.


به چه کسی ناقل هپاتیت B گفته می‌شود؟


-اگر ویروس بعد از ۶ ماه از بدن فردی پاک نشود ناقل محسوب می‌شود. ویروس هپاتیت B ممکن است از بعضی از افراد ناقل به دیگران سرایت کند.


بیماری مزمن هپاتیت B چگونه است؟


-در برخی افراد ناقل هپاتیت B ممکن است بیماری و تخریب بافت کبد به شکل آهسته ادامه پیدا کند که به آن بیماری مزمی می‌گویند. در بیشتر بیماران مزمن، هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود و حتی خود بیمار هم اطلاعی ندارد. صدمه به کبد در طول زمان (گاهی تا ۳۰ سال) بی سر و صدا اتفاق می‌افتد و به تدریج نشانه‌هایی مانند زردی، ورم بدن و مشکلات گوارشی از خود نشان می‌دهد. در این مرحله از هر چهار بیمار یک نفر دچار مشکلاتی از قبیل نارسایی کبد، کبد چرب و سرطان کبد می‌شود.


هپاتیت B مزمن در چه کسانی دیده می‌شود؟


سن بیمار رابطه معکوس با میزان مزمن شدن بیماری دارد. میزان پیشرفت بیماری از عفونت حاد هپاتیت B به عفونت مزمن در عفونت‌های دوره نوزادی در حدود ۹۰ درصد است و این میزان در سن یک تا پنج سالگی به ۲۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد.


آیا می‌شود از بیماری هپاتیت B پیشگیری کرد؟


پیشگیری از این بیماری با تزریق واکسن و ایمن سازی علیه هپاتیت B در سه نوبت که در عرض شش ماه انجام می‌شود امکان‌پذیر است. به خاطر داشته باشید که با تزریق واکسن، مشکلی برای شما به وجود نمی‌آید و همچنین واکسن زدن برای مادران باردار و جنین هیچ خطری ندارد. اگر به هپاتیت B مبتلا شده‌اید، خانواده خود را برای انجام آزمایش و تزریق واکسن تشویق کنید.


به طور کلی دوره کامل واکسن هپاتیت B شامل سه نوبت است:


الف) کودکان: بدو تولد، ۲ ماهگی و ۶ ماهگی.


ب) گروه‌های پرخطر: بدو مراجعه، یک ماه بعد از نوبت اول و شش ماه بعد از نوبت اول.


در حال حاضر واکسیناسیون هپاتیت B برای همه افراد جامعه ضروری نیست و استفاده از این واکسن علاوه بر نوزادان، در گروه‌های زیر توصیه می‌شود:


-پرسنل بهداشتی و درمانی (پزشکان، پرستاران و کارکنان آزمایشگاه‌ها)


-بیماران دیالیزی و تالاسمی


-اعضای خانواده بیمار هپاتیت B


-آتش نشان‌ها، زندانبانان، رفتگران


-معتادان تزریقی و خانواده‌های آن‌ها


آیا بیماری هپاتیت B درمان دارد؟


در حال حاضر درمان‌های جدیدی وجود دارند که می‌توانند سلامت بیماران را بهبود بخشند و عوارض هپاتیت B را به تاخیر بیندازند. بهتر است با پزشک متخصص درمان هپاتیت مشورت کنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته