دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1399 - 09:29
یادداشت/ غلامرضا انبارلویی؛

توجه به تولید داخلی با دیپلماسی التماسی میسر نمی‌شود

غلامرضا انبارلویی طی یادداشتی نوشت: یكی از آفات مبتلابهی كه دولتمردان ما را گرفتار كرده، آدرس غلط دادن و نعل وارونه زدن در عرصه‌های مختلف سیاست است. كاسبان تحریم آدرس غلطی بود كه موافقان برجام برای از میدان به در كردن منتقدان برجام می‌دادند تا به مصداق بیت «تركمانا نعل را وارونه زن تا كه رد پای نعل اسبت گم كند» عینیت ببخشند.
کد خبر : 548241
غلامرضا-انبارلویی-610x400.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، غلامرضا انبارلویی طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت: یكی از آفات مبتلابهی كه دولتمردان ما را گرفتار كرده، آدرس غلط دادن و نعل وارونه زدن در عرصه‌های مختلف سیاست است. كاسبان تحریم آدرس غلطی بود كه موافقان برجام برای از میدان به در كردن منتقدان برجام می‌دادند تا به مصداق بیت «تركمانا نعل را وارونه زن تا كه رد پای نعل اسبت گم كند» عینیت ببخشند. این رویكرد از حوزه قبلی خود به حوزه جدیدی ورود كرده و آن كرونا و كاسبان كروناست. خمیرمایه كاسبان كرونا همانند كاسبان تحریم نگاه به بیرون و صرف فعل «ما نمی‌توانیم» و دیپلماسی التماسی همراه گشادی سوراخ واردات است،‌ آن هم بدون توجه به توان داخلی؛ توجه به مراتب ذیل تأییدی است بر این مدعا.


۱- در لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای خرید واكسن كرونا برآورد گردیده است. علاوه بر این مبلغ حدود ۵۰ میلیون دلار هم وام بانک جهانی برای خرید ملزومات بهداشتی و درمانی كه اهم آن در ارتباط با كرونا خواهد بود،‌ همه همین امسال تأمین گردیده است.


۲- سخن این است اگر آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان به جای آنكه در خارج هزینه شود،‌ به شركت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری اختصاص یابد، كاسبی چه كسانی كساد خواهد شد؟


۳- نگاه به درون و اتكا به نخبگان داخلی و دانشمندانی كه یک به یک در صف ترور قرار گرفته‌اند، آیا كاسبی وارداتچی را كساد می‌كند یا تولیدكنندگان زحمتكش را، كدام‌یک؟


۴- یك واحد فناوری مستقر در پارک علم و فناوری قزوین موفق شده دارویی جدید به نام «آیور مكتین» مربوط به درمان بیماران مبتلا به كرونا را تولید كند.


۵- براساس اطلاعات موجود،‌ این دارو ضدانگل است كه دارویی برای حیوانات بوده كه محققان خارجی در سه قاره به صورت همزمان بر روی تأثیرات این دارو تحقیق كرده‌اند و محققان ایرانی پس از چین موفق به ساخت قرص ضدكرونای« آیور مكتین» شدند و تست‌های حیوانی و انسانی آن انجام شده و نتایج خوبی داشته و گفته می‌شود كشور آمریكا و برخی كشورهای  دیگر هم عملكرد مطلوب این قرص را در مقابله با كرونا تأیید كرده‌اند.


۶- حتی با وجود تحریم، مواد اولیه این دارو از چین وارد شده است و در فرودگاه حضرت امام(ره) در انتظار ترخیص است كه فرآیند تولید آن در شركت البرزدارو وابسته به بنیاد بركت آغاز می‌گردد. گفته می‌شود یک فرد عادی با مصرف این قرص تا ۴۵ روز از بیماری مصون و با مصرف ۲برابری بهبودی بسیار خوبی خواهد داشت. آیا مراجع علمی كشور منكر این ادعا هستند؟


۷- حال سخن این است؛ آیا وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی پزشكی مخالف تولید این دارو توسط البرزدارو است یا موافق؟
اگر مخالف است، چگونه جواز «سیب سلامت» به شماره ۵۱۰۸۰۹۸۳۸۷۲۹۴۲۶ به آن داده است؟ اگر موافق است،‌ چرا هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در این مورد كه مایه خوشحالی عموم مردم علی‌الخصوص بیماران كرونایی كه روزانه حدود ۳۰۰ نفر جان می‌دهند،‌ انجام نمی‌دهد؟


۸- آیا متولیان و مسئولان درمانی و بهداشتی كشور منكر چنین دستاوردی هستند؟ یا مافیای واردات دارو محصولات شركت‌های دانش‌بنیان و عملكرد نخبگان علمی كشور را در تولید خودكفایی كشور برنمی‌تابد؟


۹- ختم كلام؛ به مناسبت هفته پژوهش و رونمایی از این دارو و سایر دستاوردهای علمی، دعوتنامه‌ای از سوی رئیس پارک علم و فناوری قزوین برای برخی از علاقه‌مندان به تولید ایرانی و مسئولان دلسوز ارسال شد تا با حضور مجازی مدیركل تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مدیركل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، برگزار گردید.(۱) انتظار آن بود كه با اطلاع‌رسانی درخور، دل مردم شاد و امید مبتلایان به كرونا افزون و موجبات قدردانی از بنیاد بركت و شركت دانش‌بنیانش فراهم و مرهمی بر زخم صدها هزار نفر از بستگان روزانه ۳۰۰ فوتی كرونایی در كشور باشد، ولی نشد، چرا؟


نگارنده معتقد است اطلاع عموم از چنین دستاوردی گویا به مذاق كاسبان كرونا و مافیای واردات دارو خوش نیامده و پیشگامی بنیاد بركت را در حوزه دارو و درمان كشور برنمی‌تابند. آیا سكوت دولتمردان در این مورد، بازی با جان مردم با كارت تحریم و خرید ملتمسانه واردات واكسن آمریكایی كرونا نیست؟


پی نوشت:
۱- روز ۸/۹/۹۹


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا یادداشت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته