دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی گروه صنعتی انتخاب مدعی شد:

دست‌های پشت‌پرده برای تغییر ماهیت کارت اعتباری خرید کالا

سخنگوی گروه صنعتی انتخاب درباره تغییر کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به کارت عام گفت: مشخص نیست چه دست‌هایی پشت پرده است که نمی‌خواهند تولید پا بگیرد.
کد خبر : 54823

حمید غزنوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه این تغییر کلی در طرح کارت اعتباری عواقب بسیاری دارد، افزود: این اتفاق موجب تزریق پول در بازار و افزایش نقدینگی خواهد شد که به تبع آن هم تورم ایجاد می‌شود.


وی هدف این طرح را خروج از رکود غیرتورمی عنوان و اظهار کرد: با توجه به تغییرات عنوان شده این اتفاق ممکن نیست و علاوه بر اینکه سودی برای تولیدکنندگان ندارد، تمام منافع این طرح را به جیب خارجی‌ها می‌برد.


این مقام مسئول در گروه صنعتی انتخاب با بیان اینکه پرداخت اقساط طی 12 ماه برای متقاضیان جذاب نیست، عنوان کرد: متقاضیان در بیش‌تر مواقع علاقه‌مند به خرید کالاهای خارجی هستند و این به نفع تولید داخلی نیست.


غزنوی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که کشوری برای خرید کالاهای کشور دیگری تسهیلات ارائه کند.


وی افزود: با وجود آن که مسئولان بانک مرکزی انسان‌های دلسوزی هستند اما مشخص نیست چه دستی پشت‌ پرده بوده که نگذاشته طرح قبلی اجرا شود و به نظر می‌رسد این یک جریان باشد.


سخنگوی گروه صنعتی انتخاب با بیان اینکه این تصمیمی است که ربطی به بانک مرکزی و باقی وزارتخانه‌ها ندارد، اظهار کرد: به نظر ما عده‌ای نامشخص در این کار دست دارند و باعث شده‌اند این طرح از مسیر اصلی خود خارج شود.


وی به ایجاد گرانی در جامعه با طرح جدید اشاره کرد و گفت: به دلیل ارائه تسهیلات به کالاهای خارجی، ارز بیشتری از کشور خارج می‌شود و این تقاضای بیشتری برای ارز در بازار بوجود می‌آورد و وقتی تقاضا بالا می‌رود، قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.


غزنوی ادامه داد: این طرح خطرات بسیار جدی دارد و گرچه باعث می‌شود فروش لوازم خانگی رونق بگیرد، اما شرایط را بیش از گذشته برای تولیدکنندگان داخلی سخت می‌کند.


وی در پاسخ به این سوال که چرا فکر می‌کنید مردم بیشتر تمایل به خرید کالاهای خارجی دارند؟ عنوان کرد: من این را نمی‌گویم اما این طرح برای خرید کالای داخلی جذابیتی ندارد.


این مقام مسئول در گروه صنعتی انتخاب اظهار کرد: متقاضیان وام 10 میلیونی خرید کالا باید طی 12 ماه اقساط آن را پرداخت کنند که ماهانه چیزی حدود 900 هزار تومان خواهد شد.


وی با بیان اینکه این وام برای افرادی است که پول نقد ندارند، افزود: افرادی که پول نقد ندارند، جزء اقشار متوسط و پایین جامعه به حساب می‌آیند و این اقشار توان پرداخت ماهانه 900 هزار تومان را ندارند.


غزنوی عنوان کرد: از طرفی هم قرار بوده تولیدکنندگان به اندازه‌ای که کالاهایشان فروش می‌رود، 5 درصد به بانک مرکزی پرداخت کنند اما بانک مرکزی این موضوع را اعلام نمی‌کند.


وی خاطر نشان کرد: اکنون بانک مرکزی اقساط 24 ماهه خود را به 12 ماه کاهش داده است اما 5 درصد پرداختی را که با تولیدکنندگان به توافق رسیده بود، تغییری نداده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته